Розроблення алгоритмів оброблення даних у реальному часі для оптимізації трафіку БпЛА

Автор(и)

  • Максим Єна Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут", Україна https://orcid.org/0009-0006-0664-3244

DOI:

https://doi.org/10.30837/2522-9818.2025.1.049

Ключові слова:

безпілотні літальні апарати (БпЛА); управління трафіком БпЛА; оброблення даних у реальному часі; оптимізація маршрутів; теоретико-графові моделі; фільтри Калмана; еволюційні алгоритми.

Анотація

Предмет дослідження – процеси управління трафіком БпЛА, зокрема алгоритми оброблення великих потоків інформації в реальному часі для забезпечення безпеки, ефективності та оптимального маршруту польотів. Мета роботи – розроблення та впровадження алгоритмів оброблення даних у реальному часі для забезпечення безпечного, ефективного та автоматизованого управління трафіком БпЛА в міських та сільських умовах. Завдання: проаналізувати наявні підходи до управління трафіком БпЛА та технології оброблення інформації в реальному часі; розробити математичну модель, яка бере до уваги особливість маршрутизації БпЛА, зокрема уникнення зіткнень та оптимізацію маршрутів; створити алгоритм оброблення вхідних даних у реальному часі, який інтегрує динамічні зміни трафіку, погодні умови й стан повітряного простору; реалізувати та протестувати запропонований алгоритм у симуляційному середовищі; проаналізувати й порівняти процеси симуляції БпЛА із запропонованим алгоритмом та без. Методи: застосування методів нелінійної оптимізації для побудови маршрутів, що мінімізують витрати енергії, час польоту та ризик зіткнень; використання теоретико-графових моделей для подання повітряного простору як мережі з вузлами (точки маршруту) та ребрами (потенційні траєкторії), що дає змогу ефективно виконувати завдання маршрутизації; використання генетичних алгоритмів для пошуку оптимальних рішень у складних багатофакторних задачах маршрутизації; оброблення інформації на основі фільтрів Калмана; cтворення віртуальних копій повітряного простору для проведення експериментів та оцінювання ефективності алгоритмів у безпечному середовищі. Результати: розроблено алгоритми нелінійної оптимізації, що дали змогу мінімізувати витрати енергії на польоти БпЛА та час виконання завдань; ефективність підходу підтверджено тестуванням, яке показало зменшення середнього часу польоту на 15 %, якщо порівнювати з базовими алгоритмами; побудовано теоретико-графову модель повітряного простору, яка допомагає візуалізувати та аналізувати можливі маршрути; доведено  високу точність aлгоритмів фільтрації в прогнозуванні положення БпЛА, навіть за умов нестабільності сигналів GPS; упровадження фільтрів Калмана дало змогу знизити похибку у визначенні місця розташування БпЛА, що є критичним для уникнення зіткнень. Висновки: розроблені методи забезпечують безпечне управління повітряним простором та значно знижують ризики зіткнень БпЛА, що робить їх перспективними для інтеграції в системи міського та регіонального управління; застосування оптимізаційних, кластеризаційних та еволюційних алгоритмів покращує маршрутизацію, знижує витрати енергії та час виконання завдань.

Біографія автора

Максим Єна, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського "Харківський авіаційний інститут"

аспірант кафедри інформаційних технологій проєктування

Посилання

Список літератури

Debnath D., Vanegas F., Sandino J., Hawary A. F., Gonzalez F. A review of UAV path-planning algorithms and obstacle avoidance methods for remote sensing applications. Remote Sensing, 16(21), 2024. 4019 р. DOI: 10.3390/rs16214019

Tiantian H., Hui J., Zhoyang Z. Integrated adaptive Kalman filter for high-speed UAVs. Applied Sciences, № 9(9), 2019. 1916 р. DOI: 10.3390/app9091916

Liu X., Peng Z.R., Zhang L.Y. Real-time UAV rerouting for traffic monitoring with decomposition based multi-objective optimization. Journal of Intelligent & Robotic Systems, № 94, 2018. Р. 491–501. DOI: 10.1007/s10846-018-0806-8

Yena M. Optimizing air traffic control: Innovative approaches to collision avoidance in UAV operations. Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering – 2023 (ICTM 2023). Conference paper. First Online: 2024, Р. 543–553. DOI: 10.1007/978-3-031-60549-9_41

Almeida, E. N., Campos, R., Ricardo, M. Traffic-aware UAV placement using a generalizable deep reinforcement learning methodology. 2022 IEEE Symposium on Computers and Communications (ISCC), 2022. Р. 1–6. DOI: 10.48550/arXiv.2203.08924

Ye X., Song F., Zhang Z., Zhang R., Zeng Q. Semi-aerodynamic model-aided invariant Kalman filtering for UAV full-state estimation. IEEE. 2024. Р. 25920 – 25939. DOI: 10.1109/JSEN.2024.3414995

Luo J., Tian Y., Wang Z. Research on unmanned aerial vehicle path planning. Drones, № 8(2), 2024. 51 р. DOI: 10.3390/drones8020051

Rullán-Lara J.L., Salazar S., Lozano R. Real-time localization of an UAV using Kalman filter and a wireless sensor network. Journal of Intelligent & Robotic Systems, 65, 2021. Р. 283–293. DOI: 10.1007/s10846-011-9599-8

Yang F., Lu Q., Li R., Xu Y., Yuan W., Wu X. Real-time optimal path planning and fast autonomous flight for UAV in unknown environments. IEEE. 2023. DOI: 10.23919/CCC58697.2023.10240971

Li Q., Li R., Ji K., Dai W. Kalman filter and its application. 2015. 264 р. IEEE. DOI: 10.1109/ICINIS.2015.35

Hooshyar M., Huang Y.M. Meta-heuristic algorithms in UAV path planning optimization: A systematic review (2018–2022). Drones, № 7(12), 2023. 687 р. DOI: 10.3390/drones7120687

Fan Y., Lu Q., Li R., Xu Y., Yuan W., Wu, X. UAV attitude estimation using unscented Kalman filter and TRIAD. IEEE Transactions on Industrial Electronics. 2011. DOI: 10.1109/TIE.2011.2163913

Zhang J., Zhou W., Wang X. UAV swarm navigation using dynamic adaptive Kalman filter and network navigation. Sensors, 21(16), 2021. 5374 р. DOI: 10.3390/s21165374

Zhang G. 6G enabled UAV traffic management models using deep learning algorithms. Wireless Networks, № 30, 2024. Р. 6709–6719. DOI: 10.1007/s11276-023-03485-4

Zhang M., Liu Y., Wang Y., Li F., Chen L. Real-time path planning algorithms for autonomous UAV. 2022. IEEE. DOI: 10.1109/CAC57257.2022.10054770

Saadi A. A., Soukane A., Meraihi Y., Benmessaoud Gabis A., Mirjalili S., Ramdane-Cherif A. UAV path planning using optimization approaches: A survey. Archives of Computational Methods in Engineering, 29, 2022. Р. 4233–4284. DOI: 10.1007/s11831-022-09742-7

References

Debnath, D., Vanegas, F., Sandino, J., Hawary, A. F., Gonzalez, F. (2024), "A review of UAV path-planning algorithms and obstacle avoidance methods for remote sensing applications". Remote Sensing, № 16(21), 4019 р. DOI: 10.3390/rs16214019

Tiantian, H., Hui, J., Zhoyang, Z. (2019), "Integrated adaptive Kalman filter for high-speed UAVs". Applied Sciences, № 9(9), 1916 р. DOI: 10.3390/app9091916

Liu, X., Peng, Z.R., Zhang, L.Y. (2018), "Real-time UAV rerouting for traffic monitoring with decomposition based multi-objective optimization". Journal of Intelligent & Robotic Systems, № 94, Р. 491–501. DOI: 10.1007/s10846-018-0806-8

Yena, M. (2024), "Optimizing air traffic control: Innovative approaches to collision avoidance in UAV operations". Integrated Computer Technologies in Mechanical Engineering – 2023 (ICTM 2023). Conference paper. First Online: 24 May 2024, Р. 543–553. DOI: 10.1007/978-3-031-60549-9_41

Almeida, E. N., Campos, R., Ricardo, M. (2022), "Traffic-aware UAV placement using a generalizable deep reinforcement learning methodology". 2022 IEEE Symposium on Computers and Communications (ISCC), Р. 1–6. DOI: 10.48550/arXiv.2203.08924

Ye, X., Song, F., Zhang, Z., Zhang, R., Zeng, Q. (2024), "Semi-aerodynamic model-aided invariant Kalman filtering for UAV full-state estimation". IEEE. Р. 25920 – 25939. DOI: 10.1109/JSEN.2024.3414995

Luo, J., Tian, Y., Wang, Z. (2024), "Research on unmanned aerial vehicle path planning". Drones, № 8(2), 51 р. DOI: 10.3390/drones8020051

Rullán-Lara, J.-L., Salazar, S., Lozano, R. (2012), "Real-time localization of an UAV using Kalman filter and a wireless sensor network". Journal of Intelligent & Robotic Systems, №65, Р. 283–293. DOI: 10.1007/s10846-011-9599-8

Yang, F., Lu, Q., Li, R., Xu, Y., Yuan, W., Wu, X. (2023), "Real-time optimal path planning and fast autonomous flight for UAV in unknown environments". IEEE. DOI: 10.23919/CCC58697.2023.10240971

Li, Q., Li, R., Ji, K., Dai, W. (2015), "Kalman filter and its application". 264 р. IEEE. DOI: 10.1109/ICINIS.2015.35

Hooshyar, M., Huang, Y.M. (2023), "Meta-heuristic algorithms in UAV path planning optimization: A systematic review (2018–2022)". Drones, № 7(12), 687 р. DOI: 10.3390/drones7120687

Fan, Y., Lu, Q., Li, R., Xu, Y., Yuan, W. and Wu, X. (2011), "UAV attitude estimation using unscented Kalman filter and TRIAD". IEEE Transactions on Industrial Electronics. DOI: 10.1109/TIE.2011.2163913

Zhang, J., Zhou, W., Wang, X. (2021), "UAV swarm navigation using dynamic adaptive Kalman filter and network navigation". Sensors, №21(16), 5374 р. DOI: 10.3390/s21165374

Zhang, G. (2024), "6G enabled UAV traffic management models using deep learning algorithms". Wireless Networks, № 30, Р. 6709–6719. DOI: 10.1007/s11276-023-03485-4

Zhang, M., Liu, Y., Wang, Y., Li, F., Chen, L. (2022), "Real-time path planning algorithms for autonomous UAV". IEEE. DOI: 10.1109/CAC57257.2022.10054770

Saadi, A. A., Soukane, A., Meraihi, Y., Benmessaoud Gabis, A., Mirjalili, S., Ramdane-Cherif, A. (2022), "UAV path planning using optimization approaches: A survey". Archives of Computational Methods in Engineering, № 29, Р. 4233–4284. DOI: 10.1007/s11831-022-09742-7

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-31

Як цитувати

Єна, М. (2025). Розроблення алгоритмів оброблення даних у реальному часі для оптимізації трафіку БпЛА. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (1(31), 49–60. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2025.1.049