Інтернаціоналізація автомобільної промисловості в умовах зростання національних економік

Autores/as

  • Тетяна Ладуба Здобувач кафедри міжнародної економіки ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана», Ukraine

Palabras clave:

Автомобільний сектор, інтернаціоналізація системи створення цінності, міжнародні стратегії, форми і моделі виходу на зарубіжні ринки, чинники інтернаціоналізації

Resumen

У статті досліджено стратегії, моделі і форми інтернаціоналізації автомобільної промисловості в умовах розвитку інтеграційних процесів та зростання рівня відкритості національних економік. Автором визначено фактори та обґрунтовано критерії ефективної реалізації стратегій інтернаціоналізації автомобільних компаній США, Японії, ЄС та Китаю.

Biografía del autor/a

Тетяна Ладуба, Здобувач кафедри міжнародної економіки ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана»

Тетяна Юріївна Ладуба – здобувач кафедри міжнародної економіки ДВНЗ «Київський національний економічний університет ім. Вадима Гетьмана». Досвід роботи понад п’ять років в автомобільному бізнесі з такими брендами, як Mitsubishi Motors, Porsche.

Citas

Freyssenet, M., and Y. Lung (2000) ‘Between globalisation and regionalisation: what is the future of the motor industry?’ in J. Humphrey, Y. Lecler and M. Salerno (eds) Global Strategies and Local Realities: the auto industry in emerging markets. – London: Macmillan.

Balcet, G., and A. Enrietti (2002) ‘The Impact of Focused Globalisation in the Italian Automotive Industry’, Journal of Interdisciplinary Economics, vol 13, 1-3: P. 97-133.

Doctor, M. The Interplay of States and Markets: the Role of Business-State Relations in Attracting Investment to the Automotive Industry in Brazil, Working Paper 40-2003, Centre for Brazilian Studies. Oxford, 2003.

Schmid, Stefan (2002): Markteintritts- und Marktbearbeitungsstrategien internationaler Unternehmen, in: WISU – Das Wirtschaftsstudium. Vol. 31, № 5. – 2002. – 669–676, 725.

Schmid, Stefan (2007, ed.): Strategien der Internationalisierung. Fallstudien und Fallbeispiele. 2nd revised and expanded edition, Oldenbourg, Munich –Vienna, 2007. – 3–34.

Schmid, S., Grosche, P. «Managing the International Value Chain in the Automotive Industry. Strategy, Structure, and Culture» / Ed. ZV | Mediengestaltung & Sprachdienstleistungen, Gьtersloh. – Gьtersloh: Bertelsmann Stiftung, 2008. – 160 p.

Schmid, Stefan/Hartmann, Swantje (2007): Renault und Nissan. Eine franzцsisch-japanische Partnerschaft ohne Probleme? In: Schmid, Stefan (2007, ed.): Strategien der Internationalisierung. Fallstudien und Fallbeispiele. 2nd revised and expanded edition. – Oldenbourg, Munich, Vienna, 2007, 341–361.

Kutschker, Michael/Schmid, Stefan (2008): Internationales Management. 6th revised and updated edition. – Oldenbourg, Munich, Vienna, 2008.

Lu Tong. Transnational Management Strategy of Chinese Enterprises. Economy and Management Press, 2003: 47–57

Стратегії економічного розвитку в умовах глобалізації: Монографія / За ред. д-ра екон. наук, проф. Д. Г. Лук’яненка. – К.: КНЕУ, 2001. – 538 с.

Miao Qing, Ge Baoshan «The Researches on Outward-oriented Internationalization Strategy of China Automotive Industry» // Proceedings of 2007 International Conference on Management Science & Engineering (14th) / Editor: Hua, L.. — Harbin, China: Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2007: 728— 732.

Портер, Майкл, Э. Конкуренция: Пер. с англ. – М.: Вильямс, 2005. – 608 с.

Porter, Michael E. (1986): Competition in Global Industries. A Conceptual Framework. In: Porter, Michael E. (1986, ed.): Competition in Global Industries. Harvard Business School Press. – Boston, 1986, 15–60.

Abele, Eberhard/Meyer, Tobias/Nдher, Ulrich/Strube, Gernot/Sykes, Richard (2008, eds.): Global Production. A Handbook for Strategy and Implementation. Springer, Berlin, Heidelberg, 2008, 34-101.

Huster, Jьrgen (2006): Vietnam senkt Zцlle und Steuern fьr Einfuhren von Personenkraftwagen. Bundesagentur fьr AuЯenwirtschaft, Cologne, 2006.

Automobile Sector Study: Mid Term Report // Trade SIA of the Association agreement under negotiation between the European Community and MERCOSUR, the University of Manchester, 2007, 167 p.

Cooney, S., Yacobucci B. D. U.S. Automotive Industry: Policy Overview and Recent History // CRS Report for Congress, (Order Code RL32883), Congressional Research Service , The Library of Congress, April 25, 2005, 106 p.

Лисицин В. Д., Лисенко О. І., Вовк Ю. С. Роль «ощадливого виробництва» в діяльності підприємства // Проблеми системного підходу в економіці: Електронне наукове фахове видання, 2009. — №1. http://nbuv.gov.ua.

The Economist Intelligence Unit / McKinsey & Co. (1999), «Succeeding in the next automotive century: a reprint of articles from the EIU Motor Business series», London.

Financial Times (2002), «Creating sustainable competitive advantage: the Toyota philosophy and its effects», Mastering Management Series [on line] (http://www.ftmastering.com/mmo/index07.htm) [5 September].

OESA (Original Equipment Suppliers Association) (2003), «OEM Supplier relations from the supplier perspective», Global Automotive Conference (Bowling Green, Kentucky, 8 April), Western Kentucky University

ECLAC (Economic Commission for Latin America and the Caribbean) (2003), Foreign Investment in Latin America and the Caribbean, (LC/G.2226-P), Santiago, Chile, May, 2004. United Nations publication, Sales No. E.04.II.G.54, 142 p.

Sturgeon, T., «Modular Production Networks: A New American Model of Industrial Organization», Industrial and Corporate Change, vol. 11, No. 3, February 2002.

Auto Business (2002), «OEM sourcing strategies» [on line],DRIWEFA (http://www.globalinsight.com/MultiClientStudy/ MultiClientStudyDetail159.htm) [24 October].

Tsuji, M. (2003), «The relationship between Toyota and its parts suppliers in the age of information and globalization: concentration vs. dispersion», Industrial Agglomeration: facts and lessons for developing countries, M. Kagami and M. Tsuji (eds.), Tokio, Institute of Developing Countries (IDE)/Japan External Trade Organization (JETRO).

Gritton, P. (2003), «Toyota: surviving and thriving through supplier partnerships», Global Automotive Conference (Bowling Green, Kentucky, 8 April), Western Kentucky University.

Just-auto.com (2004), «USA: revised Ford deals clobber Visteon in fourth quarter - report», 23 January.

Just-auto.com (2004), «Japan: Denso hikes profit forecast», 3 February.

Tang R., The Rise of China’s Auto Industry and Its Impact on the U.S. Motor Vehicle Industry, Congressional Research Service (7-5700), R40924, November 16, 2009. — 29 p.

Miao Qing, Ge Baoshan «Research on International Entrepreneurship Strategy Model of Automotive Enterprises» // 2008 International Conference on Management Science & Engineering 15th Annual Conference Proceedings / Editors: LAN Hua, YANG Yu-hong. — Long Beach, USA: IEEE Technology Management Council, 2008: 883 - 887.

Economist Intelligence Unit, «Industry Report: Automotive July 2009»; and Geely corporate website // www.geely.com. 32. Webb, Alysha. China’s Chery Plans Europe Exports. Automotive News, Jan. 24 2005: 221-232

Número

Sección

Статті