DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.6.146

ІНФОЛОГІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ ДИСТАНЦІЙНОЮ ОСВІТОЮ

Мурад Анверович Омаров, Вюсаля Худаширин Мурадова

Анотація


Предметом дослідження в статті є розвиток моделей організації і керування складною організаційною системою на прикладі організації та управління процесом дистанційної освіти. Мета роботи - створення набору моделей, які дозволять відобразити взаємодію між суб'єктами освітнього процесу в дистанційному навчанні, а також між суб'єктами і об'єктами цього процесу. У статті вирішуються наступні завдання: розробка концепції інформаційної технології організації та керування дистанційним навчанням, створення інфологічного забезпечення (модель соціального замовлення до дистанційного навчання, мультиагентну модель, модель життєвого циклу системи знань учня, модель знаходження оптимальної періодичності процесу навчання з вимушеними перервами); розробка концептуальної моделі даних (схема БД) для підтримки інформаційно-ресурсної моделі; вироблення практичних рекомендацій щодо поліпшення інформаційних систем організації і керування дистанційною формою навчання в системі вищої освіти.Отримано наступні результати: проаналізована актуальність наукової задачі, сутність якої полягає в підвищенні ефективності функціонування складних організаційних систем, що використовують структуровані інформаційні ресурси, які реалізовані у вигляді платформ дистанційного навчання; побудована модель соціального замовлення до дистанційного навчання; побудована мультиагентна модель; побудована модель життєвого циклу системи знань учня; побудована модель знаходження оптимальної періодичності процесу навчання з вимушеними перервами; побудована концептуальна модель даних для підтримки інформаційно-ресурсної моделі.Висновки: Побудована мультиагентна модель дистанційної форми освіти дозволяє більш повно відобразити взаємодію між агентами (суб'єктами) освітнього процесу і бути використана в якості інфологічного забезпечення інформаційної технології. Розроблена схема бази даних дозволяє зберігати всю необхідну інформацію для управління процесом дистанційного навчання і маніпулювати цією інформацією.

Ключові слова


інформаційна технологія; мультиагентна модель; інформаційні системи; база даних; дистанційна форма навчання; життєвий цикл системи знань учня

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Makeeva, A. V., Lidohova, O. V., Bolotskikh, V. I., Tumanovsky, Yu. M., Kryukov, V. M. (2014), "The results of using the Moodle distance learning system in preparing students for the exam in pathological physiology" ["Rezul'taty ispol'zovanija sistemy distancionnogo obuchenija Moodle pri podgotovke studentov k jekzamenu po patologicheskoj fiziologii"], Modern studies of social problems, No. 2 (18), P. 118–121.

Volosyuk, Yu. V. (2012), Information technology to improve the efficiency of distance education system based on the structuring of an information resource [Informacionnaja tehnologija povyshenija jeffektivnosti sistemy distancionnogo obrazovanija na osnove strukturirovanija informacionnogo resursa] : Abstract dis. on the competition scholarly step. Cand. those. Sciences (05.13.06), Kyiv National University by Taras Shevchenko, 23 p.

Omarov, M. A., Muradova, V. Kh. (2016), "On the functioning of the distance education system in the modern educational space" ["O funkcionirovanii sistemy distancionnogo obrazovanija v sovremennom obrazovatel'nom prostranstve"], Journal of Scientific Notes of the Azerbaijan Technical University, Vol. 1, No. 3, P. 204–214.

Volosyuk, Yu. V. (2009), "Modern methods of practical knowledge extraction in intellectual systems of education" ["Sovremennye metody prakticheskogo izvlechenija znanij v intellektual'nyh sistemah obuchenija"] : Materials of the XIV International Scientific and Practical Conference "Information Technologies in Economics, Management and Business. Problems of science, practice and education", Moscow : European University, Vol. 1, P. 58–61.

Verovko, M. V. (2015), "Information technology of monitoring distance learning from network traffic data" ["Informacionnaja tehnologija monitoringa distancionnogo obuchenija po dannym setevogo trafika"] : Abstract dis. on the competition scholarly step. Cand. those. Sciences (05.13.06), Chernihiv National University of Technology, Chernigov, 22 p.

Omarov, M. A., Muradova V. Kh. (2017), "Student behavior prediction model based on neural networks" ["Model' prognozirovaniya povedeniya studenta na osnove neyronnykh setey"], Scientific light,Wroclaw, Poland, No. 12, P. 51–58.

Nazoykin, E. A. (2011), "Multi-agent simulation modeling of the educational process of knowledge accumulation" ["Mul'tiagentnoe imitacionnoe modelirovanie obrazovatel'nogo processa nakoplenija znanij"] : abstract for the degree of candidate of technical sciences in the specialty - 05.13.18 mathematical modeling, numerical methods and program complexes, Moscow, 34 p.

Date, C. J. (2005), D27 Introduction to database systems [D27 Vvedenie v sistemy baz dannyh] : 8th edition : Trans. from English, Moscow : Publishing House "Williams", 1328 p.

Agaltsov, V. P. (2013), Databases: in 2 Vol. Vol. 2 : Distributed and remote databases [Raspredelennyye i udalennyye bazy dannykh] : Textbook, Moscow : ID FORUM SIC INFRA-M, 272 p.

Agaltsov, V. P. (2013), Database: in 2 Vol. Vol. 1 : Local databases [Raspredelennye i udalennye bazy dannyh] : Textbook, Moscow : ID FORUM SIC INFRA-M, 352 p.

Levykin, V. M., Evlanov, M., Neumyvakina, O. (2017), "Model development in the development of requirements for an information system at the knowledge level" ["Razrabotka modelej pri razrabotke trebovanij k informacionnoj sisteme na urovne znanij"], East European Journal of Advanced Technologies, No. 5/2 (89).

Robert, B. M., Abrami, P. C., Lou, Y. et al. (2004), How Does Instruction? A. Meta-Analysis of the Empirical Literature, Review of Educational Research, Vol. 74, P. 379–439.

Muradova, V. Kh.(2017), "Distance learning as a new social phenomenon" ["Distancionnoe obuchenie kak novoe social'noe javlenie"] : Materials of the international scientific-practical conference "Innovative research in the field of sociology, psychology and political sciences", Slovakia, P. 68–70.

Muradova, V. Kh. (2017), "Distance learning ¬– technology development of personality resources" ["Distancionnoe obuchenie – tehnologija razvitija resursov lichnosti"] : Materials of the International Scientific and Practical Conference "Formation of a Modern Educational Environment: Advantages, Risks, Implementation Mechanisms", Georgia, P. 11–12.

Muradova, V. Kh. (2017), "About approaches to distance control", International scientific-practical conference "Modern methods, innovations and experience of practical application in the field of technical sciences", Poland, Radom, P. 214–215.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1.   Макеева А.В., Лидохова О.В., Болотских В.И., Тумановский Ю.М., Крюков В.М. Результаты использования системы дистанционного обучения Moodle при подготовке студентов к экзамену по патологической физиологии. Современные исследования социальных проблем. 2014. № 2 (18). С. 118–121.

2.   Волосюк Ю.В. Информационная технология повышения эффективности системы дистанционного образования на основе структурирования информационного ресурса : автореферат дис. на соиск. учен. степ. канд. тех. наук (05.13.06). Киевский национальный университет им. Тараса Шевченко. Киев, 2012. 23 с.

3.   Омаров М.А., Мурадова В.Х. О функционировании системы дистанционного образования в современном образовательном пространстве. Журнал ученые записки Азербайджанского технического университета. 2016. Т. 1, № 3. С. 204–214.

4.   Волосюк Ю. В. Современные методы практического извлечения знаний в интеллектуальных системах обучения. Материалы XIV Международной научно-практической конференции "Информационные технологии в экономике, менеджменте i бизнесе. Проблемы науки, практики i образования ". М. : Европейский университет, 2009.Т. 1.С. 58–61.

5.   Верьовко М. В. Информационная технология мониторинга дистанционного обучения по данным сетевого трафика: автореферат дис. на соиск. учен. степ. канд. тех. наук (05.13.06). Черниговский национальный технологичный университет. Чернигов, 2015. 22 с.

6.   Омаров М.А., Мурадова В.Х. Модель прогнозирования поведения студента на основе нейронных сетей. Scientific light. Wroclaw, Poland. 2017. № 12. С. 51–58.

7.   Назойкин Е.А. Мультиагентное имитационное моделирование образовательного процесса накопления знаний : автореферат на соискание учен. степ. канд. тех. наук (05.13.18). Московский государственный университет. Москва, 2011. 34 с.

8.   Дейт К. Дж. Д 27 Введение в системы баз данных : 8-е издание / Пер. с англ. М. : Издательский дом "Вильяме", 2005. 1328 с.

9.   Агальцов В.П. Базы данных : в 2-х т. Т. 2. Распределенные и удаленные базы данных : Учебник. М. : ИД ФОРУМ НИЦ ИНФРА-М, 2013. 272 с.

10. Агальцов В.П. Базы данных : в 2-х т.Т. 1. Локальные базы данных : Учебник. М. : ИД ФОРУМ НИЦ ИНФРА-М, 2013. 352 с.

11. Левыкин В.М., Евланов М., Неумывакина О. Разработка моделей при разработке требований к информационной системе на уровне знаний. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. 2017. № 5/2 (89).

12. Robert M. B., Abrami P. C., Lou Y. et al. How Does Distance Education Compare With Classroom Instruction? A Meta-Analysis of the Empirical Literature.Review of Educational Research. 2004. Vol. 74. P. 379–439.

13. Мурадова В.Х. Дистанционное обучение как новое социальное явление. Материалы международной научно-практической конференции "Инновационные научные исследования в области социологии, психологии и политических наук". Словакия. 2017. С. 68–70.

14. Мурадова В.Х. Дистанционное обучение – технология развития ресурсов личности. Материалы Международной научно-практической конференции"Формирование современной образовательной среды: преимущества, риски, механизмы реализации". Грузия. 2017. С. 11–12.

15. Мурадова В.Х. About approaches to learning control for distance learning. Международная научно-практическая конференция "Современные методы, инновации и опыт практического применения в области технических наук". Польша, Радом. 2017. С. 214–215.





Copyright (c) 2018 Мурад Анверович Омаров, Вюсаля Худаширин Мурадова

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Всі статті, опубліковані в журналі ITSSI, доступні на умовах ліцензії CC BY-NC-SA 4.0