ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТНИХ ЯКІСНИХ ФАКТОРІВ СТИМУЛЮВАННЯ ПРАЦІ ТОП-МЕНЕДЖЕРІВ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.30837/ITSSI.2022.20.075Ключові слова:
стимулювання праці, топ-менеджер, промислове підприємство, якісні фактори, взаємозв’язок між якісними факторами, методичне забезпеченняАнотація
Стаття присвячена обґрунтуванню основних суб’єктивних якісних факторів, які є типовими для стимулювання праці менеджерів стратегічного рівня управління підприємств, і які доцільно враховувати в процесі розроблення системи економічного стимулювання їх діяльності, оскільки базування і визначення обсягів заохочень тільки на статистичній об’єктивній інформації не в змозі суттєво впливати на кінцеві результати діяльності праці топ-менеджерів. Метою статті є виявлення пріоритетних якісних факторів впливу на процес економічного стимулювання діяльності топ-менеджерів промислових підприємств та їх кількісна інтерпретація на основі об’єднання якісних оцінок в інтегральний показник. Завданнями статті є аналізування результатів анкетування топ-менеджерів щодо окремих якісних факторів впливу на їх умотивованість, визначення статистичного зв’язку між факторами, визначення явних і латентних тенденцій динаміки цих факторів, розрахування інтегрального показника впливу виявлених значущих факторів, формування методичного забезпечення виявлення пріоритетних якісних факторів економічного стимулювання результатів роботи топ-менеджерів промислових підприємств. Об’єктом статті є процес економічного стимулювання результатів діяльності топ-менеджерів промислових підприємств. Предметом статті є теоретичні положення, методичне забезпечення, практичні пропозиції щодо економічного стимулювання діяльності менеджерів стратегічного рівня управління промислових підприємств. Методи. Для досягнення мети у статті використані такі основні загальні та спеціальні методи дослідження: теоретичне узагальнення, анкетування, інструменти описової статистики, ранговий коефіцієнт кореляції Спірмена, багатовимірний факторний аналіз, метод розрахунку інтегрального показника якісних факторів стимулювання праці менеджерів, графічний метод. Результати. В якості результатів дослідження: проаналізовано наукові досягнення попередників щодо формування і використання показників результатів діяльності підприємств як індикаторів стимулювання праці топ-менеджерів; опитувано топ-менеджерів промислових підприємств щодо їх думок про основні фактори впливу на результативність власної діяльності; доведено взаємозв’язок факторів впливу на стимулювання праці топ менеджерів, що представлені в анкеті; виявлено явні та латентні тенденції взаємозв’язку факторів впливу на результативність праці менеджерів стратегічного рівня підприємств; визначено інтегральний показник якісних факторів стимулювання праці менеджерів, кількісні значення якого довели наявність недостатнього врахування факторів на процес стимулювання. Висновки. В результаті визначення взаємозв’язку між якісними факторами впливу на економічне стимулювання праці топ-менеджерів розроблено методичне забезпечення, що відрізняється: змістом якісних факторів; аналізом структури досліджуваної сукупності упорядкувань відповідей експертів за допомогою інструментів описової статистики; оцінкою тісноти взаємозв’язку якісних факторів економічного стимулювання праці топ-менеджерів в динаміці; оцінкою узгодженості відповідей експертів в динаміці; виявленням латентних факторів економічного стимулювання праці топ-менеджерів; аналітичним методом розроблення інтегрального якісного показника економічного стимулювання праці топ-менеджерів.
Посилання
Gamova, O. V.(2010), "Salary as an economic category" ["Zarobіtna plata yak ekonomіchna kategorіya"], State and Regions: series: Economics and Entrepreneurship, No. 3, P. 368.
Matrosov, O. D., Mykhailyk, S.V. (2013), "Moral and material stimulation of labor" ["Moral'ne ta materіal'ne stimulyuvannya pracі"], Visnyk Nats. tech. HPI University: Coll. Science. etc. Topic. issue : Technical progress and production efficiency, No. 22 (995), P. 110–113.
Darchenko, N. D., Gitis, T. P. (2013), Motivation of personnel [Motivaciya personala], textbook , Kramatorsk, DGMA, 139 p.
Leshchenko, L. O. (2016), "Motivation of labor as a factor in increasing the profitability of production" ["Motivacіya pracі yak faktor pіdvishchennya pributkovostі virobnictva"], Effective Economy, No. 4.
Saati, T. (1993), Decision making. Hierarchy analysis method [Motivacіya pracі yak faktor pіdvishchennya pributkovostі virobnictva], Moscow, Radio and communication, 320 p.
Malyarets, L. M. (2006), Measurement of signs of objects in the economy: methodology and practice [Vimіryuvannya oznak ob"ektіv v ekonomіcі: metodologіya ta praktika], Kharkiv, KhNEU, 384 p.
Yeliseyeva, O. K, Kutova, N. G. (2017), "Stimulation in the personnel management system of enterprises" ["Stimulyuvannya v sistemі upravlіnnya personalom pіdpriеmstv"], Business Inform, No. 4, Р. 388–392.
Kondratenko, N. O, Volkova, M. V, Mahomedova, M. A. (2019), "Foreign Experience of Using the Organization’s Motivation and Incentive System", Business Inform, No. 12, Р. 414–420. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2019-12-414-420
Lukyanenko, D., Mozgovyi, O., Burmaka, M. (2015), "Motivation of top management of global corporations" ["Motivacіya top-menedzhmentu global'nih korporacіj"], International economic policy, No. 2 (23), P. 5–28.
Grigorieva, L. ( 2011), "Development of views on the role and value of top managers" ["Rozvitok poglyadіv na rol' ta cіnnіst' top-menedzherіv"], Socio-economic problems and the state, Issue. 2 (5).
Klymchuk, A. O., Mikhailov, A. N. (2018), "The motivation and stimulation of personnel in effective enterprise management and innovation activity improving", Marketing and Management of Innovations, No.1, P. 218–234. DOI: http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-16.
Karpenko, V. L. (2011), "Directionsof stimulation of top management on assistance to achievement of competitive advantages of the enterprise in the market" ["Napryami stimulyuvannya top-menedzhmentu shchodo spriyannya dosyagnennyu konkurentnih perevag pіdpriеmstva na rinku"], Bulletin of Khmelnytsky National University. Ser .: Economic Sciences, No. 2, Vol. 1, P. 29–34.
Ponomarenko, V. S, Malyarets, L. M. ( 2009), Data analysis in studies of socio-economic systems, monograph, "INZHEK", 432 p.
Johan Graafland & Niels Noorderhaven (2020), "Technological Competition, Innovation Motive and Corporate Social Responsibility: Evidence from Top Managers of European SMEs," De Economist, Vol. 168 (1), P. 1–22. DOI: https://doi.org/10.1007/s10645-019-09351-z
Muhammad, Fiaz & Qin Su & Ikram Amir & Aruba Saqib (2017), "Leadership styles and employees’ motivation: Perspective from an emerging economy," Journal of Developing Areas, Vol. 51 (4), P. 143–156.
Philip, T., Roundy & Ye Dai & Mark A., Bayer & Gukdo Byun (2016), "Motivated to change? TMT regulatory focus and strategic change," Management Research Review, Vol. 39 (7), P. 803–829.
Momot, T., Filonych, O., Kosiak, A. Lobach, O. (2021), "Balanced scorecard of safety-oriented management for the construction industry enterprises", Innovative technologies and scientific solutions for industries, No. 2, P. 54 – 62. DOI: https://doi.org/10.30837/ITSSI.2021.16.054
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.