Педагогічна система А. С. Макаренка в світлі сучасних підходів до підготовки педагогів професійної школи
DOI :
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.42389Mots-clés :
педагог, професійно-педагогічна освіта, професійна компетентність, багаторівнева підготовка професійної школиRésumé
У статті розглядається актуальність педагогічних ідей А.С. Макаренка, покладених в основу виховання і навчання, зокрема навчання у колективі, де поєднується демократія і дисципліна,професійне становлення особистості. Розкриваються сучасні підходи до підготовки педагогів професійної школи в системі багаторівневої професійно-педагогічної освіти, зокрема у Київському професійно-педагогічному коледжі імені Антона Макаренка
Références
Kremen`, V. H. (2005). Osvita i nauka v Ukraini – innovatsiini aspekty: Stratehiia. Realizatsiia. Rezul`taty [Education and science in Ukraine - innovative aspects of the Strategy. Implementation. Results]. Kyiv, Hramota, 447.
Shcherbak, O. I. (2010). Profesiino-pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Vocational teacher education: theory and practice]. Kyiv, Scientific world, 279.
Andrushchenko, V. P., Zyazyun, I. A., Kremen', V. H. (2003). Neperervna profesiyna osvita: filosofiya, pedahohichni paradyhmy, prohnoz [Continuing professional education: philosophy, pedagogical paradigms, prognosis]. Kyiv, Scientific thought, 853.
Batіshev, S. Ja. (1979). Aktual'nye problemy podgotovki rabochih vysokoj kvalifikacii [Actual problems of training of highly skilled workers]. Moscow, Education, 224.
Bel'kevich. B. A. (1972). Spravochnoe posobie tehnologa mashinostroitel'nogo zavoda [Handbook technologist engineering plant]. Minsk, Belarus, 640.
Novats`kyi, T. V. (2011). Svit mrii [World of dreams]. National Pedagogical Dragomanov University. Kyiv, 120.
Makarenko. A. S. (1984). Pedagogicheskie sochinenija : v 8 t. T. 4 [The Pedagogikal Works: in 8 Volumes. Vol. 4]. Moskow, Pedagogika, 400.
Filosofiia pedahohichnoi maisternosti: zb. nauk. pr. (2008). [Philosophy pedagogical skills: Coll. Science. pr.]. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia», 380.
Zyazyun, I. A. (2003). Svitohliadna paradyhma osvity. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. Worldview paradigm of education. Problems of engineering and teacher education: Coll. Science. Labor, 5, 24–31.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Віта Григорівна Данькевич 2015
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.