Особливості ідентифікації математичної моделі одновального енергетичного газотурбінного двигуна

Автор(и)

  • A. L. Lyutikov ДП НВКГ «Зоря»-«Машпроект» (54018, Україна, м. Миколаїв, пр. Богоявленський, 42-А), Україна

Ключові слова:

математична модель, ідентифікація, ГТД, варійовані параметри, контрольовані параметри, функція мети

Анотація

Процеси проектування і доведення ГТД базуються на використанні математичних моделей (ММ), що відображають фізичну картину процесів функціонування двигуна. Одним із шляхів підвищення достовірності ММ є їхня ідентифікація за результатами стендових випробувань двигуна. Ідентифікація ММ сучасних енергетичних ГТД є дуже трудомісткою задачею. Це пов’язано з необхідністю ідентифікувати основні контрольовані параметри двигуна, що визначаються в ході експериментальних досліджень і залежать від великої кількості параметрів, неконтрольованих в ході експерименту. Через це актуальним напрямом зниження трудомісткості процесу ідентифікації ММ є застосування програмних комплексів ідентифікації. Розроблена Інститутом проблем машинобудування ім. А. М. Підгорного методологія та засоби ідентифікації параметрів і характеристик енергетичних установок за експериментальними даними (програмний комплекс Otpimum) дозволяє вести спрямований пошук оптимального розв’язку на основі сучасних математичних методів. Це, в свою чергу, приводить до скорочення часу виконання ідентифікації, підвищує адекватність ММ і дозволяє більш достовірно визначати характеристики вузлів двигуна. У статті запропоновано підхід до ідентифікації нелінійної повузлової ММ, з деталізацією розрахунку турбінного тракту до рівня лопаткового вінця, за результатами стендових випробувань двигуна Д045. Описується вибір варійованих і контрольованих параметрів, а також діапазони їх змін. Результати розв’язання задачі ідентифікації показали можливість застосування програмного комплексу оптимізації та ідентифікації параметрів і характеристик енергетичних установок Optimum під час ідентифікації ММ ГТД Д045. Застосування розробленої методології для ідентифікації ММ ГТД, що ґрунтується на результатах стендових випробувань, дозволяє враховувати максимальне число варійованих змінних і значно знизити трудомісткість і час цього процесу. Аналіз результатів показує, що за значних відхилень характеристик ГТД від проектних значень для розв'язання задачі ідентифікації необхідно мати великий обсяг апріорної інформації, на підставі якої призначаються діапазони зміни варійованих і контрольованих параметрів, а також їх значення в першому наближенні.

Посилання

Shen, J., Masiulaniec, K. C., & Afjeh, A. A. (2006). Turbojet engine simulation using dymola. Collection of Technical Papers – AIAA/ASME/SAE/ASEE. 42nd Joint Propulsion Conf., vol. 6, pp. 4760–4774.

Gomes, K. J., Masiulaniec, K. C., Afjeh, A. A. (2009). Performance, usage, and turbofan transient simulation comparisons between three commercial simulation tools. J. Aircraft, vol. 46, iss. 2, pp. 699–704.

Traverso, A. (2005). TRANSEO code for the dynamic performance simulation of micro gas turbine cycles. ASME Turbo Expo, vol. 5, pp. 45–54.

Pilet, J., Lecordix, J., Garcia-Rosa, N., Barenes, R., & Lavergne, G. (2011). Towards a fully coupled component zooming approach in engine performance simulation. ASME Turbo Expo: Turbine Techn. Conf. and Exposition, vol. 1, pp. 287–299.

Kurzke, J. GasTurb 12. Design and Off-Design Performance of Gas Turbines [Electronic resource] / Available at: http://www.gasturb.de/manual.html.

GECAT [Electronic resource] / Available at: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2000-3893.

GSP 11 User Manual [Electronic resource] / Available at: http://www.gspteam.com.

Morozov, S. A. (2003). Programmnyy kompleks GRAD – gazodinamicheskiye raschety aviatsionnykh dvigateley. Aviakosmicheskiye tekhnologii i oborudovaniye: Sb. dokl. nauch.-prakt. konf. [GRAD software package – gas-dynamic calculations of aircraft engines. Aerospace technology and equipment. Collected reports of the scientific-practical conference].Kazan:KazanState Technological University, pp. 190–196 [in Russian].

Tkachenko, A. Yu., Kuzmichev, V. S., Kulagin, V. V., Krupenich, I. N., & Rybakov, V. N. (2009). Avtomatizirovannaya sistema gazotermodinamicheskikh raschetov i analiza (ASTRA-4) gazoturbinnykh dvigateley i energeticheskikh ustanovok. Problemy i perspektivy razvitiya dvigatelestroyeniya: Mater. dokl. mezhdunar. nauch.-tekhn. konf. [Automated system of gas-thermodynamic calculations and analysis (ASTRA-4) of gas-turbine engines and power plants. Problems and development prospects of engine-building. Proceedings of the international scientific-technical conference]. Samara:Samara State Aerospace University,Ch. 2, pp. 80–82 [in Russian].

Sinkevich, M. V. (1988). Sovershenstvovaniye metoda issledovaniya i dovodki gazodinamicheskikh kharakteristik sudovykh GTD na baze vysokoinformativnoy matematicheskoy modeli: Dis. ... kand. tekhn. nauk [Improving the method of research and development of the gas-dynamic characteristics of shipboard GTEs based on a highly informative mathematical model (Thesis for the candidate of science degree in engineering)].Nikolayev: Nikolayev Shipbuilding Institute [in Russian].

Pchelkin, Yu. M. (1984). Kamery sgoraniya gazoturbinnykh dvigateley [Combustion chambers of gas turbine engines].Moscow: Mashinostroyeniye, 280 p. [in Russian].

Chobenko, V. N., Paliyenko, R. V., & Lyutikov, A. L. (2013). Matematicheskaya model odnovalnogo GTD D045 [Mathematical model of a single-shaft D045 GTE]. Vostoch.-Evrop. zhurn. peredovykh tekhnologiy – Eastern-European Journal of Enterprize Technologies, vol. 3, no. 12 (63), pp. 18–21 [in Russian].

Tarelin, A. A., Annopolskaya, I. E., Antiptsev, Yu. P., & Parshin, V. V. (2012). Informatsionno-instrumentalnaya sistema dlya resheniya zadach optimizatsii i identifikatsii pri proyektirovanii i dovodke energeticheskikh ustanovok [Information-instrumental system for solving optimization and identification problems in the design and development of power plants]. Vіsn. nats. tekhn. un-tu 'KhPI' − Bulletin of the NTU 'KhPI', no. 8, pp. 17–25 [in Russian].

Опубліковано

2019-01-15

Номер

Розділ

Високі технології в машинобудуванні