Impact of global catastrophes on online shoppers' behavior
DOI:
https://doi.org/10.30837/2522-9818.2024.2.005Keywords:
global cataclysms; consumer behavior; online shopping; pandemic; war; economic instability.Abstract
The article's subject matter is the impact of global catastrophes such as the COVID-19 pandemic and Russia's military aggression against Ukraine on consumer behavior in online stores, including changes in consumer purchasing habits and the adaptation of business marketing strategies. The work aims to develop methods for analyzing changes in consumer behavior in the face of global catastrophes and to develop recommendations for businesses to effectively respond to new market challenges. The following tasks were solved in the article: Investigating the impact of the COVID-19 pandemic and war in Ukraine on consumer behavior in online stores. Identifying key factors influencing consumer decisions during crises. Analyzing current marketing strategies and tools used by companies in crisis conditions. Developing recommendations for businesses to adapt to new realities and maintain competitiveness. The following methods are used: Mathematical data processing for analyzing survey results and statistical studies. Comparative analysis to compare consumer behavior before and during the pandemic. Expert assessments to determine the effectiveness of marketing strategies. Content analysis to study trends on social media and other online platforms. The following results were obtained – formulated principles for adapting marketing strategies in the context of the COVID-19 pandemic and wartime, identified that priorities for consumers include safety, health, availability of essential goods, and cybersecurity; changes in consumer behavior were identified, with consumers becoming more price-conscious and preferring products from local manufacturers; recommendations for businesses were developed regarding effective communication with customers, increased investments in online presence, ensuring convenience of feedback, enhancing emotional connection with customers, and offering flexible payment options; methods for supporting local businesses and optimizing resource utilization by consumers were proposed, emphasizing the importance of environmental responsibility and financial resource savings; a marketing study among the clients of the company "Gorgany" was conducted, which showed that the demand for outdoor recreation products remains high even during wartime, and that consumers prefer high-quality and affordable products from domestic manufacturers. Conclusions: the application of the method of analyzing changes in consumer behavior allowed to identify key factors influencing purchasing decisions in times of global crises, this gives businesses the opportunity to timely adapt their marketing strategies and maintain competitive advantages; the use of developed recommendations contributes to increasing business efficiency in times of pandemic and wartime, thanks to these recommendations, companies can better meet the needs of consumers, improve service quality, and increase customer loyalty; optimization of product range and improvement of digital presence are key success factors in the modern market, companies that quickly respond to changes in consumer priorities and use advanced technologies to communicate with customers have more chances for success.
References
Список літератури
Пандемія COVID-19 в Україні: соціальні наслідки / за наук. ред. В.П. Степаненка. Київ: ТОВ НВП «Інтерсервіс». 2021. 406 с.
Долбнєва Д.В. Вплив COVID-19 на економіку країн світу. Світова економіка та міжнародні відносини. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy2020-1_0-pages-20_26.pdf (дата звернення: 27.05.2024)
Вагнер І.М., Демко І.І. Вплив COVID-19 на економічний розвиток малого i середнього бізнесу в Україні. Вісник Університету банківської справи. 2020. № 1(37). С. 59–66.
Кулицький С. Оцінка перспектив розвитку української економіки в умовах пандемії COVID-19. URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4890:otsinka-perspektiv-rozvitku-ukrajinskoji-ekonomiki-v-umovakhpandemiji-covid-376 (дата звернення: 27.05.2024).
Комірна В.В., Санжак О.Є. Особливості різних підходів до дослідження поведінки споживача. Прометей. 2013. № 1(40). URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ Prom_2013_1_35.pdf (дата звернення: 28.05.2024).
Василькевич Л.О. Структура поведінки споживачів і характеристика її основних компонентів у системі економічних відносин. Економіка і регіон. 2011. № 4(31). С. 187–191.
Шаманська О.С. Споживча поведінка домогосподарств: основні чинники та мотиви. URL: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm (дата звернення: 29.05.2024).
Шет Дж. Вплив Covid-19 на поведінку споживачів: Чи повернуться старі звички або зникнуть? Журнал бізнес-досліджень, 2020. № 117. Р. 280–283. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.059
Тренди маркетингу впливу в період кризи, викликаної епідемією COVID-19. URL: https://mmr.ua/show/marketingvplivu-v-period-krizi-viklikanoyi-epidemiyeyu-covid-19 (дата звернення: 29.05.2024).
Дубов Д. COVID-19: ключові кібербезпекові тренди. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-03/cybersecuritycovid-19.pdf (дата звернення: 29.05.2024).
Гюрсой Д., Чі С.Г. Вплив пандемії COVID-19 на індустрію гостинності: огляд поточної ситуації та дослідницький порядок денний. Журнал маркетингу та управління гостинності. 2020. № 29(5). Р. 527–529. DOI: 10.1080/19368623.2020.1788231 (дата звернення: 30.05.2024).
Янішівська Г. Інтерв’ю з членом Європейської академії маркетингу Володимиром Мельником. Які маркетингові стратегії запустила пандемія коронавірусу. URL: https://lvbs.com.ua/news/yaki-marketyngovi-strategiyi-zapustyla-pandemiya-koronavirusu/ (дата звернення: 30.05.2024).
Донту Н., Густафссон А. Вплив COVID-19 на бізнес і дослідження. Журнал бізнес-досліджень, 2020. № 117. С. 284–289. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.06.008
Кірк К.П., Ріфкін Л.С. Я обміняю тобі діаманти на туалетний папір: Реакції, копінг і адаптаційна поведінка споживачів під час пандемії COVID-19. Журнал бізнес-досліджень. 2020. Р. 124–131. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.028
Як COVID-19 змінює споживчі звички і впливає на тенденції в eCom? URL: https://platon.ua/ua/news/kak-covid19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-vecom.htm (дата звернення: 30.05.2024).
Гринкевич С.С. Регіональна маркетингова політика у галузі туризму: монографія. Львів, 2017. 234 с.
Закупи під час війни: на чому економлять українці та чому переходять в онлайн? URL: https://hmarochos.kiev.ua/2022/09/07/zakupy-pid-chas-vijny-na-chomu-ekonomlyat-ukrayinczi-ta-chomu-perehodyat-v-onlajn/ (дата звернення: 30.05.2024).
Пантано Е., Піцці Г., Скарпі Д., Деніс К. Конкуренція під час пандемії? Злети та падіння рітейлерів під час спалаху COVID-19. Журнал бізнес-досліджень. 2020. № 116. Р. 209–213. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.036 (дата звернення: 30.05.2024).
Мороз О.І. Індустрія гостинності: стан, тенденції розвитку та перспективи галузі в умовах війни. Збірник праць Міжнародного науково-практичного форуму. Львів, 2023. 466 с.
Файвішенко Д.С. Образи сучасності в гуманітарному знанні: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. Київ, 2023. 302 с. DOI: 10.31617/k.knute.2023-10-23
References
Stepanenko, V.P. (2021), "Pandemic of COVID-19 in Ukraine", social consequences / according to science. Kyiv: NVP Interservice LLC, 406 p.
Dolbneva, D.V. (2020), "The impact of COVID-19 on the world economy". World economy and international relations. available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy2020-1_0-pages-20_26.pdf (last accessed 27.05.2024)
Wagner, I.M., Demko, I.I. (2020), "The impact of COVID-19 on the economic development of small and medium-sized businesses in Ukraine". Bulletin of the University of Banking, No. 1 (37). P. 59–66.
Kulytskyi, S. "Assessment of prospects for the development of the Ukrainian economy in the conditions of the COVID-19 pandemic". available at: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4890:otsinka-perspektiv-rozvitku-ukrajinskoji-ekonomiki-v-umovakhpandemiji-covid-376 (last accessed 27.05.2024).
Komirna, V.V., Sanzhak, O.E. (2013), "Features of various approaches to the study of consumer behavior. Prometheus", No. 1 (40). available at: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ Prom_2013_1_35.pdf (last accessed 28.05.2024).
Vasylkevich, L.O. (2011), "The structure of consumer behavior and the characteristics of its main components in the system of economic relations". Economy and region, No. 4 (31). P. 187–191.
Shamanska, O.S. "Consumer behavior of households: main factors and motives". available at: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm (last accessed 29.05.2024).
Sheth, J. (2020). "Impact of Covid-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die?" Journal of Business Research, № 117, Р. 280–283. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.059
"Influence marketing trends during the crisis caused by the COVID-19 epidemic". available at: https://mmr.ua/show/marketingvplivu-v-period-krizi-viklikanoyi-epidemiyeyu-covid-19 (last accessed 29.05.2024).
Dubov, D. "COVID-19: key cyber security trends". available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-03/cybersecuritycovid-19.pdf (last accessed 29.05.2024)
Gursoy, D., Chi, C.G. (2020), "Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: review of the current situations and a research agenda". Journal of Hospitality Marketing & Management, № 29(5), Р. 527–529. DOI: 10.1080/19368623.2020.1788231
Yanishivska, G. "Interview with Volodymyr Melnyk, a member of the European Academy of Marketing. What marketing strategies have been launched by the coronavirus pandemic". available at: https://lvbs.com.ua/news/yaki-marketyngovi-strategiyi-zapustyla-pandemiya-koronavirusu/ (last accessed 30.05.2024).
Donthu, N., Gustafsson, A. (2020), "Effects of COVID-19 on business and research". Journal of Business Research, № 117, Р. 284–289. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.06.008
Kirk, C.P., Rifkin, L.S. (2020), "I'll trade you diamonds for toilet paper: Consumer reacting, coping and adapting behaviors in the COVID-19 pandemic". Journal of Business Research, № 117, Р. 124–131. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.028
"How is COVID-19 changing consumer habits and influencing trends in eCom?", available at: https://platon.ua/ua/news/kak-covid19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-vecom.htm (last accessed 30.05.2024).
Hrynkevich. S. S. (2017), "Regional marketing policy in the field of tourism: monograph", Lviv, 234 p.
"Shopping during the war: what do Ukrainians save on and why do they go online?", available at: https://hmarochos.kiev.ua/2022/09/07/zakupy-pid-chas-vijny-na-chomu-ekonomlyat-ukrayinczi-ta-chomu-perehodyat-v-onlajn/ (last accessed 30.05.2024).
Pantano, E., Pizzi, G., Scarpi, D., & Dennis, C. (2020), "Competing during a pandemic? Retailers' ups and downs during the COVID-19 outbreak". Journal of Business Research, №116, Р. 209–213. DOI:10.1016/j.jbusres.2020.05.036
Мoroz, O.I. (2023), "Hospitality industry: state, development trends and prospects of the industry in the conditions of war", Collection of works of the International Scientific and Practical Forum, "Kamula", Lviv, 466 p.
Faivishenko, D.S. (2023), "Images of modernity in humanitarian knowledge", Materials of the II International Science and Practice Conference, State Trade and Economy University, Kyiv, 302 p. DOI: 10.31617/k.knute.2023-10-23
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Our journal abides by the Creative Commons copyright rights and permissions for open access journals.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors hold the copyright without restrictions and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-commercial and non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their published work online (e.g., in institutional repositories or on their website) as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.