Структурна організація паттернів психологічного захисту та копінгу у вихователів з різними рівнями професійного вигорання

Autor

  • Тетяна Анатоліївна Колтунович Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна, 58012, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.52134

Słowa kluczowe:

вихователі, професійне вигорання, синдром вигорання, механізми психологічного захисту, копінг-стратегії, долаюча поведінка

Abstrakt

Статтю присвячено актуальній проблемі сучасної системи освіти – професійному вигоранню вихователів. Емпірично доведено припущення про існування зв’язку між професійним вигоранням, копінг-стратегіями та механізмами психологічного захисту, про детермінованість вигорання на різних етапах його формування відповідною структурною організацією копінгу та психологічного захисту; визначено їхні провідні та базові компоненти

Biogram autora

Тетяна Анатоліївна Колтунович, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича вул. Коцюбинського, 2, м. Чернівці, Україна, 58012

Асистент

Кафедра педагогіки та психології дошкільної освіти

Bibliografia

Aseeva, I. N. (2007). Vzaimosvjaz sindroma emotsionalnogo vygoranija i strategij preodolenija stressa u sotcialnyh rabotnikov [Relationship between social workers’ emotional burnout and coping strategies]. Samara, 157.

Asmakovets, E. S. (2012). Vzaimosvjaz sindroma emotsionalnogo vygoranija i coping-povedenija sotcialnyh rabotnikov [Relationship between social workers’ syndrome of emotional burnout and coping behavior]. Personal and professional teacher’s development: tradition and innovation. Sankt-Peterburg, 2, 94–99.

Vodopjanova, N. E., Starchenkova, E. S. (2008). Sindrom vygoranija: diagnostika i profilactika [Burnout syndrome: diagnostic and prevention]. Sankt-Petersburg: Piter, 336.

Korytova, H. S. (2007). Professionalnoe vygoranie kak dezadaptivnyj psychozashchitnyj mechanism u pedagogicheskih rabotnikov. [Professional burnout as disadaptation psychodefensive mechanism at pedagogical workers]. Modern problem of Science and Education, 2, 78–82.

Lukyanov, V. V., Vodop'janovoj, N. E., Orla, V. E., Podsadnogo, S. A., Jur'evoj, L. N., Ygumnova, S. A. (Eds.) (2008). Sovremennye problemy issledovanija sindroma vygoranija u spetsialistov kommunikativnuh professij [Current problems of the burnout studing among specialists of communicative professions], Kursk: Kursk State University, 336.

Tyshchuk, L. I. (2008). Psychologichni chynnyky zapobigannja syndromu profesijnogo vygorannja [Psychological factors of preschool teachers’ professional burnout preventing]. Kyiv, 213.

Turenko, E. A. (2010). Osobennosti sovladanija uchitelej s professionalnym stressom. [Features of Teachers’ coping behavior with professional stress]. Bulletin of St. Petersburg State University, 4, 186–192.

Plana, A. B., Fabregat, A. A., Gassió, J. B. (2003). Burnout syndrome and coping strategies: a structural relations model. Psychology in Spain, 7 (1), 46–55.

Richards, J. (2012). Teacher Stress and Coping Strategies: A National Snapshot. The Educational Forum, 76 (3), 299–316. doi: 10.1080/00131725.2012.682837

Rijk, A. E., Blanc, P. M. L., Schaufeli, W. B., Jonge, J. (1998). Active coping and need for control as moderators of the job demand-control model: Effects on burnout. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 71 (1), 1–18. doi: 10.1111/j.2044-8325.1998.tb00658.x

Schaufeli, W. B. (2015). Coping with Job Stress. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 902–904. doi: 10.1016/b978-0-08-097086-8.14010-3

Fetiskin, N. P., Kozlov, V. V., Manujlov, G. M. (2009). Sotsialno-psichologicheskaja diagnostika razvitija lichnosti I malyh grupp [Socio-psychological diagnosis of personality development and small groups]. Мoscow: Psichoterapija, 544.

Krjukova, T. L. (2005). Psichiligija sovladajushchego povedenija v raznye periody zhizni [Psychology of coping behavior in different periods of life]. Institute of Psychology, RAS. Moscow, 46.

Bojko, V. V. (1999). Sindom emotsionalnogo vygoranija v professionalnom obshchenii [Burnout syndrome in professional dialogue]. Sankt-Petersburg: Sydarynja, 32.

Kitaev-Smyk, L. A. (2005). Psychologija stressa. Psichologicheskaja antropologija stressa [Stress Psychology. Psychological stress Anthropology]. Moscow: Akademicheskij proekt, 943.

Trunov, D. G. (1998). «Burnout syndrome»: positive approach to the problem. Journal of Practical Psychologiest, 8, 84–89.

Saporovskaja, M. V. (2002). Detsko-roditelskije otnoshenija I sovladajushcheje (koping) povedenije roditelej kak factory shkolnoj adaptatsii pervoklasnicov [Parent-child relationships and parent’s coping behavior as factors of first-graders’ school adaptation]. N. A. Nekrasov Kostroma State University, Russian Academy of Sciences. Kostroma, 17.

Holahan, C. J., Moos, R. H. (1987). Risk, resistance, and psychological distress: A longitudinal analysis with adults and children. Journal of Abnormal Psychology, 96 (1), 3–13. doi: 10.1037/0021-843x.96.1.3

Penley, J. A., Tomaka, J., Wiebe, J. S. (2002). The association of coping to physical and psychological health outcomes: a meta-analytic review. J. Behav. Med., 25, 551–603.

Kochjunas, R. (2000). Osnovy psychologicheskogo konsultirovanija [Fundamentals of psychological counseling]. Moscow: Akademicheskij proekt, 240.

##submission.downloads##

Opublikowane

2015-10-29

Numer

Dział

Psychological science