ЛІДЕРСТВО ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПРОЕКТНОЇ КОМАНДИ
DOI:
https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.3.013Ключові слова:
проектна команда, лідер, лідерські якості, формування команди, командна діяльність, взаємовідносини, система підготовки фахівців, поведінкові компетенції, педагогічні технологіїАнотація
Предмет статті полягає у визначенні ролі лідерства в процесі формування проектної команди, оскільки саме якісний склад цієї команди та професіоналізм її учасників відіграють визначальну роль у забезпеченні належного виконання робіт, передбачених завданнями проекту. Мета статті – розкрити значення і місце в загальній системі поведінкових компетенцій лідера його уміння формувати проектну команду й затверджувати в ній сприятливий психологічний клімат, спільні цінності та ідеали. Мається на увазі обґрунтувати важливе значення цього уміння та його використання для підвищення ефективності лідерського впливу на проектну команду. Завдання дослідження передбачають, по-перше, показати, що проектна команда є складним соціальним організмом, у якому певну сукупність функцій мають виконувати люди високої професійної компетентності. По-друге, передбачається показати, що відмінність їхніх індивідуальних рис і якостей істотно ускладнює як формування проектної команди, так і узгодження цілей, прагнень та інтересів її учасників. По-третє, вважається за необхідне показати методи прищеплення знань і умінь з формування команди студентам, які навчаються за спеціальністю «Управління проектами». Методи дослідження включають, по-перше, аналіз ролі мотивації в процесі командоутворення, оскільки серед проблем, які доводиться розв’язувати лідерові при формуванні команди, істотне місце посідають питання мотивації її учасників. По-друге, слід проаналізувати характер взаємовідносин між цими учасниками та раціональну організацію їхньої ефективної командної діяльності. По-третє, важливим методом виступає також аналіз здатності лідера сприяти професійному й особистісному розвитку учасників командної діяльності. По-четверте, ефективним методом прищеплення лідерам навичок формування команди постає підвищення рівня викладання курсу поведінкових компетенцій із застосуванням інноваційних педагогічних технологій. Результати. Чітка постановка цілей і системне застосування ефективних методів формування проектної команди є вкрай необхідними ще в процесі професійної підготовки фахівців з управління проектами. Як свідчить досвід такої підготовки, розвиток відповідних умінь і навичок має поєднуватися з цілеспрямованим розвитком лідерського потенціалу студентів. Особливу роль відіграє правильна постановка викладання навчального курсу з поведінкових компетенцій, в першу чергу чітка практична спрямованість проведення лекцій і семінарських занять із застосуванням активних методів навчання. Висновки. По-перше, переважання командних методів і форм діяльності в управлінні проектами істотно посилює значення складу проектної команди й характеру взаємовідносин між її учасниками. По-друге, ефективне формування команди вимагає від лідера відповідних знань та умінь, стратегічного мислення, психологічної культури й уміння оцінювати рівень професійної компетентності кандидатів та їхніх професійно і соціально значущих особистісних якостей. По-третє, для формування проектної команди та організації командної діяльності лідер має застосовувати чітку систему мотивації і стимулювання.Посилання
Orr, Alan D., trans. from english for sciences Ed. T. V. Gerasimova (2006), Project Management: Guidance on Key Processes, Models and Techniques [Upravlinnya proektamy: Kerivnytstvo z klyuchovykh protsesiv, modeley i metodiv], Dnipropetrovsk: Balance Business Buk, 226 p.
Bushuyev, S. D., Bushueva, N. S. (2010), National Competence Baseline, NCB UA. Verson 3.1, Kyiv : IRIDIUM, 208 p.
Bennis, W., Nanus, B. (2001), Leaders, Moscow : Charlie, Silvan, 186 p.
Karnegi, D. (2000), The Language of Persuasion, Series : The Psychological Bestseller [Yazyk ubezhdeniya, Seriya : Psikhologicheskiy bestseller], Moscow : EKSMO-Press, 288 p.
Grinchenko, M. A., Ponomarev, O. S., Lobach, O. V. (2018), "Leadership in the system of behavioral competencies of the project management specialist" ["Liderstvo v systemi povedinkovykh kompetentsiy fakhivtsya z upravlinnya proektamy"], Bulletin of the National Technical University "KhPI", Series: Strategic Management, Portfolio Management, Programs and Projects, No. 2 (1278), P. 77–83.
Tarasyuk, G. M. (2009), Project Management: Teaching. manual 3rd species [Upravlinnya proektamy : Navch. posibn. 3-ye vyd], Kyiv : Caravel, 320 p.
Maxwell, J. (1998), Chief and his team, Series : Business without secrets [Shef i yego komanda, Seriya : Biznes bez sekretov], St. Petersburg : Peter, 230 p.
Mintsberg, G., Alstrend, B., Lampell, J. and trans. with English (2000), Schools of Strategies, Series : Theory and Practice of Management [Shkoly strategiy, Seriya : Teoriya i praktika menedzhmenta], St. Petersburg : Peter, 336 p.
Zavetniy, S. O., Ponomarov, O. S., Pazinich, S. M. (2011), The phylosophy vplyu: monograph, Kharkiv: Vidavets Savchuk O.O ., KhNTUsG is im. P. Vasilenko, 204 p.
Kosenko, N., Kadykova, I., Artiukh, R. (2017), “Formalizing the problem of a project team bulding based on the utility theory”, Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 1 (1), P. 53-57. DOI: 10.30837/2522-9818.2017.1.053
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Marina Grynchenko, Olexandr Ponomaryov, Olena Lobach
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.