Дослідження впливу глобальних катастроф на поведінку покупця інтернет-магазинів України
DOI:
https://doi.org/10.30837/2522-9818.2024.2.005Ключові слова:
глобальні катаклізми; поведінка покупців; інтернет-магазини; пандемія; війна; економічна нестабільність.Анотація
Предметом дослідження в статті є вплив глобальних катастроф, зокрема пандемії COVID-19 та російської збройної агресії проти України, на споживчу поведінку українців у інтернет-магазинах, зокрема на зміни в потребах споживачів і адаптація маркетингових стратегій підприємств. Мета роботи – аналіз змін споживчої поведінки в умовах глобальних катастроф і розроблення рекомендацій для бізнесу щодо ефективного реагування на нові виклики ринку. У статті виконуються такі завдання: досліджується вплив пандемії COVID-19 та російської збройної агресії проти України на споживчу поведінку в інтернет-магазинах; визначаються ключові чинники, що позначаються на рішеннях споживачів під час кризових ситуацій; аналізуються актуальні маркетингові стратегії та інструменти, що застосовуються компаніями в умовах кризи. Упроваджуються такі методи: математичне оброблення даних для аналізу результатів опитувань і статистичних досліджень; компаративний аналіз для порівняння поведінки споживачів до та під час пандемії; експертне оцінювання для визначення ефективності маркетингових стратегій; контент-аналіз для дослідження трендів у соціальних мережах та інших онлайн-платформах. Досягнуті результати. Сформульовано принципи адаптації маркетингових стратегій в умовах пандемії COVID-19 та воєнного стану. Визначено, що пріоритетами для споживачів стають здоров’я, доступність основних товарів і безпека, зокрема й кібербезпека. Виявлено зміни в споживчій поведінці: люди стали більш уважними до ціни, якості товарів та віддають перевагу продуктам місцевих виробників. Проведено маркетингове дослідження серед клієнтів компанії "Горгани", яке показало, що попит на товари для активного відпочинку залишається високим, навіть у період війни, і споживачі віддають перевагу якісним і доступним товарам вітчизняного виробництва. Висновки: застосування методу аналізу змін споживчої поведінки дало змогу визначити ключові фактори, що впливають на рішення про покупку в умовах глобальних криз, знання сприяє тому, що підприємства вчасно адаптують свої маркетингові стратегії та зберігають конкурентні переваги; оптимізація асортименту товарів та вдосконалення цифрової присутності є ключовими факторами успіху на сучасному ринку; підприємства, які швидко реагують на зміни споживчих пріоритетів і використовують новітні технології для комунікації з клієнтами, мають більше шансів на успіх.
Посилання
Список літератури
Пандемія COVID-19 в Україні: соціальні наслідки / за наук. ред. В.П. Степаненка. Київ: ТОВ НВП «Інтерсервіс». 2021. 406 с.
Долбнєва Д.В. Вплив COVID-19 на економіку країн світу. Світова економіка та міжнародні відносини. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy2020-1_0-pages-20_26.pdf (дата звернення: 27.05.2024)
Вагнер І.М., Демко І.І. Вплив COVID-19 на економічний розвиток малого i середнього бізнесу в Україні. Вісник Університету банківської справи. 2020. № 1(37). С. 59–66.
Кулицький С. Оцінка перспектив розвитку української економіки в умовах пандемії COVID-19. URL: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4890:otsinka-perspektiv-rozvitku-ukrajinskoji-ekonomiki-v-umovakhpandemiji-covid-376 (дата звернення: 27.05.2024).
Комірна В.В., Санжак О.Є. Особливості різних підходів до дослідження поведінки споживача. Прометей. 2013. № 1(40). URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ Prom_2013_1_35.pdf (дата звернення: 28.05.2024).
Василькевич Л.О. Структура поведінки споживачів і характеристика її основних компонентів у системі економічних відносин. Економіка і регіон. 2011. № 4(31). С. 187–191.
Шаманська О.С. Споживча поведінка домогосподарств: основні чинники та мотиви. URL: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm (дата звернення: 29.05.2024).
Шет Дж. Вплив Covid-19 на поведінку споживачів: Чи повернуться старі звички або зникнуть? Журнал бізнес-досліджень, 2020. № 117. Р. 280–283. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.059
Тренди маркетингу впливу в період кризи, викликаної епідемією COVID-19. URL: https://mmr.ua/show/marketingvplivu-v-period-krizi-viklikanoyi-epidemiyeyu-covid-19 (дата звернення: 29.05.2024).
Дубов Д. COVID-19: ключові кібербезпекові тренди. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-03/cybersecuritycovid-19.pdf (дата звернення: 29.05.2024).
Гюрсой Д., Чі С.Г. Вплив пандемії COVID-19 на індустрію гостинності: огляд поточної ситуації та дослідницький порядок денний. Журнал маркетингу та управління гостинності. 2020. № 29(5). Р. 527–529. DOI: 10.1080/19368623.2020.1788231 (дата звернення: 30.05.2024).
Янішівська Г. Інтерв’ю з членом Європейської академії маркетингу Володимиром Мельником. Які маркетингові стратегії запустила пандемія коронавірусу. URL: https://lvbs.com.ua/news/yaki-marketyngovi-strategiyi-zapustyla-pandemiya-koronavirusu/ (дата звернення: 30.05.2024).
Донту Н., Густафссон А. Вплив COVID-19 на бізнес і дослідження. Журнал бізнес-досліджень, 2020. № 117. С. 284–289. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.06.008
Кірк К.П., Ріфкін Л.С. Я обміняю тобі діаманти на туалетний папір: Реакції, копінг і адаптаційна поведінка споживачів під час пандемії COVID-19. Журнал бізнес-досліджень. 2020. Р. 124–131. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.028
Як COVID-19 змінює споживчі звички і впливає на тенденції в eCom? URL: https://platon.ua/ua/news/kak-covid19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-vecom.htm (дата звернення: 30.05.2024).
Гринкевич С.С. Регіональна маркетингова політика у галузі туризму: монографія. Львів, 2017. 234 с.
Закупи під час війни: на чому економлять українці та чому переходять в онлайн? URL: https://hmarochos.kiev.ua/2022/09/07/zakupy-pid-chas-vijny-na-chomu-ekonomlyat-ukrayinczi-ta-chomu-perehodyat-v-onlajn/ (дата звернення: 30.05.2024).
Пантано Е., Піцці Г., Скарпі Д., Деніс К. Конкуренція під час пандемії? Злети та падіння рітейлерів під час спалаху COVID-19. Журнал бізнес-досліджень. 2020. № 116. Р. 209–213. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.036 (дата звернення: 30.05.2024).
Мороз О.І. Індустрія гостинності: стан, тенденції розвитку та перспективи галузі в умовах війни. Збірник праць Міжнародного науково-практичного форуму. Львів, 2023. 466 с.
Файвішенко Д.С. Образи сучасності в гуманітарному знанні: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. Київ, 2023. 302 с. DOI: 10.31617/k.knute.2023-10-23
References
Stepanenko, V.P. (2021), "Pandemic of COVID-19 in Ukraine", social consequences / according to science. Kyiv: NVP Interservice LLC, 406 p.
Dolbneva, D.V. (2020), "The impact of COVID-19 on the world economy". World economy and international relations. available at: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy2020-1_0-pages-20_26.pdf (last accessed 27.05.2024)
Wagner, I.M., Demko, I.I. (2020), "The impact of COVID-19 on the economic development of small and medium-sized businesses in Ukraine". Bulletin of the University of Banking, No. 1 (37). P. 59–66.
Kulytskyi, S. "Assessment of prospects for the development of the Ukrainian economy in the conditions of the COVID-19 pandemic". available at: http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=4890:otsinka-perspektiv-rozvitku-ukrajinskoji-ekonomiki-v-umovakhpandemiji-covid-376 (last accessed 27.05.2024).
Komirna, V.V., Sanzhak, O.E. (2013), "Features of various approaches to the study of consumer behavior. Prometheus", No. 1 (40). available at: http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/ Prom_2013_1_35.pdf (last accessed 28.05.2024).
Vasylkevich, L.O. (2011), "The structure of consumer behavior and the characteristics of its main components in the system of economic relations". Economy and region, No. 4 (31). P. 187–191.
Shamanska, O.S. "Consumer behavior of households: main factors and motives". available at: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm (last accessed 29.05.2024).
Sheth, J. (2020). "Impact of Covid-19 on consumer behavior: Will the old habits return or die?" Journal of Business Research, № 117, Р. 280–283. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.059
"Influence marketing trends during the crisis caused by the COVID-19 epidemic". available at: https://mmr.ua/show/marketingvplivu-v-period-krizi-viklikanoyi-epidemiyeyu-covid-19 (last accessed 29.05.2024).
Dubov, D. "COVID-19: key cyber security trends". available at: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-03/cybersecuritycovid-19.pdf (last accessed 29.05.2024)
Gursoy, D., Chi, C.G. (2020), "Effects of COVID-19 pandemic on hospitality industry: review of the current situations and a research agenda". Journal of Hospitality Marketing & Management, № 29(5), Р. 527–529. DOI: 10.1080/19368623.2020.1788231
Yanishivska, G. "Interview with Volodymyr Melnyk, a member of the European Academy of Marketing. What marketing strategies have been launched by the coronavirus pandemic". available at: https://lvbs.com.ua/news/yaki-marketyngovi-strategiyi-zapustyla-pandemiya-koronavirusu/ (last accessed 30.05.2024).
Donthu, N., Gustafsson, A. (2020), "Effects of COVID-19 on business and research". Journal of Business Research, № 117, Р. 284–289. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.06.008
Kirk, C.P., Rifkin, L.S. (2020), "I'll trade you diamonds for toilet paper: Consumer reacting, coping and adapting behaviors in the COVID-19 pandemic". Journal of Business Research, № 117, Р. 124–131. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.028
"How is COVID-19 changing consumer habits and influencing trends in eCom?", available at: https://platon.ua/ua/news/kak-covid19-menyaet-potrebitelskie-privychki-i-vliyaet-na-tendenczii-vecom.htm (last accessed 30.05.2024).
Hrynkevich. S. S. (2017), "Regional marketing policy in the field of tourism: monograph", Lviv, 234 p.
"Shopping during the war: what do Ukrainians save on and why do they go online?", available at: https://hmarochos.kiev.ua/2022/09/07/zakupy-pid-chas-vijny-na-chomu-ekonomlyat-ukrayinczi-ta-chomu-perehodyat-v-onlajn/ (last accessed 30.05.2024).
Pantano, E., Pizzi, G., Scarpi, D., & Dennis, C. (2020), "Competing during a pandemic? Retailers' ups and downs during the COVID-19 outbreak". Journal of Business Research, №116, Р. 209–213. DOI:10.1016/j.jbusres.2020.05.036
Мoroz, O.I. (2023), "Hospitality industry: state, development trends and prospects of the industry in the conditions of war", Collection of works of the International Scientific and Practical Forum, "Kamula", Lviv, 466 p.
Faivishenko, D.S. (2023), "Images of modernity in humanitarian knowledge", Materials of the II International Science and Practice Conference, State Trade and Economy University, Kyiv, 302 p. DOI: 10.31617/k.knute.2023-10-23
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.