Захист прав та інтересів дітей в умовах війни на сході України та в анексованій автономній республіці Крим: нові виклики для України

Автор(и)

  • Oleksandr Skrypniuk Інститут держави і права ім. В. М. Корецького Національної академії наук України вул. Трьохсвятительська, 4, м. Київ, Україна, 01601, Україна https://orcid.org/0000-0003-0155-9810
  • Lyudmila Tokarchuk Одеський національний університет імені І. І. Мечникова вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна, 65082, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/2523-4153.2020.210860

Ключові слова:

захист прав дітей, війна, збройний конфлікт, анексія, міжнародні стандарти, національне законодавство, міжнародне право.

Анотація

Анексія Криму та російська збройна агресія на Донбасі різко погіршила стан у сфері захисту дітей та різко загострила ті проблеми, на подолання яких мали бути скеровані зусилля держави та суспільства.

За цих умов керівництво держави вже в перші місяці бойових дій вжило невідкладних заходів задля влаштування у найкоротші строки дітей, батьки (один із батьків) яких померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих у районах проведення антитерористичної операції (Указ Президента № 835/2014 від 29.10.2014 р. «Про невідкладні заходи щодо забезпечення додаткових соціальних гарантій окремим категоріям громадян» (п. 5, частина 1)).

Прийнятті згодом закони України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» містять засади щодо забезпечення освітнього процесу та соціального захисту дітей, норми інших законів – положення, направлені на захист прав дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, на освіту, соціальний захист, відпочинок дітей тощо.

У 2016 р. Стаття. 1 Закону України «Про охорону дитинства» була доповнена досі невідомим національному законодавству, терміном – дитина, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів.

Сучасний стан законодавства України потребує вдосконалення в частині вимог, дотримання прав та інтересів дітей, переміщених з АР Крим, непідконтрольної території Донецької та Луганської областей, як такий, що надає можливість розвивати дітям свій потенціал як громадян України, як повноправних відповідальних членів суспільства.

В плані подолання законодавчих прогалин у сфері захисту прав дітей у збройному конфлікті в Україні, слід привести національне законодавство до вимог міжнародно-правових актів.

Наша держава, ратифікувавши Факультативний протокол до Конвенції щодо участі дітей у збройних конфліктах, підтвердила готовність протистояти їх згубному і масштабному впливу на дітей, засудила протиправні зазіхання на них в умовах воєнних дій, визнала необхідність посилення захисту дітей від участі у збройних конфліктах. Існує низка проблем, пов’язаних із реалізацією положень факультативного протоколу.

 Національним законодавством України не визначено, чи є Факультативний протокол законом прямої дії, і чи може він безпосередньо застосовуватися у суді при захисті прав дітей, чи ще слід посилатись на інші – неіснуючі наразі – норми національного законодавства, що розкривають його положення.

Україною не ратифіковано Статут Міжнародного кримінального суду, що породжує стан безкарності осіб, які вчинюють злочини проти дітей, що визнані злочинами міжнародним законодавством щодо прав людини та Римським статутом і порушує принцип невідворотності покарання для осіб, що здійснюють військові злочини щодо дитини.

Національне законодавство не містить норм, які б чітко і недвозначно забороняли або вводили кримінальну відповідальність за вербування та використання у збройних конфліктах осіб у віці до 18 років.

Дотримання Україною міжнародних стандартів захисту прав дітей у збройних конфліктах є запорукою збереження життя, фізичної і психічної цілісності, здоров’я та відносного соціального благополуччя постраждалим дітям та їх сім’ям, а також громадам як на Сході України, так і в регіонах, що приймають переселенців. Об’єднання зусиль в забезпеченні інтересів дітей є важливою передумовою інтеграції до європейської спільноти та дотримання загальнолюдських цінностей.

Біографії авторів

Oleksandr Skrypniuk, Інститут держави і права ім. В. М. Корецького Національної академії наук України вул. Трьохсвятительська, 4, м. Київ, Україна, 01601

Доктор юридичних наук, професор, академік Національної академії правових наук України, заступник директора з наукової роботи

Lyudmila Tokarchuk, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова вул. Дворянська, 2, м. Одеса, Україна, 65082

Кандидат юридичних наук, професор

Кафедрa цивільно-правових дисциплін

Посилання

  1. Kraliuk, P. (2019). Stara stalіnska fіktsіia. Den, 7.
  2. Konchalovskii, A. (2014). Rossiia, kotoraia umiraet. Brestskaia gazeta, 3.
  3. Rukovodstvo ES po probleme detei v vooruzhennikh konfliktakh. Available at: https://www.refworld.org.ru/pdfid/5512c43f6.pdf
  4. Strashni tsyfry (2020). Den, 2.
  5. Shemshuchenko, Yu. S., Skrypniuk, O. V., Onishchenko, N. M., Denysov, V. N. et. al.; Shemshuchenko, Yu. S. (Ed.) (2020). Zakhyst prav ditei v umovakh zbroinoho konfliktu na skhodi Ukrainy ta v aneksovanii Avtonomnii Respublitsi Krym. Problemy zakhystu prav ditei u mizhnarodnomu pravi ta natsionalnomu zakonodavstvi Ukrainy. Kyiv, 160.
  6. Kochemyrovska, O. (2014). Shchodo dotrymannia Ukrainoiu mizhnarodnykh standartiv zakhystu prav ditei u zbroinykh konfliktakh. Analitychna zapyska. Sotsialna polityka, 11, 14.
  7. Lutkovska, V. (2014). Chynne zakonodavstvo rozrakhovane na myrnyi chas, y do tsoho chasu ne pryiniato zhodnoho normatyvnoho akta, spriamovanoho na zakhyst prav ditei v umovakh provedennia ATO.
  8. Mykoliuk, O. (2014). Viina – tse naibrutalnishe porushennia prav dytyny. Den, 157. Available at: http://www.day.kiev.ua/uk/article/cuspilstvo/viyna-ce-naybrutalnishe-porushennya-prav-ditini
  9. Ezhegodnii doklad Spetsialnogo predstavitelia Generalnogo sekretaria po voprosu o detiakh i vooruzhennykh konfliktakh Leily Zerrugi (A/HRC/25/46) (2013). Available at: http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/RegularSessions/Session25/Documents/A-HRC-25-46_ru.doc
  10. Pro zupynennia dii Postanovy Verkhovnoi Rady Avtonomnoi Respubliky Krym vid 11 bereznia 2014 roku No. 1727-6/14 «Pro Deklaratsiiu pro nezalezhnist Avtonomnoi Respubliky Krym i mista Sevastopolia» (2014). Ukaz Prezydenta Ukrainy No. 296/2014. 14.03.2014. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/296/2014;
  11. Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy u spravi za konstytutsiinym podanniam vykonuiuchoho oboviazky Prezydenta Ukrainy, Holovy Verkhovnoi Rady Ukrainy shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) Postanovy Verkhovnoi Rady Avtonomnoi Respubliky Krym «Pro Deklaratsiiu pro nezalezhnist Avtonomnoi Respubliky Krym i mista Sevastopolia» No. 3-rp/2014. 20.03.2014 (2014). Ofitsiinyi Visnyk Ukrainy, 27, St. 776.
  12. Poslednye sobityia v Ukrayne: uhrozi dlia funktsyonyrovanyia demokratycheskykh ynstytutov (2014). Rezoliutsyia Parlamentskoi Assambley Soveta Evropi 1988 (2014) ot 9 aprelia 2014 h. (neofitsiinyi pereklad). Poshukova systema LIHA: Zakon Elit 9.1.2. Kod faila: MU14031.LHT.
  13. O priznanii Respubliki Krym (2014). Ukaz Prezidenta Rossiiskoi Federatsii No. 147. 17.03.2014. Available at: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=160362
  14. Ob obrazovanii Krymskogo federalnogo okruga (2014). Ukaz Prezidenta Rossiiskoi Federatsii No. 168. 21.03.2014. Available at: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=160616
  15. O priniatii v Rossiiskuiu Federatsiiu Respubliki Krym i obrazovanii v Sostave Rossiiskoi Federatsii novykh subektov – Respubliki Krym i goroda federalnogo znacheniia Sevastopolia (2014). Federalnii Konstitutsionnii Zakon Rossiiskoi Federatsii, odobren Gosudarstvennoi Dumoi 20 marta 2014 g. No. 6-FKZ, odobren Sovetom Federatsii 21 marta 2014 g. Available at: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=LAW;n=160618
  16. Pro zabezpechennia prav i svobod hromadian ta pravovyi rezhym na tymchasovo okupovanii terytorii Ukrainy (2014). Zakon Ukrainy No. 1207-VII. 15.04.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18
  17. Pro tymchasovi zakhody na period provedennia antyterorystychnoi operatsii (2014). Zakon Ukrainy No. 1669-VII. 02.09.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1669-18
  18. Shchodo orhanizatsii navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh osib, shcho prozhyvaiut na tymchasovo okupovanii terytorii v Avtonomnii Respublitsi Krym, misti Sevastopoli ta u mistsiakh provedennia antyterorystychnoi operatsii v Donetskii i Luhanskii oblastiakh (2014). Lyst Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 1/9-535. 14.10.2014. Available at: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/43287/
  19. Pro zatverdzhennia Poriadku zamovlennia, obliku i vydachi dublikativ ta vypravlenykh dokumentiv pro zahalnu seredniu osvitu derzhavnoho zrazka osobam, yaki zdobuly zahalnu seredniu osvitu u navchalnykh zakladakh na tymchasovo okupovanii terytorii Ukrainy ta u navchalnykh zakladakh okremykh naselenykh punktiv Donetskoi ta Luhanskoi oblastei (2014). Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy No. 917. 08.08.2014. Zareiestrovanyi v Ministerstvi yustytsii Ukrainy 26 serpnia 2014 r. za No. 1024/2580 (u redaktsii zghidno z nakazom MON vid 26.12.2014 No. 1525). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1024-14
  20. Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo posylennia sotsialnoho zakhystu ditei ta pidtrymky simei z ditmy (2016). Verkhovna Rada Ukrainy No. 936-VIII. 26.01.2016. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/936-19#n59
  21. Konventsiia pro zakhyst tsyvilnoho naselennia pid chas viiny (Zhenevska konventsiia 1949 r.) (1949). 12.08.1949. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_154
  22. Geneva Convention Relative To The Protection Of Civilian Persons In Time Of War of 12 august 1949 (1949). Available at: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.33_GC-IV-EN.pdf
  23. Loizidou v. Turkey (40/1993/435/514) (1998). 28.07.1998. Available at: https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-58201%22]}
  24. Cyprus v. Turkey (Application no. 25781/94). (2001). 10.05.2001. Available at: https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#{%22itemid%22:[%22001-59454%22]}
  25. Mozer v. the Republic of Moldova and Russia (Application no. 11138/10) (2010). 31.03.2010. Available at: https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-145069%22]}
  26. Ilaşcu and Others v. Moldova and Russia (Application no. 48787/99) (2004). 08.07.2004. Available at: https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-61886%22]}
  27. Itogi perepisi naseleniia v krymskom federalnom okruge (2015). Moscow: IITS «Statistika Rossii», 88. Available at: https://www.gks.ru/storage/mediabank/KRUM_2015.pdf
  28. REZOLIUTSIIA 2143 (2014). priniataia Sovetom Bezopasnosti Organizatsii Obedinennykh Natsii na ego 7129-m zasedanii (2014). Available at: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/MU14026.html
  29. Zakliuchni sposterezhennia shchodo dopovidei, podanykh derzhavamy-uchasnytsiamy vidpovidno do Statti 8 Fakultatyvnoho protokolu do Konventsii pro prava dytyny shchodo uchasti ditei u zbroinykh konfliktakh (CRC/C/OPAC/UKR/1) ta pysmovykh vidpovidei na perelik yoho zapytan (CRC/C/ OPAC/UKR/Q/1/Add.1) (2011).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-07-10

Як цитувати

Skrypniuk, O., & Tokarchuk, L. (2020). Захист прав та інтересів дітей в умовах війни на сході України та в анексованій автономній республіці Крим: нові виклики для України. ScienceRise: Juridical Science, (2 (12), 4–11. https://doi.org/10.15587/2523-4153.2020.210860

Номер

Розділ

Юридичні науки