Intersemiotic expression of horror in multimodal discourse system
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.108806Ключевые слова:
emotional concept, emotionality, multimodal environment, screened version, spectatorАннотация
The research focuses on explaining and delineation the notions of concept and emotional concept. Emotionality and the ways of its actualization in horror movies via iconicity principles in multimodal environment. It is proved that iconicity is a powerful tool for emotional impact, which at the same time functioning with the language and compensates language means, thereby causing emotional resonance between addresser and addressee (director and spectator)
Библиографические ссылки
Plutchik, R. (2001). The Nature of Emotions. American Scientist, 89 (4), 344–350. doi: 10.1511/2001.28.739
Freeman, M. (2002). The body in the word: A cognitive approach to the shape of a poetic text. Linguistic Approaches to Literature. Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins, 23–47. doi: 10.1075/lal.1.04fre
Shakhovskyi, V. Y. (1987). Katehoryzatsyia emotsyi v leksyko-semantycheskoi systeme yazyka. Voronezh: Voronezhskyi un-t, 188.
Buhler, K. (2011). Theory of language: the representational function of language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 515. doi: 10.1075/z.164
Izard, K. E. (1999). Teoryia dyfferentsyalnykh еmotsyi. Psykholohyia emotsyi. Saint Petersburg: Piter, 385.
Turner, M. (1998). The Literary Mind. New York: Oxford University Press, 208. doi: 10.1093/acprof:oso/9780195126679.001.0001
King, S. (2012). The Shinning. New York: Anchor Books, 688.
Lakoff, G., Johnson, M. (2003). Metaphors We Live. Chicago: University of Chicago Press, 511. doi: 10.7208/chicago/9780226470993.001.0001
Weierzbicka, A. (1999). Emotions Across Languages and Cultures: Diversity and universals. Cambridge: University Press, 365. doi: 10.1017/cbo9780511521256
Krasavskyi, N. A. (2001). Emotsyonalnye kontsepty v nemetskoi i russkoi lynhvokulturakh. Volgograd: Peremena, 495.
Forceville, Ch. (1980). Creativity in Pictorial and Multimodal Advertising Metaphors. Chicago: University of Chicago Press, 315.
Nushykian, E. A. (1986). Typolohiya intonatsyy emotsyonalnoi rechy. Odessa: Vyshcha shkola, 158.
Lohinov, S. (1998). Kakoi uzhas. Available at: http://www.rusf.ru/loginov/books/story04.htm
Radcliffe, A. (1926). On the Supernatural in Poetry. London: S and R Bentley, 410.
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2017 Olena Vovk
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.
Наше издание использует положения об авторских правах Creative Commons CC BY для журналов открытого доступа.
Авторы, которые публикуются в этом журнале, соглашаются со следующими условиями:
1. Авторы оставляют за собой право на авторство своей работы и передают журналу право первой публикации этой работы на условиях лицензии Creative Commons CC BY, которая позволяет другим лицам свободно распространять опубликованную работу с обязательной ссылкой на авторов оригинальной работы и первую публикацию работы в этом журнале.
2. Авторы имеют право заключать самостоятельные дополнительные соглашения, которые касаются неэксклюзивного распространения работы в том виде, в котором она была опубликована этим журналом (например, размещать работу в электронном хранилище учреждения или публиковать в составе монографии), при условии сохранения ссылки на первую публикацию работы в этом журнале .