ТЕОРЕТИКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІРРАЦІОНАЛЬНОГО СКЛАДНИКА ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА НА СПЕЦИФІЧНИХ РИНКАХ
DOI:
https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.24.221Ключові слова:
поведінка; ірраціональність; українське суспільство; процес прийняття рішеньАнотація
Предметом дослідження в статті є теоретико-методичні й прикладні засади поведінкової економіки та їх імплементації для українського суспільства. Мета роботи – аналіз теорії ірраціональності в економічному контексті для з’ясування того, який вона має характер у сучасних українських умовах, а також підтвердження основних парадоксів, властивих поведінці індивіда в процесі прийняття рішень. У статті розв’язуються такі завдання: виокремлення важливих аспектів теорії ірраціональності для експериментального аналізу; визначення методології експериментів на основі міжнародно визнаних праць; висування гіпотези щодо українських реалій; проведення експериментів за запропонованою методикою для перевірки висунутих гіпотез та систематизування здобутих результатів. Використовуються такі методи: аналітичний та індуктивний методи для визначення необхідного набору поведінкових експериментів та побудови гіпотез щодо їх результатів; експеримент і математичне оброблення для перевірки наявності обраних біхевіористичних відхилень в Україні. Здобуто такі результати: визначено, що в українському суспільстві наявна розбіжність між ступенем індивідуалістичних настроїв у різних вікових групах; доведено видозмінене сприйняття інформації різних поколінь унаслідок суттєвішої цифровізації молодого населення; детерміновано вищу схильність школярів до ризику за певних умов; установлено схожість результатів досліджень із загальносвітовими здобутками; визначено вплив технологій на економічну поведінку індивідів і встановлено особливості, викликані історичним контекстом і розширеним доступом до інформації загалом. Висновки. Застосування аналітичного та індуктивного методів у поєднанні з експериментальним підходом підтвердили існування в сучасному українському суспільстві деяких класичних поведінкових шаблонів, зокрема: парадоксу Аллє, ефекту обмеженої раціональності, ефекту приєднання до більшості, ефекту володіння та асиметричного домінування. Крім цього, з огляду на здобуті результати визначено, що для України є суттєва різниця між характером ірраціональності в різних вікових групах, однак визнання цього твердження за межами обраних цільових груп потребує додаткових досліджень і розгляду контексту інших ринкових суб’єктів.
Посилання
References
Cartwright, E. (2018), Behavioral Economics, Routledge, London, 586 p.
Ariely, D., Garcia-Rada, X., Gödker, K., Hornuf, L. and Mann, H. (2019), "The impact of two different economic systems on dishonesty", European Journal of Political Economy, No. 59, Р. 179–195. DOI: 10.1016/j.ejpoleco.2019.02.010
Simon, H. A. and Laird, J. E. (2019), Sciences of the Artificial, MIT Press, Massachusetts, 256 p.
Sakai, Y. (2018), "Daniel Ellsberg on J.M. Keynes and F.H. Knight: risk ambiguity and uncertainty", Evolutionary and Institutional Economics Review, No 16 (1), P. 1–18. DOI: 10.1007/s40844-018-0114-9
Meramveliotakis, G. and Manioudis, M. (2021), "History, Knowledge, and Sustainable Economic Development: The Contribution of John Stuart Mill’s Grand Stage Theory", Sustainability, No. 13 (3), P. 1–18. DOI: 10.3390/su13031468
Arnott, D. and Gao, S. (2019), "Behavioral economics for decision support systems researchers", Decision Support Systems, No. 122 (12), P. 1–12. DOI: 10.1016/j.dss.2019.05.003
Thaler, R. (2020), "What’s next for nudging and choice architecture?", Organizational Behavior and Human Decision Processes, No. 163, P. 4–5. DOI: 10.1016/j.obhdp.2020.04.003
Romani, R. (2021), "Narrative economics: how stories go viral and drive major economic events", The European Journal of the History of Economic Thought, No. 28 (3), Р. 496–497. DOI: 10.1080/09672567.2021.1928927
Basu, S. and Sen, S. (2023), "COVID 19 Pandemic, Socio-Economic Behaviour and Infection Characteristics: An Inter-Country Predictive Study Using Deep Learning", Computational Economics, No. 61, Р. 645–676. DOI: 10.1007/s10614-021-10223-5
Sandmo, A. (2023), "The Market in Economics: Behavioural Assumptions and Value Judgments", In: Market, Ethics and Religion, Springer, Cham, Р. 19–39. DOI: 10.1007/978-3-031-08462-1
Pylypenko, N. and Bieliaieva, V. (2019), "The Possibility of Applying the Tools of Behavioral Economics for Economic Policy in Ukraine", Ekonomika ta derzhava, No. 95 (5), Р. 95–100. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.95
Tsyganova, N. (2019), "Interaction of Financial Market Subjects in the Condition of the Behavior Economy", Scientific opinion: Economics and Management, No 64 (2), Р. 174–184. DOI: 10.32836/2521-666x/2019-2-64-21
Blasheck, T. L. and Jawwad, N. (2020), "The Dark Side of Variety: An Economic Model of Choice Overload". The Yale Undergraduate Research Journal, No. 1 (1), Р. 1–19, available at: https://elischolar.library.yale.edu/yurj/vol1/iss1/38 (last accessed 28.06.2023).
Martina, R. A. (2019), "Toward a theory of affordable loss", Small Business Economics, No. 54 (3), Р. 751–774. DOI: 10.1007/s11187-019-00151-y
Rossiter, J. R., (2019), "A critique of prospect theory and framing with particular reference to consumer decisions", Journal of Consumer Behaviour, No. 18 (5), Р. 399–405. DOI: 10.1002/cb.1779
List, J. A. (2021), "Experimental tests of the endowment effect and the Coase theorem", In: The Art of Experimental Economics, Routledge, London, Р. 85–102. DOI: 10.4324/9781003019121
Catapano, R., Shennib, F. and Levav, J. (2022), "Preference Reversals Between Digital and Physical Goods", Journal of Marketing Research, No. 59 (2), Р. 353–373. DOI: 10.1177/00222437211065020
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Артем Ховрат, Денис Тесленко, Нурал Гулієв, Валентина Кирій
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо не комерційного та не ексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису опублікованої роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.