Обгрунтування структури та змісту соціально-комунікативної компетентності
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.54904Słowa kluczowe:
соціальна компетентність, комунікативна компетентність, соціально-комунікативна компетентність, компетенції, структурні елементи компетенціїAbstrakt
У статті проводиться аналіз наукових підходів до розуміння та визначення структури соціальної, комунікативної та комплексної соціально-комунікативної компетентності. Автор робить спробу дати власні визначення цим поняттям та створити структурну модель соціально-комунікативної компетентності. На основі власної структурної моделі та поширеного розуміння структури компетенції автор описує кожний компонент соціально-комунікативної компетентності в заключній таблиці
Bibliografia
Kobljanskaja, E. V. (1995). Psihologicheskie aspekty social'noj kompetentnosti. Sankt-Peterburg, 210.
Romek, V. G. (1999). Uverennost' v sebe: jeticheskij aspekt. Zhurnal prakticheskogo psihologa, 9, 10.
Prjamikova, E. V. (2009). Social'naja kompetentnost' shkol'nikov: smysly i praktiki. Sociologicheskie issledovanija, 7, 126–132.
Kunicyna, V. N. (1995). Social'nyj intellekt i social'naja kompetentnost'. B. G. Anan'ev i leningradskaja shkola v razvitii sovremennoj psihologii. Sankt-Peterburg.
Belickaja, G. Je. (1995). Social'naja kompetencija lichnosti. Soznanie lichnosti v krizisnom obshhestve. Moscow, 42–57.
Dement'eva, I., Zubareva, N. (2003). Stepen' social'noj otvetstvennosti podrostkov v polnoj i nepolnoj sem'e. Vospitanie shkol'nikov, 10, 13–17.
Pozdnjakov, A. V. (2002). Pedagogicheskie uslovija formirovanija social'noj zrelosti starsheklassnikov. Kursk, 248.
Savignon, S. J. (1997). Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. New York: McGraw-Hill, 272.
Canale, M., Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, I (1), 1–47. doi: 10.1093/applin/i.1.1
Izarenkov, D. I. (1990). Bazisnye sostavljajushhie kommunikativnoj kompetencii i ih formirovanie na prodvinutom jetape obuchenija studentov-nefilologo. Russkij jazyk za rubezhom, 4, 54–60.
Bell, R. T.; Shvejcera, A. D. (Ed.) (1980). Sociolingvistika: Celi, metody, problemy. Moscow: Mezhdunarodnye otnoshenija, 50.
Vjatjutnev, M. N. (1977). Kommunikativnaja napravlennost' obuchenija russkomu jazyku v zarubezhnyh shkolah. Russkij jazyk za rubezhom, 6, 38–45.
Kas'jan, V. I. (2008). Filosofija: vidpovidi na pytannja ekzamenacijnyh biletiv. Kyiv: Znannja, 348.
Moskalenko, V. V. (2005). Social'na psyhologija. Kyiv: Centr navchal'noi' literatury, 624.
Moskalenko, V. V. (2007). Psyhologija social'nogo vplyvu. Kyiv: Centr uchbovoi' litera tury, 448.
Kornjev, M. N., Kovalenko, A. B. (1995). Social'na psyhologija. Kyiv, 304.
Borisnjov, S. V. (2003). Sociologija kommunikacii: Ucheb. posobie dlja vuzov. Moscow: JuNITI-DANA, 14.
Verderber, R., Verderber, K. (2003). Psihologija obshhenija. Sankt-Peterburg.: Prajm- Evroznak, 320.
Andreeva, G. M. (1981). Princip dejatel'nosti i issledovanie obshhenija. Obshhenie i dejatel'nost'. Praga.
Leont'ev, A. N. (1972). Problemy razvitija psihiki. Moscow: Iz-vo MGU, 575.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2015 Оксана Анатоліївна Ковальова
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.