МЕТОДИ ТА АЛГОРИТМИ ОЦІНЮВАННЯ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.24.090

Ключові слова:

оцінка; метод; цифрова інфраструктура; аналіз; оброблення; критерій

Анотація

У сучасному світі використання цифрових технологій у навчальному процесі стає все більш актуальним явищем. У зв’язку з цим оцінювання цифрової інфраструктури закладів вищої освіти є надзвичайно важливим. Для цього необхідно застосовувати відповідні методи й алгоритми, що дають змогу визначати якість цифрової інфраструктури та її ефективність у навчанні. З метою підвищення якості освіти й забезпечення максимальної доступності цифрової інфраструктури важливо проводити належне оцінювання. Предметом дослідження є методи та алгоритми оцінювання цифрової інфраструктури вишів. Мета роботи – аналіз методів оцінювання цифрової інфраструктури закладів вищої освіти та створення універсального підходу для вишів на базі проаналізованих прикладів. У статті вирішуються конкретні завдання: аналіз наукових джерел щодо методів і алгоритмів оцінювання рівня цифрової інфраструктури; розгляд основних методів, що використовуються для схожих завдань в Україні та світі; визначення наявних критеріїв і показників оцінювання; розроблення уніфікованих критеріїв, з огляду на специфіку кожного закладу вищої освіти; створення методу оцінювання за певними критеріями та вибір методів для виявлення значущих критеріїв; розроблення алгоритму для оцінювання критеріїв та отримання загальної оцінки; аналіз здобутих результатів. Для досягнення мети й вирішення поставлених завдань застосовані такі методи: науковий аналіз, аналіз ієрархій та аналіз експертних оцінок. Основним результатом дослідження є розроблення універсального методу й алгоритму оцінювання цифрової інфраструктури закладів вищої освіти, що дають змогу ефективно та більш об’єктивно визначати рівень розвитку цифрової інфраструктури у вишах і порівнювати різні навчальні заклади. Висновки: застосування методу допоможе порівнювати заклади вищої освіти з огляду на особливість кожного з них і дасть змогу більш об’єктивно оцінити цифрову інфраструктуру навчальних закладів.

Біографії авторів

Євгенія Лега, Харківський національний університет радіоелектроніки

студентка кафедри електронних обчислювальних машин

Сергій Ляшенко, Державний біотехнологічний університет

доктор технічних наук, професор, професор кафедри мехатроніки, безпеки життєдіяльності та управління якістю

Посилання

Список літератури

Sims J., Solmonides I. Digital Infrastructures, Higher Education and the Net-Generation of Students. Asian Social Science. 2009. №. 4 (3). P. 10–17. DOI: https://doi.org/10.5539/ass.v4n3p10

Krzysztof S., Obłuska I. Process approach to the evaluation of information systems effectiveness. Information Systems Management. 2012. № 1. Р. 148–159, URL: https://www.semanticscholar.org/paper/PROCESS-APPROACH-TO-THE-EVALUATION-OF-INFORMATION-Santarek-OB%C5%81USKA/e50fc254f76ea7f881cbef8518f58a33e79fef8c

Fernández A., Gómez B., Binjaku K. Digital transformation initiatives in higher education institutions: A multivocal literature review. Education and Information Technologies. 2023, 3149 р. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11544-0

Marks A., AL-Ali M., Atassi R., Abualkishik A. Z., Rezgui Y. Digital transformation in higher education: a framework for maturity assessment. International Journal of Advanced Computer Science and Applications. 2020. № 11 (12). Р. 504–513. DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2020.0111261

Tran A., Nguyen H., Nguyen L. Digital Transformation: A Digital Learning Case Study. The World Symposium on Software Engineering, 2019. Р. 119–124. DOI: https://doi.org/10.1145/3362125.3362135

Abulibdeh E. S., Syed Hassan S. S. E-learning interactions, information technology, self efficacy and student achievement at the University of Sharjah, UAE. Australasian Journal of Educational Technology. 2011. № 27 (6). DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.926

Kocot M., Maciaszczyk M., Kwasek A., Kocot D., Depta A. Assessment and Effectiveness of E-learning and Students’ Satisfaction with Online Classes: The Example of Polish Universities. European Research Studies Journal. 2021. Т. 24. Р. 186–199. DOI: https://doi.org/10.35808/ersj/2457

Begun A. V., Osipova O. I., Urdenko O. G. Situational log-management of information security of the enterprise. Modeling and information systems in economy. Interdepartmental Sciences. 2018. № 95. Р. 18–29. URL: https://www.researchgate.net/publication/339580012_Systematic_analysis_of_risk_management_information_security_measures

Єгорченкова Н. Ю., Тесля Ю. М., Хлевна Ю. Л., Кичань О. М. Методологічні аспекти створення цифрового університету. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. 2020. №. (1). С. 31–36. DOI: https://doi.org/10.20998/2413-3000.2020.1.4

Leiber T., Stensaker B., Harvey L. Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis. European Journal of Higher Education. 2018. № 8 (3). Р. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1474782

National Student Survey. Офіс студентських справ Великої Британії: вебсайт. URL: https://www.officeforstudents.org.uk/advice-and-guidance/student-information-and-data/national-student-survey/ (дата звернення: 03.02.2023)

E-Merge. A Framework for Assessing and Developing Digital Maturity: вебсайт. URL: https://euemerge.eu (дата звернення: 03.02.2023)

Times Higher Education: вебсайт. URL: https://www.timeshighereducation.com/ (дата звернення: 05.02.2023)

QS World University Rankings: вебсайт. URL: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2022 (дата звернення: 05.02.2023)

Національне агенство із забезпечення якості вищої освіти. Відомості про самооцінювання освітньої програми: вебсайт. URL: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/ucu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/01/Publichne-upravlinnya-Forma-samoanalizu-u-kabineti-garanta.pdf (дата звернення: 05.02.2023)

Міністерство освіти і науки України. Цифрова трансформація освіти та науки: вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki (дата звернення: 06.02.2023)

Кремень В., Биков В., Ляшенко О., Литвинова С., Луговий В., Мальований Ю., Пінчук О., Топузов О. Науково-методичне забезпечення цифровізації освіти України: стан, проблеми, перспективи. Наукова доповідь загальним зборам НАПН України, 18–19 листопада 2022 р., Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, 2022. Т. 4. № 2. С. 1–49. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223

ISO/IEC 27001. Information security management systems: вебсайт. URL: https://www.iso.org/standard/27001 (дата звернення: 10.02.2023)

NIST Cybersecurity Framework: вебсайт. URL: https://www.nist.gov/cyberframework (дата звернення: 10.02.2023)

Guryanova L., Panasenko O., Voznyuk S. System analysis and modeling of the educational services market. Innovative technologies and scientific solutions for industries. 2021. № 1 (15). Р. 32–42. DOI: 10.30837/ITSSI.2021.15.032

Kraivska I. Моніторинг економічної безпеки підприємств та установ соціальної інфраструктури. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. 2020. № 3 (13). С. 86–94, DOI: 10.30837/ITSSI.2020.13.086

References

Sims, J., Solmonides, I. (2009), "Digital Infrastructures, Higher Education and the Net-Generation of Students", Asian Social Science, No. 4 (3), P. 10–17. DOI: https://doi.org/10.5539/ass.v4n3p10

Krzysztof, S., Obłuska, I. (2012), "Process approach to the evaluation of information systems effectiveness", Information Systems Management, No. 1, P. 148–159. available at: https://www.semanticscholar.org/paper/PROCESS-APPROACH-TO-THE-EVALUATION-OF-INFORMATION-Santarek-OB%C5%81USKA/e50fc254f76ea7f881cbef8518f58a33e79fef8c

Fernández, A., Gómez, B., Binjaku, K. (2023), "Digital transformation initiatives in higher education institutions: A multivocal literature review", Education and Information Technologies, 3149, DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11544-0

Marks, A., AL-Ali, M., Atassi, R., Abualkishik, A. Z., Rezgui, Y. (2020), "Digital transformation in higher education: a framework for maturity assessment", International Journal of Advanced Computer Science and Applications, No.11 (12), P. 504–513. DOI: https://doi.org/10.14569/IJACSA.2020.0111261

Tran, A., Nguyen, H., Nguyen, L. (2019), "Digital Transformation: A Digital Learning Case Study", The World Symposium on Software Engineering, P. 119–124. DOI: https://doi.org/10.1145/3362125.3362135

Abulibdeh, E. S., Syed Hassan, S. S. (2011), "E-learning interactions, information technology, self efficacy and student achievement at the University of Sharjah, UAE", Australasian Journal of Educational Technology, No. 27(6). DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.926

Kocot, M., Maciaszczyk, M., Kwasek, A., Kocot, D., Depta, A. (2021), "Assessment and Effectiveness of E-learning and Students’ Satisfaction with Online Classes: The Example of Polish Universities", European Research Studies Journal, Vol. 24, P. 186–199. DOI: https://doi.org/10.35808/ersj/2457

Begun A., Osipova O., Urdenko O. (2018) "Situational log-management of information security of the enterprise", Modeling and information systems in economy. Interdepartmental Sciences, No. 95, P. 18–29. https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/30976

Yehorchenkova, N.,, Teslia, Yu., Khlevna, Yu., Kychan, O., (2020), "Methodological aspects of creating a digital university", Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Strategic management, portfolio, program and project management, No. (1), P. 31–36. DOI: https://doi.org/10.20998/2413-3000.2020.1.4

Leiber, T., Stensaker, B., Harvey, L. (2018), "Bridging theory and practice of impact evaluation of quality management in higher education institutions: a SWOT analysis", European Journal of Higher Education, No. 8 (3), P. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/21568235.2018.1474782

National Student Survey. Office of Student Affairs of Great Britain, available at: https://www.officeforstudents.org.uk/advice-and-guidance/student-information-and-data/national-student-survey/ (last accessed 03.02.2023)

E-Merge. A Framework for Assessing and Developing Digital Maturity, available at: https://euemerge.eu (last accessed 03.02.2023)

Times Higher Education, available at: https://www.timeshighereducation.com/ (last accessed 05.02.2023)

QS World University Rankings, available at: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2022 (last accessed 05.02.2023)

The National Agency for Higher Education Quality Assurance. Information on the self-evaluation of the educational program, available at: https://s3.eu-central 1.amazonaws.com/ucu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/01/Publichne-upravlinnya-Forma-samoanalizu-u-kabineti-garanta.pdf (last accessed 05.02.2023)

Ministry of Education and Science of Ukraine. Digital transformation of education and science, available at: https://mon.gov.ua/ua/tag/cifrova-transformaciya-osviti-ta-nauki (last accessed 06.02.2023)

Kremen, V., Bykov, V., Liashenko, O., Lytvynova, S., Luhovyi, V., Malovanyi, Yu., Pinchuk, O., Topuzov, O. (2022), "Scientific and methodical support of digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects", Scientific report to the general meeting of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, November 18-19, 2022, Herald of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Vol. 4, No. 2, P. 1–49. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223

ISO/IEC 27001. Information security management systems, available at: https://www.iso.org/standard/27001 (last accessed 10.02.2023)

NIST Cybersecurity Framework, available at: https://www.nist.gov/cyberframework (last accessed 10.02.2023)

Guryanova, L., Panasenko, O., Voznyuk, S. (2021) "System analysis and modeling of the educational services market", Innovative technologies and scientific solutions for industries, No. 1 (15), P. 32–42. DOI: 10.30837/ITSSI.2021.15.032

Kraivska, I. (2020). "Monitoring of economic security of enterprises and institutions of social infrastructure", Innovative technologies and scientific solutions for industries, No. 3 (13), P. 86–94. DOI: 10.30837/ITSSI.2020.13.086

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Лега, Є., & Ляшенко, С. (2023). МЕТОДИ ТА АЛГОРИТМИ ОЦІНЮВАННЯ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (2 (24), 90–103. https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.24.090