Параметри та моделі автономії університетів
Ключові слова:
Автономія, автономія закладу вищої освіти, академічна свобода, організаційна автономія, фінансова автономія, кадрова автономія, моделі автономії університетів.Анотація
В статті розкрито сутність автономії університетів та доведена необхідність її активізації в сучасних умовах господарювання. Виокремлено основні види автономії університетів: фінансову, кадрову, академічну та організаційну, для оцінки рівня кожної з них систематизовано ключові показники. Проаналізовано практику реалізації свобод в окремих країнах, її особливості та можливості. Проведена оцінка організаційної автономії університетів європейських країн дозволила ранжувати їх за рівнем окремих форм прояву свобод. Аналіз рівня академічної автономії університетів дозволив виявити кілька моделей в залежності від можливостей приймати рішення щодо кількості студентів та рівня стандартизації навчання. Останнє приводить до формування певного пакету знань, навичок і умінь, якими повинен володіти фахівець, але при цьому ці стандарти можуть ставати рамками в обмеженні автономії. Кадрова автономія стосується свободи найму персоналу та правил щодо можливостей набору, звільнення, стимулювання, покарання і винагороди. В статті здійснено ранжування європейських країн за рівнем кадрової автономії. Фінансова автономія передбачає свободу вищого навчального закладу використовувати фінансові кошти на свій власний розсуд. Найбільші обмеження стосуються державного фінансування, що потребує великого обсягу звітної документації, наявності певних правил використання цих коштів та критеріїв ефективності. Гроші, отримані від бізнесу, також переважно мають цільове призначення: підготовка кадрів, виконання певних робіт, дослідження конкретних процесів чи явищ. Оцінка фінансової автономії європейських університетів виявила найбільші розбіжності в окремих країнах. Проведений аналіз різних видів автономій дозволив виявити співвідношення свобод університетів в окремих країнах. У кожному конкретному випадку співвідношення регулюючих механізмів і свобод може бути істотно різним, що формує різний рівень автономії закладу вищої освіти. Відповідно до цього виділено такі основні моделі: мінімальної, часткової або повної автономії. Модель мінімальної автономії передбачає організацію діяльності бюджетних освітніх установ, повністю підпорядкованої завданням власника (засновника). У цій моделі мають місце мінімальні можливості закладів вищої освіти приймати самостійні рішення в господарській діяльності. В рамках моделі часткової автономії університети мають певні самостійні повноваження у фінансовій сфері, але при цьому їм встановлені контролюючі механізми використання ресурсів. Модель повної автономії передбачає відсутність організаційної або майнової підпорядкованості. Проведений аналіз дозволив виявити внутрішні загрози для розвитку університетів та їх автономії, а також запропонувати окремі рішення, спрямовані на забезпечення стабільного розвитку університетів в Україні.Посилання
Вольфганг Ройтер. Финансирование образования: международные модели, пути, опыт и мышление. Електронний ресурс. [Режим доступу]: http://ecsocman.hse.ru/rubezh/msg/18071517.html
Закон України про вищу освіту [Електронний ресурс.] – Режим доступу: http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu
Кемаль Гурюз. Автономия университета и академическая свобода: исторические перспективы. Електронний ресурс. [Режим доступу]: http://ihe.nkaoko.kz/archive/67/389/
Парсонс Т. Система современных обществ. – М.: АспектПресс, 1998. – С.127-131
Academic Freedom/ Ed.By J. Johnsen. N.Y., 1925
Arrow, Kenneth. Higher education as a filter: - «Journal of Public Economics», 1973, vol. 2, N 3
Bogumil J., Heinze R.G.(Hg.) NeueSteuerung von Hochschulen. Berlin, 2009. S. 168
Dalkir, К. Knowledge Management in Theory and Practice. Jordan Hill, Oxford: Elsevier Inc., 2005. 330 р.
Dore R.P. The Role of Universities in National Development. – London, 1978
Estermann Th., Nokkala T., Steinel M. University Autonomy in Europe II. The Scorecard. – Brussels, EUA, CRASP, HRK, Univ. Denmark & Jyvaskyla, 2011. – 81 p.;
For a discussion of the limitations on autonomy abroad see. University autonomy / International Association of Universities. Paris : International Association of Universities, 1965.
Hook S. Academic Freedom and Academic Anarchy.N.Y., 1965.
The Concept of Academic Freedom / Ed. By E.L.Pincoffs Austin, 1972
Timm J. Kontrakt management und Zielvereinbarungen / Reform Universitaten. Leistungsfahigkeitdurch Eigenverantwortung. Stifterverbandfur die Deutsche Wissenschaft (Hrsg). Bonn, 1999. S232, 23-31
University Autonomy in Europe III The Scorecard 2017 [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.eua.be/Libraries/publications/ University-Autonomy-in-Europe-2017
University Autonomy in Europe. Электронный ресурс. [Режим доступа]: http://www.hkvs.muni.cz/uploads/Autonomy_QAconf_Masaryk.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ольга Верденхофа, Ірина Каленюк, Людмила Цимбал
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).