ЛОГІСТИКА НА ПІДПРИЄМСТВІ: ОСОБЛИВОСТІ ЗАКУПІВЕЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.5.141Ключові слова:
логістична діяльність, закупівельна діяльність, постачальники, компетентні постачальники, прокьюреиентАнотація
Об’єкт дослідження становить логістична діяльність підприємства. Предмет дослідження – теоретичні положення, методи, методичні підходи щодо управління логістичною діяльністю підприємства в цілому та закупівельною діяльністю підприємства зокрема як переважною складовою логістики в сучасних умовах посилення конкуренції на ринках продукції. Метою даної статті є подальший розвиток теоретичних засад логістичної діяльності відносно закупівельної щодо уточнення визначень основних категорій та класифікацій. Основними завданнями статті є: уточнення визначення закупівельної діяльності, її цілей, класифікації; визначення факторів впливу на логістичну й закупівельну діяльність; удосконалення класифікації основних видів закупівельної діяльності; визначення відповідності класифікаційних ознак видів відносин підприємств з постачальниками та видів постачальників; розроблення пропозицій з використання прокьюремента як методології управління постачальниками при конкурентних закупівлях. Основними методами дослідження є аналіз, синтез, структурно-логічний аналіз, що дозволило вирішити поставлені задачі. Результати дослідження. Уточнено визначення закупівельної діяльності, згідно з яким вона визначається як діяльність підприємства з компетентними постачальниками із придбання товарів та надання послуг, необхідних для задоволення платоспроможного попиту кінцевих споживачів у продукції, успішність якої ґрунтується на формуванні відносин з постачальниками, що спроможні забезпечити покращення результатів господарювання, умов і очікуваних наслідків співпраці. Доведено доцільність практичного використання додатково запропонованої класифікаційної ознаки "цінність відносин", за якою виділено такі види закупівельної діяльності як періодична або разова, партнерська, інтегрована. Введення додаткової класифікаційної ознаки вимагає розширення класифікації постачальників за ознакою їх привабливості щодо умов та наслідків постачання, які й забезпечують різну цінність відносин підприємств з постачальниками. Висновки. Доцільно виділити три види постачальників: низько-, середньо- та високо привабливих, що відповідає різній цінності відносин, які вони здатні забезпечити. Тому класифікаційну ознаку "цінність відносин" доцільно розповсюдити і на види відносин промислових підприємств з постачальниками та виділити періодичні (разові), партнерські, інтегровані відносини. Їх відмінність полягає у розподіленні партнерських відносин на 3 підвиди: інсорсингові або аутсорингові, вертикальні або міжгалузеві, комплементарні у відповідності з якісним рівнем середньої привабливості постачальників. Доведено, що для формування ефективних відносин в процесі закупівельної діяльності дієвим інструментом є методологія прокьюремента, що полягає у використанні сукупності практичних методів і прийомів, які дозволяють максимально забезпечити інтереси замовника при проведенні закупівельної кампанії за допомогою конкурсних торгів.Посилання
Korol’, A. N., Yeliseyev, A. Ye. (2008), "The main trends in the development of procurement activities" [Osnovnyye tendentsii v razvitii zakupochnoy deyatel’nosti], Izvestiya Irkutskoy gosudarstvennoy ekonomicheskoy akademii, No. 2, P. 13–15.
Laysons, K., Dzhillingem, M. (2005), Procurement and supply chain management [Upravleniye zakupochnoy deyatel’nost’yu i tsep’yu postavok], Moscow : INFRA-M, 794 p.
Krykavskyy, Ye. V., Patora, R. et al. (2006), "Lohistyka: tradytsiyni ta netradytsiyni sfery vykorystannya" ["Logistics: Traditional and non-traditional uses"], Herald of the National University Lviv Polytechnic University : Logistics, No. 552, P. 24–29.
Medzhybovskaya, N. S. (2011), Formation of systems of electronic supply of industrial enterprises [Formuvannya system elektronnoho postachannya promyslovykh pidpryyemstv], Odessa : Palmyra, 272 p.
Moroz, O. V., Muzika, O. V. (2007), System factors of the efficiency of the logistic concept of supply at the enterprises : monograph [Systemni faktory efektyvnosti lohistychnoyi kontseptsiyi postachannya na pidpryyemstvakh : monohrafiya], Vinnytsya : UNIVERSUM-Vinnitsa, 448 p.
Pis’mak, V. O. (2010), "Management of the procurement activity of the enterprise for the marketing-logistic concept" ["Upravlinnya zakupivelʹnoyu diyalʹnistyu pidpryyemstva za marketynhovo-lohistychnoyu kontseptsiyeyu"], Marketing and logistics in the management system : international scientific and practical conference, Lviv, P. 388–389.
Sisoev, V. V. (2011), Mechanism of logistic management of material and technical provision of institutes of the state security sector : theory, methodology and modeling: monograph [Mekhanizm lohistychnoho upravlinnya materialʹno-tekhnichnym zabezpechennyam instytutiv sektoru bezpeky derzhavy : teoriya, metodolohiya ta modelyuvannya : monohrafiya], Kharkiv : Vyd. KHNEU, 312 p.
Chubala, A., Viktor, Ya., Nestruy, R. et al. (2007), Transformation of value in the development of the relations "enterprise-client" : monograph [Transformatsiya vartosti u rozvytku vidnosyn "pidpryyemstvo-kliyent" : monohrafiya], Lviv : Publishing House of Lviv Polytechnic National University, 250 p.
Crosby, L. A., Evans, K. A., Cowles, D (1990), "Relationship Quality in Services Selling : An Interpersonal Influence Perspective", Journal of Marketing, Vol. 54, No.3, P. 68–81.
Wilson, R. M. S., Gilligan, C. (2005), Strategic marketing management : planning, implementation and control, Butterworth-Heinemann, 867 p.
Chekh, N., Vinnyk, I. (2017), "|Regulatory environment of business activities in Ukraine", Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 1 (1), P. 124–129. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2017.1.124.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Olena Iastremska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.