Критеріальні основи оцінювання модифікацій транспорних літаків за вартісними показниками

Авторы

  • Л. В. Капітанова Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» (61070, Україна, Харків, вул. Чкалова, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3878-6734
  • Д. С. Кірносов Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» (61070, Україна, Харків, вул. Чкалова, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2288-2863
  • В. І. Рябков Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» (61070, Україна, Харків, вул. Чкалова, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6512-052X

Аннотация

Предметом досліджень у статті обрано процес формування критеріальної бази для оцінки ефективності проведення модифікаційних змін у літаку транспортної категорії. Метою є розробка критеріїв підтримки прийняття на кожному з етапів життєвого циклу нового літака транспортної категорії рішень щодо доцільності модифікаційних змін, а саме: при проєктуванні, при виробництві та на етапі його експлуатації. Складність задачі полягає в необхідності розробки для кожного етапу окремо моделі оцінки наслідків змінення літака, що у сукупності визначала б інтегральну ефективність його модифікації. Для оцінки ефективності базових літаків, що знаходяться в експлуатації, існує ряд економічних показників їх ефективності, зокрема, вартість літако-години і перевезення однієї тонни вантажу на один кілометр, що лише частково беруться до уваги при аналізі ефективності модифікацій літака, хоча у випадку з літаками транспортної категорії потрібні критерії питомих витрат за весь життєвий цикл як для базового літака, так і для його модифікації. Для їх розробки пропонується метод оцінки вартості усього життєвого циклу літака, а також метод поділу модифікаційних змін за параметрами верхнього рівня (ПМП), який застосовується на етапі проєктування апаратів, і нижнього рівня для етапу експлуатації (ПВЕ). На основі й з урахуванням специфіки вказаних методів розроблено показники додаткових трудовитрат, які виникають при реалізації модифікаційних змін в умовах виробництва й на етапі експлуатації літака. У запропонованих критеріях враховано показники транспортної ефективності модифікацій важкого літака й інтегральної ефективності модифікації з урахуванням вартісних витрат на усіх основних етапах життєвого циклу модифікації. Наукова новизна отриманих результатів полягає в наступному: запропоновано критерії підтримки прийняття на кожному з етапів життєвого циклу нового літака транспортної категорії рішень щодо доцільності модифікаційних змін, тобто при проєктуванні, в умовах виробництва і на етапі її експлуатації. Такі критерії забезпечать інтегральну ефективність модифікації транспортного літака.

Биографии авторов

Л. В. Капітанова, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» (61070, Україна, Харків, вул. Чкалова, 17)

Доктор технічних наук

В. І. Рябков, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» (61070, Україна, Харків, вул. Чкалова, 17)

Доктор технічних наук

Опубликован

2023-08-07

Выпуск

Раздел

Высокие технологии в машиностроении