Деформування різьбових з’єднань метал – композит під дією газодинамічних навантажень

Авторы

  • К. В. Аврамов Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Комунальників, 2/10), Ukraine http://orcid.org/0000-0002-8740-693X
  • М. В. Чернобривко Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Комунальників, 2/10), Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8808-2415
  • В. В. Комбаров Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6158-0374
  • С. І. Планковський Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2908-903X
  • Є. В. Цегельник Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17), Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1261-9890

Аннотация

Поєднання металу й композиту в різьбових з’єднаннях підвищує надійність конструкції, що працює в умовах впливу інтенсивного внутрішнього тиску. Аналіз міцності різьбових з’єднань метал – композит на основі застосування сучасних методів скінченно-елементного моделювання на стадії розроблення проєктної документації дає змогу створювати більш ефективні конструкції, які краще відповідають експлуатаційним вимогам. У цій публікації представлено результати аналізу міцності різьбових з’єднань циліндричних оболонок із композитного матеріалу й металу, що перебувають під дією газодинамічного внутрішнього тиску. Запропонована методика чисельного дослідження задачі в програмному комплексі Ansys / Explicit Dynamics. Використовується деталізоване моделювання різьбових з’єднань. Розроблена модель враховує: залежність властивостей матеріалів від температури довкілля; нелінійний зв’язок між компонентами тензорів напружень і деформацій у металевих елементах, ортотропні властивості композитних матеріалів; особливості контактної взаємодії в зонах різьбових з’єднань елементів збірної оболонки з різного матеріалу. Досліджено напружений стан циліндричної конструкції з центральною оболонкою з вуглепластику або зі склопластику та зі сталевими оболонками по краях, навантаженої газодинамічним внутрішнім тиском із максимальним значенням 20 МПа за максимальної температури навколишнього середовища 100 °С. Отримано, що пластичні деформації зосереджені на краях різьбових з’єднань сталевих оболонок. При цьому величина пластичних деформацій з’єднання з внутрішньою металевою оболонкою на порядок вища, ніж для з’єднання із зовнішньою металевою оболонкою. Величина пластичних деформацій у з’єднанні з внутрішньою металевою оболонкою при використанні склопластику вдвічі менша, ніж у випадку використання вуглепластику. Локалізація критичних напружень спостерігалася тільки в металевих оболонках біля різьбових з’єднань. При цьому в зоні різьби вони в межах пружності, а напружений стан склопластикової оболонки не є критичним. Локального руйнування матеріалу в конструкції не спостерігалося.

Биографии авторов

К. В. Аврамов, Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Комунальників, 2/10)

Доктор технических наук

М. В. Чернобривко, Інститут енергетичних машин і систем ім. А. М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Комунальників, 2/10)

Доктор технічних наук

В. В. Комбаров, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17)

Кандидат технічних наук

С. І. Планковський, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17)

Доктор технічних наук

Є. В. Цегельник, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетові (61002, Україна, м. Харків, вул. Чорноглазівська, 17)

Кандидат технічних наук

Опубликован

2025-03-12

Выпуск

Раздел

Динамика и прочность машин