MODERN TECHNOLOGIES OF PRODUCTION AND USES OF LNG AS GAS-ENGINE FUEL

Authors

  • С. П. Горбачев ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717, Russian Federation
  • В. П. Попов ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717, Russian Federation
  • Р. О. Самсонов ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717,

DOI:

https://doi.org/10.18198/j.ind.gases.2006.0239

Keywords:

Natural gas, Compressed natural gas (CNG), LNG, Cryogenic technologies

Abstract

Compressed natural gas (CNG) is used as gas-engine fuel in many countries of the world. Its more wide application bounds by necessity by big expenses of creation the expensive infrastructure for refuelling of motor transport by CNG. As mobile systems of refuelling can used the mobile automobile refuellers or cryogenic automobile tanks. Alternative for CNG is liquefied natural gas (LNG). Technical and economic characteristics of various systems of manufacture LNG are analyzed on the basis of thermodynamic cycles with external and internal cooling. It is shown that cryogenic technologies is more favourable then compressor for gas-engine fuel maintenance of transport.

Author Biographies

С. П. Горбачев, ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717

S.P. Gorbachev

В. П. Попов, ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717

V.P. Popov

Р. О. Самсонов, ООО «ВНИИГАЗ», пос. Развилка Ленинского района Московской области, РФ, 142717

P.O. Samsonov

References

Компримированный природный газ (КПГ) используется в качестве газомоторного топлива во многих странах мира. Более широкое его применение сдерживается необходимостью в больших затратах на создание дорогой инфраструктуры для заправки автотранспорта КПГ. Мобильными системами заправки могут служить передвижные автомобильные заправщики или криогенные автомобильные цистерны. Альтернативой КПГ является сжиженный природный газ (СПГ). Анализируются технико-экономические показатели различных систем производства СПГ на основе термодинамических циклов с внешним и внутренним охлаждением. Показано, что для обеспечения транспорта газомоторным топливом криогенные технологии выгоднее компрессорных.

Issue

Section

INDUSTRIAL GASES IN MODERN TECHNOLOGIES