ТЕОРЕТИКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІРРАЦІОНАЛЬНОГО СКЛАДНИКА ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА НА СПЕЦИФІЧНИХ РИНКАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.24.221

Ключові слова:

поведінка; ірраціональність; українське суспільство; процес прийняття рішень

Анотація

Предметом дослідження в статті є теоретико-методичні й прикладні засади поведінкової економіки та їх імплементації для українського суспільства. Мета роботи – аналіз теорії ірраціональності в економічному контексті для з’ясування того, який вона має характер у сучасних українських умовах, а також підтвердження основних парадоксів, властивих поведінці індивіда в процесі прийняття рішень. У статті розв’язуються такі завдання: виокремлення важливих аспектів теорії ірраціональності для експериментального аналізу; визначення методології експериментів на основі міжнародно визнаних праць; висування гіпотези щодо українських реалій; проведення експериментів за запропонованою методикою для перевірки висунутих гіпотез та систематизування здобутих результатів. Використовуються такі методи: аналітичний та індуктивний методи для визначення необхідного набору поведінкових експериментів та побудови гіпотез щодо їх результатів; експеримент і математичне оброблення для перевірки наявності обраних біхевіористичних відхилень в Україні. Здобуто такі результати: визначено, що в українському суспільстві наявна розбіжність між ступенем індивідуалістичних настроїв у різних вікових групах; доведено видозмінене сприйняття інформації різних поколінь унаслідок суттєвішої цифровізації молодого населення; детерміновано вищу схильність школярів до ризику за певних умов; установлено схожість результатів досліджень із загальносвітовими здобутками; визначено вплив технологій на економічну поведінку індивідів і встановлено особливості, викликані історичним контекстом і розширеним доступом до інформації загалом. Висновки. Застосування аналітичного та індуктивного методів у поєднанні з експериментальним підходом підтвердили існування в сучасному українському суспільстві деяких класичних поведінкових шаблонів, зокрема: парадоксу Аллє, ефекту обмеженої раціональності, ефекту приєднання до більшості, ефекту володіння та асиметричного домінування. Крім цього, з огляду на здобуті результати визначено, що для України є суттєва різниця між характером ірраціональності в різних вікових групах, однак визнання цього твердження за межами обраних цільових груп потребує додаткових досліджень і розгляду контексту інших ринкових суб’єктів.

Біографії авторів

Артем Ховрат, Харківський національний університет радіоелектроніки

магістр зі спеціальності "Інженерія програмного забезпечення",

Денис Тесленко, Харківський національний університет радіоелектроніки

магістр зі спеціальності "Інженерія програмного забезпечення"

Нурал Гулієв, Харківський національний університет радіоелектроніки

магістр зі спеціальності "Інженерія програмного забезпечення"

Валентина Кирій, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економічної кібернетики та управління економічною безпекою, доцент кафедри програмної інженерії (за сумісництвом)

Посилання

References

Cartwright, E. (2018), Behavioral Economics, Routledge, London, 586 p.

Ariely, D., Garcia-Rada, X., Gödker, K., Hornuf, L. and Mann, H. (2019), "The impact of two different economic systems on dishonesty", European Journal of Political Economy, No. 59, Р. 179–195. DOI: 10.1016/j.ejpoleco.2019.02.010

Simon, H. A. and Laird, J. E. (2019), Sciences of the Artificial, MIT Press, Massachusetts, 256 p.

Sakai, Y. (2018), "Daniel Ellsberg on J.M. Keynes and F.H. Knight: risk ambiguity and uncertainty", Evolutionary and Institutional Economics Review, No 16 (1), P. 1–18. DOI: 10.1007/s40844-018-0114-9

Meramveliotakis, G. and Manioudis, M. (2021), "History, Knowledge, and Sustainable Economic Development: The Contribution of John Stuart Mill’s Grand Stage Theory", Sustainability, No. 13 (3), P. 1–18. DOI: 10.3390/su13031468

Arnott, D. and Gao, S. (2019), "Behavioral economics for decision support systems researchers", Decision Support Systems, No. 122 (12), P. 1–12. DOI: 10.1016/j.dss.2019.05.003

Thaler, R. (2020), "What’s next for nudging and choice architecture?", Organizational Behavior and Human Decision Processes, No. 163, P. 4–5. DOI: 10.1016/j.obhdp.2020.04.003

Romani, R. (2021), "Narrative economics: how stories go viral and drive major economic events", The European Journal of the History of Economic Thought, No. 28 (3), Р. 496–497. DOI: 10.1080/09672567.2021.1928927

Basu, S. and Sen, S. (2023), "COVID 19 Pandemic, Socio-Economic Behaviour and Infection Characteristics: An Inter-Country Predictive Study Using Deep Learning", Computational Economics, No. 61, Р. 645–676. DOI: 10.1007/s10614-021-10223-5

Sandmo, A. (2023), "The Market in Economics: Behavioural Assumptions and Value Judgments", In: Market, Ethics and Religion, Springer, Cham, Р. 19–39. DOI: 10.1007/978-3-031-08462-1

Pylypenko, N. and Bieliaieva, V. (2019), "The Possibility of Applying the Tools of Behavioral Economics for Economic Policy in Ukraine", Ekonomika ta derzhava, No. 95 (5), Р. 95–100. DOI: 10.32702/2306-6806.2019.5.95

Tsyganova, N. (2019), "Interaction of Financial Market Subjects in the Condition of the Behavior Economy", Scientific opinion: Economics and Management, No 64 (2), Р. 174–184. DOI: 10.32836/2521-666x/2019-2-64-21

Blasheck, T. L. and Jawwad, N. (2020), "The Dark Side of Variety: An Economic Model of Choice Overload". The Yale Undergraduate Research Journal, No. 1 (1), Р. 1–19, available at: https://elischolar.library.yale.edu/yurj/vol1/iss1/38 (last accessed 28.06.2023).

Martina, R. A. (2019), "Toward a theory of affordable loss", Small Business Economics, No. 54 (3), Р. 751–774. DOI: 10.1007/s11187-019-00151-y

Rossiter, J. R., (2019), "A critique of prospect theory and framing with particular reference to consumer decisions", Journal of Consumer Behaviour, No. 18 (5), Р. 399–405. DOI: 10.1002/cb.1779

List, J. A. (2021), "Experimental tests of the endowment effect and the Coase theorem", In: The Art of Experimental Economics, Routledge, London, Р. 85–102. DOI: 10.4324/9781003019121

Catapano, R., Shennib, F. and Levav, J. (2022), "Preference Reversals Between Digital and Physical Goods", Journal of Marketing Research, No. 59 (2), Р. 353–373. DOI: 10.1177/00222437211065020

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13

Як цитувати

Ховрат, А., Тесленко, Д., Гулієв, Н., & Кирій, В. (2023). ТЕОРЕТИКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІРРАЦІОНАЛЬНОГО СКЛАДНИКА ЕКОНОМІЧНОЇ ПОВЕДІНКИ УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА НА СПЕЦИФІЧНИХ РИНКАХ. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (2 (24), 221–229. https://doi.org/10.30837/ITSSI.2023.24.221

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ