Аналіз впливу коливань рідкого вантажу в напівпричіпній цистерні на показники руху колісного трактора
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2019.189352Słowa kluczowe:
колісний трактор, напівпричіпна цистерна, рідкий вантаж, коливання, математична модель, двигун, паливна економічністьAbstrakt
Великий обсяг транспортної роботи колісного трактора припадає на перевезення рідких вантажів тракторними цистернами. Ці цистерни відрізняються від автомобільних та залізничних контейнерів-цистерн відсутністю внутрішніх перегородок, які б гасили коливання рідини. Постійна тенденція до збільшення таких вантажоперевезень зумовлює виникнення негативних факторів впливу на стан здоров’я водія та економічні показники трактора. При дослідженні впливу динамічного навантаження на паливну економічність використовувалась математична модель, яка здатна проводити імітаційне моделювання роботи двигуна на часткових навантаженнях та швидкісних режимах.
Bibliografia
Giordano, D. M., Facchinetti, D., Pessina, D. (2015). Comfort efficiency of the front axle suspension in off-road operations of a medium-powered agricultural tractor. Contemporary Engineering Sciences, 8, 1311–1325. doi: http://doi.org/10.12988/ces.2015.56186
Paddan, G. S., Griffin, M. J. (2002). Evaluation of whole-body vibration in vehicles. Journal of Sound and Vibration, 253 (1), 195–213. doi: http://doi.org/10.1006/jsvi.2001.4256
Hostens, I., Deprez, K., Ramon, H. (2004). An improved design of air suspension for seats of mobile agricultural machines. Journal of Sound and Vibration, 276 (1-2), 141–156. doi: http://doi.org/10.1016/j.jsv.2003.07.018
Kozhushko, A., Riezva, K. (2019). Comparison a running smoothness of a wheeled tractor with a semitrailer tank or unit while driving on asphalt-concrete surface. Technology Transfer: Fundamental Principles and Innovative Technical Solutions. Talinn, 3, 39–41. doi: http://doi.org/10.21303/2585-6847.2019.001038
Kozhushko, A. P., Hryhoriev, O. L. (2018). Modeliuvannia poviazanykh kolyvan kolisnoho traktora ta tsysterny z ridynoiu na priamomu shliakhu zi skladnym reliefom. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI», 27 (1303), 34–61.
Kang, X., Rakheja, S., Stiharu, I. (2002). Cargo load shift and its influence on tank vehicle dynamics under braking and turning. International Journal of Heavy Vehicle Systems, 9 (3), 173–203. doi:10.1504/ijhvs.2002.001175
Ranganathan, R., Rakheja, S., Sankar, S. (1990). Influence of Liquid Load Shift on the Dynamic Response of Articulated Tank Vehicles. Vehicle System Dynamics, 19 (4), 177–200. doi: http://doi.org/10.1080/00423119008968941
Biglarbegian, M., Zu, J. W. (2006). Tractor–semitrailer model for vehicles carrying liquids. Vehicle System Dynamics, 44 (11), 871–885. doi: http://doi.org/10.1080/00423110600737072
DLG Test reports. Available at: https://www.dlg.org›query-for-test-reports Last accessed: 30.11.2019
Nebraska tractor test laboratory. Test reports. Available at: https://tractortestlab.unl.edu/testreports Last accessed: 30.11.2019
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2019 Andrii Kozhushko, Oleksii Rebrov, Boris Kalchenko, Anatoliy Mamontov
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.