Генеза розвитку загальнолюдських цінностей особистості
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.39156Słowa kluczowe:
загальнолюдські цінності, класичний університет, виховний процес, професійна освіта, студентська молодьAbstrakt
У статті розглядаються філософські, культурологічні, соціальні та особистісні закономірності ґенези загальнолюдських цінностей, феноменологія яких полягає у їх конструктогенній властивості, допомагають визначити процеси формування аксіологічно-структурованої особистості людини. Викладені актуальні питання дослідження, яке пов’язане з необхідністю систематизувати низки теоретичних передумов психологічного та педагогічного вивчення закономірностей формування загальнолюдських цінностей
Bibliografia
Bekh, I. D. (2008). Upbringing of personality. Kiev, Ukraine: Lybid, 848.
Bibler, V. S. (1990). Morality. Culture. Modernity: Philosophical
Reflections on life problems. Moscow, USSR: Znanie, 64.
Dolzhenko, V. O. (2006). Upbringing of spiritual values in students in polycultural area. Luhansk, 192.
Suhomlinskij, V. A. (1965). Upbringing of an individual in the Soviet school. Kiev, USSR: Rad. shk., 205.
Shevchenko, H. P., Dzhaber, Kh. M. (2004). Aesthetic education in higher educational establishments in Ukraine nowadays. Luhansk, Ukraine: Vyd-vo SNU im. V. Dalia, 208.
Bezduhov, V. P., Zhirnova, T. V. (2008). Moral and value sphere of the student: diagnosis and formation. Moscow, Russia: Mosk. psihol.-soc. in-t, 202.
Hryhorenko, V. H. (2003). Professional and pedagogic motivation and technology of its formation. Odessa, Ukraine: Vyd-vo PDPU im. K. D. Ushynskoho, 147.
Maslou, A. (1999). Self-actualized people: a study of mental health. Saint Petersburg, Russia: Evrazija, 320.
Ovsianetska, L. P. (1998). Value orientations as a factor of vital activity in personal development. Collection of Scientific Works of the Vasyl Stefanyk Precarpathian National University: Philosophy, sociology, psychology. Ivano-Frankivsk, Ukraine: Plai, 2 (part 1), 66–70.
Zagvjazinskij, V. I. (Ed.) (2008). Pedagogical vocabulary. Moscow, Russia: Akademija, 352.
Anisimov, S. F. (1988). Spiritual values: production and consumption. Moscow, USSR: Mysl', 253.
Enikeev, M. I. (2006). Psychological encyclopedic dictionary. Moscow, Russia: TK Velbi, Prospekt, 560.
Bubnova, S. S. (1994). Diagnostic methods of structure of value orientations in personality. Methods of psychological diagnostics, 2, 144–157.
Lomov, B. F. (1984). Methodological and theoretical problems of psychology. Moscow, USSR: Nauka, 445.
Freiman, H. O. (1997). Forming the ideas about human values in teenagers through art. Skhidnoukr. un-t, Luhan. derzh. ped. in-t im. T. H. Shevchenka. Luhansk, 24.
Asmolov, A. G. (1979). About some prospective studies of semantic structures of the personality. Questions of psychology, 4, 34–46.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2015 Андрій Валерійович Осіпцов
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.