Перспективи застосування мікродомішок водню для поліпшення екологічних показників дизельного двигуна

Автор(и)

  • Andrii M. Avramenko Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10), Україна https://orcid.org/0000-0003-1993-6311
  • Anton M. Lievtierov Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10), Україна https://orcid.org/0000-0001-5308-1375
  • Valerii M. Bhantsev Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10), Україна https://orcid.org/0000-0003-0661-1040
  • Nataliia Yu. Hladkova Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10), Україна https://orcid.org/0000-0002-8043-4890
  • Vira M. Kirieieva Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10), Україна https://orcid.org/0000-0002-7532-1760

Ключові слова:

бортовий електролізер, водень, мікродомішки, дизельний двигун, екологічні показники

Анотація

Проблема погіршення екологічної ситуації у мегаполісах, в тому числі й через токсичність відпрацьованих газів транспортних двигунів, потребує комплексного вирішення. Особливістю процесів сумішоутворення та згоряння в дизельних двигунах є наявність локальних зон, багатих паливом або повітрям. Це призводить до неповного згоряння дизельного палива та сприяє формуванню токсичних та канцерогенно-мутагенних сполук. Викиди дизельних двигунів містять тверді частинки, які завдяки розвиненій поверхні є носіями канцерогенно-мутагенних сполук. Дуже важливим чинником, що впливає на повноту згоряння палива в циліндрі двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ), є інтенсивний теплообмін між стінками камери згоряння та робочим тілом. Внаслідок цього виникає відносно холодний пристінний прошарок газу. В цьому прошарку залишаються незгорілі вуглеводні CnHm та формуються тверді частинки. Додавання мікродомішок водню до свіжого заряду дозволяє значно зменшити товщину "холодного" прошарку за рахунок інтенсифікації процесу згоряння у циліндрі ДВЗ та пристінних ділянках. Генерування на борту автомобіля та використання водню як мікродомішки до штатного палива двигуна обґрунтовується таким. Підвищується активація процесів згоряння у циліндрі двигуна та, відповідно, збільшується повнота згоряння палива, що сприяє зниженню рівня масових викидів твердих частинок та незгорілих вуглеводнів з відпрацьованими газами ДВЗ. Крім того, такий підхід дозволяє знизити рівень навантаження на штатні системи нейтралізації відпрацьованих газів ДВЗ сучасних транспортних засобів, підвищити надійність їхньої роботи та збільшити ресурс. Розроблено конструкцію бортового малогабаритного електролізера та алгоритм його керування. Проведено комплексні моторні дослідження впливу мікродомішок водню до дизпалива на ефективні показники дизеля 1Ч 8,5/11 та токсичність його відпрацьованих газів. За даними результатів експериментальних досліджень встановлено, що під час додавання мікродомішок водню, за рахунок підвищення реакційної здатності та повноти згоряння палива забезпечується зменшення рівня викидів оксиду вуглецю на 5–6% й на 20% димності відпрацьованих газів за практично повної відсутності незгорілих вуглеводнів. Використання запропонованої конструкції та алгоритму роботи бортового електролізера дозволить суттєво знизити рівень токсичності відпрацьованих газів транспортних ДВЗ за мінімальних енерговитрат на функціонування системи.

Біографії авторів

Andrii M. Avramenko, Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10)

Кандидат технічних наук

Anton M. Lievtierov, Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10)

Кандидат технічних наук

Valerii M. Bhantsev, Інститут проблем машинобудування ім. А.М. Підгорного НАН України (61046, Україна, м. Харків, вул. Пожарського, 2/10)

Кандидат технічних наук

Посилання

Podgornyy, A. N. (1978). Vodorod – toplivo budushchego [Hydrogen, the fuel of the future]. Kiyev: Naukova dumka, 133 p. (in Russian).

Podgornyy, A. N., Varshavskiy, I. L., & Priymak, A. I. Vodorod i energetika [Hydrogen and energy]. Kiyev: Naukova dumka, 144 p. (in Russian).

Solovey, V., Zipunnikov, M., Shevchenko, A., Vorobjova, I., & Kotenko, A. (2018). Energy effective membrane-less technology for high pressure hydrogen electro-chemical generation. French-Ukrainian J. Chemistry, vol. 6, no. 1, pp. 151–156. https://doi.org/10.17721/fujcV6I1P151-156

Solovey, V., Nguyen Tien Khiem, Zipunnikov, M., Shevchenko, A. (2018). Improvement of the membrane – less electrolysis technology for hydrogen and oxygen generation. French-Ukrainian J. Chemistry, vol. 6, no. 2, pp. 73–79. https://doi.org/10.17721/fujcV6I2P73-79

URL: https://www.ronnmotorgroup.com/

URL: https://www.vox.com/energy-and-environment/2018/2/16/16926950/hydrogen-fuel-technology-economy-hytech-storage

Fomin, V. M. & Platunov, A. S. (2011). Vodorod kak khimicheskiy reagent dlya sovershenstvovaniya pokazateley raboty avtomobilnogo dvigatelya s NVB [Hydrogen as a chemical reagent for improving the performance of an automobile engine with GDI]. Transport na alternativnom toplive – Alternative Fuel Transport, no. 4 (22), pp. 30–39 (in Russian).

Pevnev, N. G. & Ponamarchuk, V. V. (2015). Analiz svoystv vodoroda s tselyu vozmozhnosti yego primeneniya v kachestve dobavki k osnovnomu toplivu [Analysis of the properties of hydrogen with the aim of its possible use as an addition to the main fuel]. In Progressive technologies in transport systems. Paper presented at the Proceedings of the XII International Scientific and Practical Conference. Orenburgb:OrenburgStateUniversity, pp. 304–309 (in Russian).

Peretrukhin, S. F., Brizitskiy, O. F., Kirillov, V. A., Kuzin, N. A., & Kozlov, S. I. (2010). Bortovoy generator sintez-gaza dlya DVS s iskrovym zazhiganiyem [An onboard synthesis gas generator for spark ignition internal combustion engines]. Transport na alternativnom toplive – Alternative Fuel Transport, no. 5 (17), pp. 68–74 (in Russian).

Matskerle, Yu., Ivanova, V. B., & Benediktova, A. R. (1987). Sovremennyy ekonomichnyy avtomobil [The modern economical car].Moscow: Mashinostroyeniye, 320 p. (in Russian).

Smolenskaya, N. M., Smolenskiy, V. V., & Shaykin, A. P. (2009). Vliyaniye dobavki vodoroda na protsess goreniya v benzinovykh dvigatelyakh s iskrovym zazhiganiyem [Influence of the addition of hydrogen on the combustion process in gasoline engines with spark ignition]. In Progress of vehicles and systems. Paper presented at the Proceedings of the IV International Scientific Conference.Volgograd:VolgogradStateTechnicalUniversity, pp. 247–248 (in Russian).

Gilchrist, S. & Rand, T. (2019). Hydrogen fuel injection to improve engine efficiency the practical beginning of the hydrogen economy. Canada: Canadian Hydrogen Energy Company, 15 p. URL: http://nha.confex.com/nha/2007/recordingredirect.cgi/id/196 (Accessed: 30.05.2019).

Vodorod, kak prisadka k standartnomu toplivu DVS. Prosto dobav vody [Hydrogen, as an additive to standard engine fuel. Just add water]. Avtomobil'noye i gazovoye oborudovaniye – Automotive and gas equipment: official website, URL: http://carscomfort.ru/dvs/vodorod-v-dvs.html (Accessed: 30.05.2019) (in Russian).

Kudryash, A. P., Marakhovskiy, V. P., & Kaydalov, A. A. (1989). Teoreticheskiye i eksperimentalnyye issledovaniya sgoraniya vodoroda v dizele [Theoretical and Experimental Studies of the Combustion of Hydrogen in a Diesel Engine]. Voprosy atomnoy tekhniki i tekhnologii. Seriya yadernaya tekhnika i tekhnologii – Problems of Atomic Science and Technology. Series: Nuclear technology and technology, iss. 2, pp. 48–50 (in Russian).

Marakhovskiy, V. P. & Kaydalov A. A. (1992). Vodorodnyy dizel [Hydrogen diesel]. Avtomobilnaya promyshlennost – Automotive industry, no. 2, pp. 17–19 (in Russian).

Опубліковано

2019-06-21

Номер

Розділ

Нетрадиційні енерготехнології