ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОГО КІЛЬЦЕВОГО МАРШРУТУ, ЩО ПРОХОДИТЬ ЧЕРЕЗ ЗАДАНУ МНОЖИНУ ПУНКТІВ НА КАРТІ

Автор(и)

  • Vladymyr Prokopenkov Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0003-0084-9832
  • Yuryy Kozhyn Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0001-5424-1422
  • Oleh Malykh Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Україна https://orcid.org/0000-0001-5996-4363

DOI:

https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.7.102

Ключові слова:

транспортна логістика, маршрут на карті, граф, гамільтонів цикл, складність, NP-повнота, алгоритм Дейкстри, приведення, схема пошуку з поверненнями

Анотація

Предметом досліджень є методи та інформаційні технології транспортної логістики. Мета – зниження витрат і скорочення часу на доставку товарів автомобільним транспортом за рахунок розробки і впровадження ефективних методів і алгоритмів пошуку оптимального маршруту розвезення товарів. У статті розглядається завдання пошуку оптимального кільцевого маршруту розвезення товарів зі складу, що проходить через задану множину пунктів на карті. Для вирішення завдання використовуються методи і алгоритми дискретної математики. Отримані наступні результати. Виконаний аналіз проблеми та існуючих методів дискретної математики для її вирішення, визначено недоліки цих методів. Запропоновано метод вирішення завдання, що усуває ці недоліки. Розроблено евристичний алгоритм розв'язання задачі, що реалізує запропонований метод розв'язання. Рішення задачі, що розглядається, зводиться до задачі пошуку гамільтонова циклу на новому графі меншої розмірності. Новий граф будується з початкового графа, що описує карту, і складається з вершин заданої множини пунктів на карті, через які повинен пройти маршрут. Кожна дуга в новому графі з'єднує пару вершин, якщо в початковому графі існує шлях між цими вершинами. Дуга зважується числом, яке визначає мінімальну відстань між вершинами в початковому графі, які вона з'єднує. Для побудови графа використовується алгоритм Дейкстри. Висновки: запропонований метод вирішення розглянутої задачі виконує її приведення до класичної задачі дискретної математики пошуку гамільтонова циклу в графі. Тестування розробленої програми показало працездатність запропонованого методу і алгоритму вирішення завдання. Розроблений метод дозволяє знизити розмірність розв'язуваної задачі, оскільки рішення шукається на новому графі меншої розмірності на відміну від графа, що описує вихідну карту. Фактор зниження розмірності значно зменшує витрати на пошук рішення і підвищує шанси знайти оптимальний маршрут розвезення товарів. 

Біографії авторів

Vladymyr Prokopenkov, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", старший викладач кафедри cистемний аналіз та інформаційно-аналітичні технології

Yuryy Kozhyn, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

старший викладач кафедри cистемний аналіз та інформаційно-аналітичні технології

Oleh Malykh, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"

кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри cистемний аналіз та інформаційно-аналітичні технології

Посилання

Fёdorov, V. A. (2016), "Analysis of the advantages and disadvantages of the traditional method of handling and delivery of goods in transport logistics" ["Analyz prevoskhodstv y nedostatkov tradytsyonnoho sposoba obrabotky y dostavky hruza v transportnoy lohystyke"], Symbol of Science, No. 11 (1), P. 217–218.

Iastremska, O. (2018), "Logistics at an enterprise: the peculiarities of procurement activities" Innovative Technologies and Scientific Solutions for Industries, No. 3 (5), P. 141–148. DOI: https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.5.141.

Ustenko, M. O. "The main problems of transport logistics" ["Osnovni problemy transportnoyi lohistyky"], available at : http://uran.donntu.org/~masters/2012/iii/dyadyk/library/article3.htm (last accessed 08.02.2019).

Horyaynov, A. N. (2006), "Types of routes of vehicles in the transport of goods in the logistics system" ["Vydy marshrutov avtotransportnykh sredstv pry perevozke hruzov v lohystycheskoy systeme"], Utilities of cities, No. 67, P. 304–309.

"Problems of transport logistics: Practical experience of Ukrainian enterprises" ["Problemy transportnoy lohystyky: Praktycheskyy opyt ukraynskykh predpryyatyy"], available at : http://www.ukrlogist.com/node/452 (last accessed 08.02.2019).

Nykolyn, V. Y. (2004), Freight transport : monograph [Hruzovye avtomobyl'nye perevozky : monohrafyya], Varyant, Omsk, 480 p.

Shamys, V. A. "Some aspects of choosing the optimal shipping route" ["Nekotorye aspekty vybora optymal'noho marshruta perevozok"], available at : https://novainfo.ru/article/5296 (last accessed 08.02.2019).

Serheev, V. Y. (2001), Logistics in business [Lohystyka v byznese], Ynfra-M, Moscow, 608 p.

Anderson, Dzh. (2003), Discrete mathematics and combinatorics [Dyskretnaya matematyka y kombynatoryka], Vyl'yams, Moscow, 214 p.

Vershik, A. M. (2013), "Long history of the Monge-Kantorovich transportation problem", Math. Intelligencer, No. 4 (35), P. 1–9. DOI: https://doi.org/10.1007/s00283-013-9380-x.

Kantorovych, L. V. (2011), Selected work. Mathematical and economic work [Yzbrannye trudy. Matematyko-ekonomycheskye raboty], Nauka, Novosybyrsk, 760 p.

"Transport task. Mathematical model" ["Transportnaya zadacha. Matematycheskaya model'"], available at : http://www.grandars.ru/student/vysshaya-matematika/model-transportnoy-zadachi.html (last accessed 08.02.2019).

Rohatkyn, A. Yu., Zakharkyna, M. V. (2016), "Optimization of motor routes: heuristic algorithms and logistics management practices" ["Optymyzatsyya avtotransportnykh marshrutov: evrystycheskye alhorytmy y praktyka lohystycheskoho menedzhmenta"], Bulletin of the Moscow International Academy, No. 1, P. 124–135.

Davendra, D. (2010), Traveling Salesman Problem. Theory and Applications, IntechOpen, London, 336 p. DOI: https://doi.org/10.5772/547.

Hery, M., Dzhonson, D. (1982), Computational machines and difficult tasks [Vychyslytel'nye mashyny y trudnoreshaemye zadachy], Myr, Moscow, 419 p.

"Littleton's algorithm is a method for solving a salesman's problem" ["Alhorytm Lyttla – metod reshenyya zadachy kommyvoyazhera"], available at : https://intellect.ml/algoritm-littla-metod-resheniya-zadachi-kommivoyazhera-7734 (last accessed 08.02.2019).

Clarke, G., Wright, J. (1964), "Scheduling of Vehicles from a central depot to a number of delivery", Operations Research, No. 4 (12), Р. 568–581. DOI: https://doi.org/10.1287/opre.12.4.568.

Bellman, R. (1958), "On a routing problem", Quarterly of Applied Mathematics, No. 1 (16), P. 87–90. DOI: https://doi.org/10.1090/qam/102435.

Dijkstra, E. W. (1959), "A note on two problems in connexion with graphs", Numerische Mathematik, No. 1 (1), P. 269–271. DOI: https://doi.org/10.1007/bf01386390.

Prokopenkov, V. F. (2014), "Finding a closed path in a graph passing through a given set of vertices, which is an eigenvalue of vertices of a graph" ["Poysk zamknutoho puty v hrafe, prokhodyashcheho cherez zadannoe mnozhestvo vershyn, yavlyayushcheesya sobstvennym podmnozhestvom vershyn hrafa"], International Scientific Conference MicroCAD 2014: Section No. 1 – Information and Management Systems, P. 18.

Wirth, N. (1984), "Data Structures and Algorithms", Scientific American, No. 3 (251), P. 60–69. DOI: https://doi.org/10.1038/scientificamerican0984-60.

Ore, O. (2009), The theory of graphs [Teoryya hrafov], URSS, Moscow, 354 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-22

Як цитувати

Prokopenkov, V., Kozhyn, Y., & Malykh, O. (2019). ВИЗНАЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОГО КІЛЬЦЕВОГО МАРШРУТУ, ЩО ПРОХОДИТЬ ЧЕРЕЗ ЗАДАНУ МНОЖИНУ ПУНКТІВ НА КАРТІ. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (1 (7), 102–112. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2019.7.102

Номер

Розділ

Рецензована стаття