Conceptual strategies of researching media art as a form of modern cultural practice
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2017.111902Ключевые слова:
media art, virtual reality, cultural practice, technimage, mediatext, cultural communication, lifeworldАннотация
The article presents the results of research of peculiarities of the modern info-communicational technologies and virtual reality’s influence on the process of media-art formation as an innovative cultural practice. The research has attempted the possibility of applying the phenomenological practice by A. Shutz to analysis of interactive specificity of media-art as a form of cultural communication. Via engaging the concepts of A. Cauquilen, V. Bychkov and N. Mankovskaya the peculiarities of discourse-dialogical forms of media art as the forms of new strategies of artistic-esthetic communication connected with the virtual reality’s technology usage have been analyzed
Библиографические ссылки
Catricala, V. (Ed.) (2015). Media Art. Towards a New Definition of Arts in the Age of Technology. Available at: http://www.academia.edu/11185472/Media_Art._Towards_a_New_Definition_of_Arts_in_the_Age_of_Technology
Agafonova, N. (2011). Morfologiya Digital Art: aktualizatsiya iskusstvovedcheskogo podkhoda. Iskusstvo i kultura, 2 (2), 40–45.
Bychkov, V. V., Mankovskaya, N. B. (2006). Virtualnaia realnost’ kak fenomen sovremennogo iskusstva art. Aestetika: Vchera. Segodnya. Vsegda, 2, 32–61.
Bychkov, V. V., Mankovskaya, N. B. (2011). Iskusstvo technogennoi civilizacii v zerkale estetiki. Voprosy filosofii, 4, 62–72.
Prudenko, Ya. D. (2011). Instytualizatsiia ukrainskoho mediamystetstva (vid pochatku 90-kh rr. do sohodni). Kulturolohichna dumka, 4, 159–165.
Stetsenko, L. L. (2013). Suchasna ukrainska estetyka: do vyznachennia tendentsii rozvytku. Humanitarnyi chasopys, 2, 55–62.
Fed, V. A. (2014). Kulturna praktyka v ontohnoseolohichnykh vymirakh. Visnyk Donbaskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Sotsialno-filosofski problemy rozvytku liudyny i suspilstva, 3, 33–41.
Nemchenko, L. M. (2015). Sovremennyie hudozhestvennyie praktiki: perekodirovaniie publichnykh prostranstv. Topografii populiarnoi kultury. Moscow: Novoe lyteraturnoe obozrenye, 339–356.
Tribe, M., Reena, J. (2009). New Media Art. Koln: Taschen, 96.
Schutz, A. (2003). O mnozhestvennosti realnostei. Sociologicheskoe obozreniie, 3 (2), 3–35.
Schutz, A. (1988). Struktura povsednednogo myshleniia. Sociologicheskiie issledovaniia, 2, 129–137.
Mankovskaya, N. B. (2000). Estetika modernisma. Saint Petersburg: Altetheia, 347.
Cauquilen, A. (2002). Estetika pered litsom technoobraza. Dekorativnoe iskusstvo, 1, 67–70.
Mankovskaya, N. B., Bychkov, V. V. (2011). Sovremennoe iskusstvo kak fenomen technoennoi civilisacii. Moscow: VGIK, 208.
Burrio, N. (1999). Estetika vzaimodeystviya. Hudozhestvennyy zhurnal, 28-29. Available at: http://www.guelman.ru/xz/362/xx28/x2808.htm
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2017 Yuliia Shevchuk
![Лицензия Creative Commons](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution» («Атрибуция») 4.0 Всемирная.
Наше издание использует положения об авторских правах Creative Commons CC BY для журналов открытого доступа.
Авторы, которые публикуются в этом журнале, соглашаются со следующими условиями:
1. Авторы оставляют за собой право на авторство своей работы и передают журналу право первой публикации этой работы на условиях лицензии Creative Commons CC BY, которая позволяет другим лицам свободно распространять опубликованную работу с обязательной ссылкой на авторов оригинальной работы и первую публикацию работы в этом журнале.
2. Авторы имеют право заключать самостоятельные дополнительные соглашения, которые касаются неэксклюзивного распространения работы в том виде, в котором она была опубликована этим журналом (например, размещать работу в электронном хранилище учреждения или публиковать в составе монографии), при условии сохранения ссылки на первую публикацию работы в этом журнале .