Упровадження технологій генеративного штучного інтелекту в творчу діяльність: розроблення структурної моделі дизайн-мислення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/2522-9818.2024.2.108

Ключові слова:

методологія дизайн-мислення; генеративний штучний інтелект; інновації в дизайні; структурна модель; творча діяльність.

Анотація

Предметом дослідження є системні зміни в методології дизайн-мислення, що відбуваються під впливом розвитку та поширення технологій генеративного штучного інтелекту (ШІ) в дизайні та інших креативних індустріях. Метою роботи є: аналіз сучасних досліджень щодо впливу технологій генеративного ШІ на креативні індустрії, дизайн, зокрема, на дизайн-мислення; розроблення структурної моделі дизайн-мислення для подальшого дослідження еволюції методології. У статті визначені такі завдання: проаналізувати сучасні наукові публікації щодо сутності, структури та змістовного наповнення дизайн-мислення; розглянути дослідження щодо переваг та викликів застосування генеративного ШІ у процесах дизайну; розробити модель, що дасть змогу ідентифікувати та описати зміни в ключових компонентах методології дизайн-мислення, які виникають під впливом широкого впровадження технологій генеративного ШІ. Під час дослідження використані такі методи: аналіз і синтез змісту технічних, економічних, філософських, лінгвістичних, історичних та методичних досліджень щодо проблем формування понятійного апарату методології дизайн-мислення та застосування генеративного ШІ у процесах дизайну; порівняльно-історичний, ретроспективний методи; структурно-логічний аналіз. Досягнуто таких результатів: актуалізована потреба в комплексному дослідницькому підході для аналізу багатогранного впливу технологій ШІ на дизайн; визначено ключові переваги та виклики, пов’язані з інтеграцією ШІ в креативні процеси; розроблено структурну модель подання методології дизайн-мислення у вигляді чотирьох взаємопов’язаних структурних шарів із подальшою декомпозицією кожного з них на складники. У висновках наголошується на глибині та багатогранності змін, що відбуваються в дизайні та інших креативних індустріях під впливом генеративного ШІ та потребують подальших ґрунтовних досліджень. Розроблена структурна модель методології дизайн-мислення дає змогу до певної міри декомпозувати складний творчий процес, закладаючи основу для всебічного аналізу еволюції методології та системного впровадження технологій генеративного штучного інтелекту в процеси дизайну.

Біографії авторів

Антон Новаковський, Харківський національний університет радіоелектроніки

аспірант кафедри прикладної математики

Ірина Яловега, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат технічних наук, доцент,  доцент кафедри прикладної математики

Посилання

Список літератури

Yaloveha I. Sources of design thinking: heuristic in the first and second stages of the history of philosophy and science. Physical and Mathematical Education. 2019. No. 4. Р. 150–156. DOI: 10.31110/2413-1571-2019-022-4-023

Zub S., Yaloveha I. Development of heuristic methods at the beginning of the third stage of the history of philosophy and science. Physical and Mathematical Education. 2020. No. 2. Р. 58–65. DOI: 10.31110/2413-1571-2020-024-2-008

Johansson‐Sköldberg U., Woodilla J., Çetinkaya M. Design thinking: Past, present, and possible futures. Creativity and innovation management. 2013. No. 2. P. 121–146. DOI: 10.1111/caim.12023

Liedtka J. Why design thinking works. Harvard Business Review. 2018. No. 5. P. 72–79. URL: https://hbr.org/2018/09/why-design-thinking-works.

Rösch N., Tiberius V., Kraus S. Design thinking for innovation: context factors, process, and outcomes. European Journal of Innovation Management. 2023. No. 7. P. 160–176. DOI: 10.1108/EJIM-03-2022-0164

Chui M. et al. The economic potential of generative AI. 2023. URL: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-economic-potential-of-generative-ai-the-next-productivity-frontier.

Franssen, Maarten, Gert-Jan Lokhorst, and Ibo van de Poel. Philosophy of Technology. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Spring 2023 Edition. URL: https://plato.stanford.edu/archives/spr2023/entries/technology/.

Grunde-McLaughlin M. et al. Designing LLM Chains by Adapting Techniques from Crowdsourcing Workflows. arXiv preprint arXiv:2312.11681. 2023. DOI: 10.48550/arXiv.2312.11681

Autonomous AI design architect. Microsoft Learn. URL: https://learn.microsoft.com/en-us/training/paths/autonomous-ai-design-architect/

Tholander J., Jonsson M. Design ideation with ai-sketching, thinking, and talking with Generative Machine Learning Models. Proceedings of the 2023 ACM Designing Interactive Systems Conference. 2023. P. 1930–1940. DOI: 10.1145/3563657.3596014

Meron, Y., Araci, Y. T. Artificial intelligence in design education: evaluating ChatGPT as a virtual colleague for post-graduate course development. Design Science. 2023. No. 9. 30 р. DOI: 10.1017/dsj.2023.28

Wang X. et al. ChatGPT for design, manufacturing, and education. Procedia CIRP. 2023. No. 119. P. 7–14. DOI: 10.1016/j.procir.2023.04.001

Filippi S. Measuring the impact of ChatGPT on fostering concept generation in innovative product design. Electronics. 2023. No. 16. 3535 р. DOI: 10.3390/electronics12163535

Saadi J. I., Yang M. C. Generative Design: Reframing the Role of the Designer in Early-Stage Design Process. Journal of Mechanical Design. 2023. No. 145. 41411 р. DOI: 10.1115/1.4056799

Norman D. A. Design for a better world: Meaningful, sustainable, humanity centered. MIT Press. 2023.

References

Yaloveha, I. (2019), "Sources of design thinking: heuristic in the first and second stages of the history of philosophy and science", Physical and Mathematical Education, No. 4, Р. 150–156. DOI: 10.31110/2413-1571-2019-022-4-023

Zub, S., Yaloveha, I. (2020), "Development of heuristic methods at the beginning of the third stage of the history of philosophy and science", Physical and Mathematical Education, No. 2, Р. 58–65. DOI: 10.31110/2413-1571-2020-024-2-008

Johansson‐Sköldberg, U., Woodilla, J., Çetinkaya, M. (2013), "Design thinking: Past, present, and possible futures", Creativity and innovation management, No. 2. P. 121–146. DOI: 10.1111/caim.12023

Liedtka, J. (2018), "Why design thinking works", Harvard Business Review, No. 5, P. 72–79, available at: https://hbr.org/2018/09/why-design-thinking-works

Rösch, N., Tiberius, V., Kraus, S. (2023), "Design thinking for innovation: context factors, process, and outcomes", European Journal of Innovation Management, No. 7, P. 160–176. DOI: 10.1108/EJIM-03-2022-0164

Chui, M. et al. (2023), "The economic potential of generative AI", available at: https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-digital/our-insights/the-economic-potential-of-generative-ai-the-next-productivity-frontier

Franssen, Maarten, Gert-Jan, Lokhorst, and Ibo van de Poel (2023), "Philosophy of Technology", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Spring 2023 Edition, available at: https://plato.stanford.edu/archives/spr2023/entries/technology/.

Grunde-McLaughlin, M. et al. (2023), "Designing LLM Chains by Adapting Techniques from Crowdsourcing Workflows", arXiv preprint arXiv:2312.11681. DOI: 10.48550/arXiv.2312.11681

Autonomous AI design architect. Microsoft Learn, available at: https://learn.microsoft.com/en-us/training/paths/autonomous-ai-design-architect/.

Tholander, J., Jonsson, M. (2023), "Design ideation with ai-sketching, thinking, and talking with Generative Machine Learning Models", Proceedings of the 2023 ACM Designing Interactive Systems Conference, P. 1930–1940. DOI: 10.1145/3563657.3596014

Meron, Y., Araci, Y. T. (2023), "Artificial intelligence in design education: evaluating ChatGPT as a virtual colleague for post-graduate course development", Design Science, No. 9, 30 р. DOI: 10.1017/dsj.2023.28

Wang, X. et al. (2023), "ChatGPT for design, manufacturing, and education", Procedia CIRP, No. 119, P. 7–14. DOI: 10.1016/j.procir.2023.04.001

Filippi, S. (2023), "Measuring the impact of ChatGPT on fostering concept generation in innovative product design", Electronics, No. 16, 3535 р. DOI: 10.3390/electronics12163535

Saadi, J. I., Yang, M. C. (2023), "Generative Design: Reframing the Role of the Designer in Early-Stage Design Process", Journal of Mechanical Design, No. 145, 41411 р. DOI: 10.1115/1.4056799

Norman, D. A. (2023), "Design for a better world: Meaningful, sustainable, humanity centered", MIT Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-30

Як цитувати

Новаковський, А., & Яловега, І. (2024). Упровадження технологій генеративного штучного інтелекту в творчу діяльність: розроблення структурної моделі дизайн-мислення. СУЧАСНИЙ СТАН НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ТЕХНОЛОГІЙ В ПРОМИСЛОВОСТІ, (2(28), 108–120. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2024.2.108