Conceptual strategies of researching media art as a form of modern cultural practice
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.111902Ключевые слова:
media art, virtual reality, cultural practice, technimage, mediatext, cultural communication, lifeworldАннотация
The article presents the results of research of peculiarities of the modern info-communicational technologies and virtual reality’s influence on the process of media-art formation as an innovative cultural practice. The research has attempted the possibility of applying the phenomenological practice by A. Shutz to analysis of interactive specificity of media-art as a form of cultural communication. Via engaging the concepts of A. Cauquilen, V. Bychkov and N. Mankovskaya the peculiarities of discourse-dialogical forms of media art as the forms of new strategies of artistic-esthetic communication connected with the virtual reality’s technology usage have been analyzed
Библиографические ссылки
Catricala, V. (Ed.) (2015). Media Art. Towards a New Definition of Arts in the Age of Technology. Available at: http://www.academia.edu/11185472/Media_Art._Towards_a_New_Definition_of_Arts_in_the_Age_of_Technology
Agafonova, N. (2011). Morfologiya Digital Art: aktualizatsiya iskusstvovedcheskogo podkhoda. Iskusstvo i kultura, 2 (2), 40–45.
Bychkov, V. V., Mankovskaya, N. B. (2006). Virtualnaia realnost’ kak fenomen sovremennogo iskusstva art. Aestetika: Vchera. Segodnya. Vsegda, 2, 32–61.
Bychkov, V. V., Mankovskaya, N. B. (2011). Iskusstvo technogennoi civilizacii v zerkale estetiki. Voprosy filosofii, 4, 62–72.
Prudenko, Ya. D. (2011). Instytualizatsiia ukrainskoho mediamystetstva (vid pochatku 90-kh rr. do sohodni). Kulturolohichna dumka, 4, 159–165.
Stetsenko, L. L. (2013). Suchasna ukrainska estetyka: do vyznachennia tendentsii rozvytku. Humanitarnyi chasopys, 2, 55–62.
Fed, V. A. (2014). Kulturna praktyka v ontohnoseolohichnykh vymirakh. Visnyk Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Sotsialno-filosofski problemy rozvytku liudyny i suspilstva, 3, 33–41.
Nemchenko, L. M. (2015). Sovremennyie hudozhestvennyie praktiki: perekodirovaniie publichnykh prostranstv. Topografii populiarnoi kultury. Moscow: Novoe lyteraturnoe obozrenye, 339–356.
Tribe, M., Reena, J. (2009). New Media Art. Koln: Taschen, 96.
Schutz, A. (2003). O mnozhestvennosti realnostei. Sociologicheskoe obozreniie, 3 (2), 3–35.
Schutz, A. (1988). Struktura povsednednogo myshleniia. Sociologicheskiie issledovaniia, 2, 129–137.
Mankovskaya, N. B. (2000). Estetika modernisma. Saint Petersburg: Altetheia, 347.
Cauquilen, A. (2002). Estetika pered litsom technoobraza. Dekorativnoe iskusstvo, 1, 67–70.
Mankovskaya, N. B., Bychkov, V. V. (2011). Sovremennoe iskusstvo kak fenomen technoennoi civilisacii. Moscow: VGIK, 208.
Burrio, N. (1999). Estetika vzaimodeystviya. Hudozhestvennyy zhurnal, 28-29. Available at: http://www.guelman.ru/xz/362/xx28/x2808.htm
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2017 Yuliia Shevchuk

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.
Наше издание использует положения об авторских правах Creative Commons CC BY для журналов открытого доступа.
Авторы, которые публикуются в этом журнале, соглашаются со следующими условиями:
1. Авторы оставляют за собой право на авторство своей работы и передают журналу право первой публикации этой работы на условиях лицензии Creative Commons CC BY, которая позволяет другим лицам свободно распространять опубликованную работу с обязательной ссылкой на авторов оригинальной работы и первую публикацию работы в этом журнале.
2. Авторы имеют право заключать самостоятельные дополнительные соглашения, которые касаются неэксклюзивного распространения работы в том виде, в котором она была опубликована этим журналом (например, размещать работу в электронном хранилище учреждения или публиковать в составе монографии), при условии сохранения ссылки на первую публикацию работы в этом журнале .