Способи підвищення якості та ефективності впливу інститутів громадянського суспільства на нормопроектування органів державної влади

Автор(и)

  • Ihor Onyshchuk Прикарпатський факультет Національної академії внутрішніх справ вул. Національної Гвардії, 3, м. Івано-Франківськ, Україна, 76005, Україна https://orcid.org/0000-0001-9472-5472

DOI:

https://doi.org/10.15587/2523-4153.2018.149740

Ключові слова:

нормопроектування, правовий моніторинг, законопроект, законодавчий акт, інститути громадянського суспільства, демократія

Анотація

Важливе значення має визначення соціально значущих завдань суспільного розвитку, на вирішення яких має бути зорієнтований правовий моніторинг. За результатами соціологічних опитувань можна виявити досить широкий спектр таких завдань як: підвищення ефективності правової системи та державного управління; покращення якості прийнятих нормативно-правових актів; розвиток механізму зворотного зв’язку між органами державної влади, місцевого самоврядування та громадянами; реалізація конституційного обов’язку держави щодо дотримання та захисту прав і свобод людини й громадянина тощо.

На даному етапі необхідно здійснювати облік всіх факторів, що позитивно впливають на розвиток нормотворчості. Перевага надається створенню системи незалежної експертизи та врахування громадської думки. Прикладом залучення громадських об’єднань і наукових інституцій є діяльність міжнародних асоціацій, що здійснюють моніторинг дотримання прав людини. Відсутність в Україні нормативного регулювання питань проведення державної та громадської експертизи чинних нормативно-правових актів та проектів нормативно-правових актів – це проблема, яка негативно впливає на результативність проведення моніторингу. Щоб забезпечити врахування громадської думки при проведенні правової експертизи, необхідно удосконалити процедури проведення громадських експертиз. Моніторинг законодавства та правозастосування – це інструмент формування громадянського суспільства, форма діалогу між суспільством та владою.

Приєднання інститутів громадянського суспільства до процесу правового моніторингу оптимізує проведення аналізу, порівняння та оцінювання якості законодавства, правозастосування через призму суспільних потреб і прагнень громадянського суспільства. Таким чином, уможливлюється організація взаємодії інститутів державної влади та громадянського суспільства з метою виявлення корупційних чинників і недоліків законодавства на засадах добровільної та незалежної їх участі в цій діяльності.

Результати правового моніторингу, отримані внаслідок залучення громадських об’єднань та наукових інституцій, мають стати основою для внесення змін в роботу органів державної влади, законодавчих органів під час стратегічного планування та визначення пріоритетних напрямків розвитку країни

Біографія автора

Ihor Onyshchuk, Прикарпатський факультет Національної академії внутрішніх справ вул. Національної Гвардії, 3, м. Івано-Франківськ, Україна, 76005

Доктор юридичних наук, професор

Кафедрa соціально-гуманітарних дисциплін

Посилання

  1. Rabinovych, P. M.; Shemshuchenko, Iu. S. et. al. (Eds.) (1999). Efektyvnist prava. Yurydychna entsyklopediia. Vol. 2 [The effectiveness of law. Legal Encyclopedia]. Kyiv: Ukrainska entsyklopediia, 369–370.
  2. Onishhenko, N. M. (2007). Problema efektyvnosti zakonodavstva ta suchasnyi rozvytok [The problem of the effectiveness of legislation and modern development]. Viche, 12, 3–6.
  3. Kabyshev, S. V. (Ed.) (2006). Zakonotvorchestvo v Kanade [Lawmaking in Canada]. Moscow: Formula prava, 272.
  4. Derzhavna polityka rozvytku gromadians'kogo suspil'stva: monitoryng efektyvnosti. Evropeis'kyi dosvid [State policy of civil society development: monitoring of efficiency. European experience] (2011). Kyiv: PROON, 97.
  5. Zakonotvorchist' v Ukrai'ni [Legislation in Ukraine] (2015). Kyiv: In-t zakonod. VRU, 334.
  6. Korupciini ryzyky u zakonotvorchosti Ukrai'ny: monitoryng ta perspektyvy podolannia [Corruption risks in lawmaking of Ukraine: monitoring and prospects of overcoming] (2015). Kyiv: In-t zakonod. VRU, 283.
  7. Zaichuk, V. O. (Ed.) (2016). Monitoryng kolizii i progalyn u zakonodavstvi Ukrai'ny [Monitoring of conflicts and gaps in the legislation of Ukraine]. Kyiv: In-t zakonod. VRU, 178.
  8. Mordasova, T. A.; Morozovaia, E. V. (Ed.) (2011). Obshhestvennoe uchastye v polytycheskom upravlenii: institucyonal'naia sreda i ocenka effektyvnosty [Public participation in political governance: institutional environment and performance evaluation]. Astrahan: Astrahanskii gosudarstvennyi universitet, Izdatel'skii dom «Astrahanskii universitet», 185.
  9. Varkova, S. A. (2013). Monitoring zakonodatel'stva i pravopriminitel'noi praktiki: teoretiko-pravovoe issledovanie [Monitoring Legislation and Law Enforcement Practice: Theoretical and Legal Research]. Moscow, 22.
  10. Kopiсska, G., Wojciechowska-Nowak, A., Kuzma, G., Krzyzanowska, D. (2008). Raport z realizacji projektu «Monitoring procesu stanowienia prawa w 2007 roku». Warszawa, 26.
  11. Pro zabezpechennia uchasti hromadskosti u formuvanni ta realizatsii derzhavnoi polityky [On ensuring public participation in the formation and implementation of state policy] (2010). Postanova Kabinetu Ministriv Ukrai'ny No. 996. 03.11.2010. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/996-2010-%D0%BF
  12. Vzaiemodiia organiv derzhavnoi' vlady z instytutamy gromadianskogo suspilstva [Interaction of public authorities with civil society institutes] (2013). Available at: http://tercentrtcyr.ks.ua/news/34-vzayemodya-organv-derzhavnoyi-vladi-z-institutami-gromadyanskogo-susplstva.html
  13. Ob osnovah obshhestvennogo kontrolia v Rossiiskoi Federacii [On the Basis of Public Control in the Russian Federation] (2014). Federalnyy zakon No. 212-FZ. 21.07.2014. URL: storage.esp.tomsk.gov.ru/files/27916/zakon.pdf‎‎
  14. Artemenko, V. (Ed.) (2007). Formy ta metody zaluchennia gromads'kosti [Forms and methods of public engagement]. Kyiv: IKC «Lesta», 240.
  15. Matviichuk, A. V. (2008). Osnovni sposoby vzajemodii' gromads'kyh organizacii iz derzhavoiu. Suchasna ukrainska polityka: Polityky i politology pro nei, 13, 213–223.
  16. Pro informatsiiu (1992). Zakon Ukrainy No. 2657-XII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 48, 650. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12
  17. Pro poriadok vysvitlennia diialnosti orhaniv derzhavnoi vlady ta orhaniv mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini zasobamy masovoi informatsii (1997). Zakon Ukrainy No. 539/97-VR. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 49, 299. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/539/97-%D0%B2%D1%80
  18. Latvia. Parliament of Latvia (2006). Declaration about the Development of a Civil Society in Latvia and Co-operation with non-governmental organizations. Riga.
  19. Inter-Parliamentary Union (2009). Guidelines for Parliamentary Websites. Available at: https://www.ipu.org/file/576/download?token=4IPqc0cC
  20. Vysnovky za rezultatamy provedennia Monitorynhu stanu nezalezhnosti suddiv v Ukraini – 2012, yoho obhovorennia na «kruhlomu stoli» ta na zasidanni Rady suddiv Ukrainy. Available at: https://court.gov.ua/
  21. Declaration of Global Principles for Non-partisan Election Observation and Monitoring by Citizen Organizations (DoGP) And Code of Conduct for Non-partisan Citizen Election Observers and Monitors Commemorated. Global Network of Domestic Election Monitors (GNDEM) (2012). New York: United Nations, 37.
  22. Initsiatyva, partnerstvo, vidkrytyi uriad. Hromadska otsinka pershoho roku vprovadzhennia (2013). Available at: http://ogp.gov.ua/sites/default/files/monitoring/First%20year_cs_19_07_2013.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-26

Як цитувати

Onyshchuk, I. (2018). Способи підвищення якості та ефективності впливу інститутів громадянського суспільства на нормопроектування органів державної влади. ScienceRise: Juridical Science, (4 (6), 9–15. https://doi.org/10.15587/2523-4153.2018.149740

Номер

Розділ

Юридичні науки