Кваліфікація: правова категорія вищої освіти – порівняльний аналіз законодавчих джерел

Автор(и)

  • Irina Alieksieieva Запорізький державний медичний університет пр. Маяковського, 26, м. Запоріжжя, Україна, 69035, Україна https://orcid.org/0000-0003-1580-1081

DOI:

https://doi.org/10.15587/2523-4153.2017.119861

Ключові слова:

Вища освіта, кваліфікація, Національна рамка кваліфікацій, Європейська рамка кваліфікацій, уніфікація

Анотація

Наслідком дій держави щодо впровадження Європейських стандартів освіти в Україні стало прийняття нової редакції Закону України “Про вищу освіту” (2014).

Мета. Науково-аналітичне дослідження визначення поняття кваліфікація за законодавством про вищу освіту, як критерію професійного рівня випускника вищого навчального закладу.

Методи. У ході дослідження використано бібліографічний, лінгвістичний, змістовно-правовий та порівняльно-правовий методи.

Результати. Із проведеного аналізу вбачається, що як в міжнародних, так і в національних стандартах поняття “кваліфікація” застосовується в двох аспектах, а саме: як результат академічної освіти та як результат професійного навчання в інших формах, чим і обумовлені певні відмінності в його артикуляціях залежно від сфери застосування.

На погляд авторів, поняття “кваліфікація” у Законі України “Про вищу освіту” є найбільш конкретизованим, однозначним та зрозумілим, відображаючи його змістовну суть, а саме ‒ компетентності відповідно до стандартів вищої освіти, ніж загальні посилання на вид і ступінь професійної підготовки, а тим більше на документ, як форму її фіксації.

Висновки.          Викладене свідчить, що поняття “кваліфікація” за чинним національним законодавством з вищої освіти має значення не пересічної дефініції, а наскрізної правової категорії, наріжного інституційного критерію з визначення фундаментальних підходів стосовно форм та принципів організації вищої і професійної освіти, міждисциплінарних та міжгалузевих зв’язків, а також порівняння національних і міжнародних стандартів освіти/навчання та професійних рівнів. Що стосується дефініції “кваліфікація” (у контексті вищої освіти), вбачається за доцільне доповнити її, з урахуванням законодавчо визначених задач вищої школи, щодо формування не тільки професійних компетентностей випускника (майбутнього фахівця), але й його громадянських, морально-етичних та інших особистісних якостей. Як за міжнародними офіційними документами, так і національними нормативними актами визначення поняття “кваліфікація” існує в двох вимірах: академічному/освітньому та професійному, що до певної міри різняться за формулюваннями. З метою забезпечення єдиного та стабільного міжгалузевого, міжрівневого розуміння, трактування та застосування, убачається за доцільне уніфікувати та внормувати його за правилами юридичної техніки, на основі артикуляції цього поняття для вищої школи

Біографія автора

Irina Alieksieieva, Запорізький державний медичний університет пр. Маяковського, 26, м. Запоріжжя, Україна, 69035

Кандидат фармацевтичних наук, доцент

Кафедра управління і економіки фармації, медичного та фармацевтичного правознавства

Посилання

  1. Pro vyschu osvitu. Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon vid 01.07.2014 No. 1556-VII [About Higher Education. Verkhovna Rada of Ukraine; Law from 01.07.2014 No. 1556-VII] (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady [Information from the Verkhovna Rada], 37-38, 2004. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Find
  2. Zhgurovskyi, M. Z. (2006). Bolonskyi protses: holovni pryntsypy ta shliakhy strukturnoho reformuvannia vyschoi osvity Ukrainy [Bologna process: main principles and ways of structural reform of higher education of Ukraine]. Kyiv: NTUU"KPY, 544.
  3. Kremen, V. H. (2012). Filosofiia osvity: poshuk priorytetiv. Book. 2. Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori. Filosofiia liudyny i osvita [Philosophy of Education: Finding Priorities. Book 2. Philosophy of human centeredness in the educational space. Human Philosophy and Education]. Kyiv: MP Lesia, 523.
  4. Voronenko, Yu. V., Vitenko, I. S., Pishak, V. P. (Eds.) (2002). Aktualni problemy pidhotovky fakhivtsiv u vyschykh medychnykh ta farmatsevtychnomu navchalnykh zakladakh Ukrainy [Actual problems of preparation of specialists in higher medical and pharmaceutical educational institutions of Ukraine]. Chernivtsi, 736.
  5. Starcha, T. M., Volosovets, O. P., Klochenko, I. V. et. al. (2015). Suchasni zavdannia vyschoi medychnoi osvity ta kadrovoho zabezpechennia reformuvannia haluzi. [Modern tasks of higher medical education and staffing for reforming the industry]. Realizatsiia Zakonu Ukrainy «Pro vyschu osvitu» u vyschii medychnii ta farmatsevtychnii osviti Ukrainy [Implementation of the Law of Ukraine" On Higher Education "in the Higher Medical and Pharmaceutical Education of Ukraine]. Ternopil: TDMU, «Ukrmedknyha», 5–7.
  6. Prokhorov, A. M. (Ed.) (1989). Sovetskyi entsyklopedycheskyi slovar [Soviet Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Sovetskaia entsyklopedyia, 1632.
  7. Busel, V. T. (Ed.) (2001). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language]. Kyiv-Irpin: VTF “Perun”, 900.
  8. Konventsiia pro vyznannia kvalifikatsii vidnesenykh do vyshchoi osvity v yevropeiskomu rehioni. Yevropeisky soiuz. Mizhnarodnyi document. Konventsiia vid 11.04.1997 [Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region. European Union. International Document, Convention of 11.04.1997]. Lisbon. Available at: http://conventions.coe.int/Treaty/rus/Treaties/Html/165.htm
  9. Pro ratyfikatsiiu Konventsii pro vyznannia kvalifikatsii z vyschoi osvity v Yevropeiskomu rehioni [On Ratification of the Convention on the Recognition of Qualifications concerning Higher Education in the European Region] (1999). Verkhovna Rada Ukrainy [Verkhovna Rada of Ukraine], 1273-XIV. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1273-14
  10. Modelnyi zakon pro vyshchu ta pisliavuzivsku profesiinu osvitu [Model Law on Higher and Post-Secondary Vocational Education] (2002). SND. Model, Mizhnarodnyi document [The CIS Model, International Document], No. 20-5. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/997_a11
  11. А Framework for Qualifications of the European Higher Education Area (2005). Ministry of Science, Technology and Innovation. Copenhagen. Available at: http://www.medecine.unige.ch/enseignement/information/med/IMG/pdf/framework_21_2_05.pdf
  12. Recommendation of the european parliament and of the council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2008). Official Journal of the European Union, 6.5, 111/1–111/7. Available at: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:111:0001:0007:EN:PDF
  13. Pro zatverdzhennia Natsional'noi ramky kvalifikatsii [On Approval of the National Qualifications Framework] (2011). Kabinet Ministriv Ukrainy [Cabinet of Ministers of Ukraine], No. 1341. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF
  14. International standard classification of occupations (ISCO-08). Structure, group definitions and correspondence tables (2012). Geneva: International Labor Office, 1, 420. Available at: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_172572.pdf
  15. Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy. Klasyfikator profesii DK 003:2010 [National Classifier of Ukraine. Classifier of occupations DK 003: 2010] (2010). Derzhspozhyvstandart Ukrainy [Derzhspozhyvstandart of Ukraine], No. 327. Available at: http://profstandart.org.ua/classifiers/professions
  16. Metodychni rekomendatsii z rozroblennia skladovykh haluzevykh standartiv vyshchoi osvity (kompetentnisnyi pidkhid) [Methodical recommendations on the development of component industry standards of higher education (competence approach)] (2013). Kyiv: Instytut innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity MON Ukrainy, 92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-31

Як цитувати

Alieksieieva, I. (2017). Кваліфікація: правова категорія вищої освіти – порівняльний аналіз законодавчих джерел. ScienceRise: Juridical Science, (2 (2), 50–53. https://doi.org/10.15587/2523-4153.2017.119861

Номер

Розділ

Юридичні науки