Статистичне співвідношення між облікованими дорожньо-транспортними пригодами, адміністративними правопорушеннями у сфері дорожнього руху та кримінальними правопорушеннями проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту

Автор(и)

  • Олег Володимирович Новіков Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого; Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса Національної академії правових наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2047-1665

DOI:

https://doi.org/10.15587/2523-4153.2022.254297

Ключові слова:

кримінальні правопорушення проти безпеки руху та експлуатації транспорту, статистичне співвідношення

Анотація

Досліджено статистичне співвідношення між облікованими дорожньо-транспортними пригодами, адміністративними правопорушеннями у сфері дорожнього руху та кримінальними правопорушеннями проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту в Україні за 2015-2020 рр. Автор встановив, що до адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху слід відносити передбачені ст. ст. 121, 121-2, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 128-1, 129, 130, 133-1, 139 та 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення, а до кримінальних правопорушень проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту – ст. ст. 280, 286, 286-1, 287 та 291 Кримінального кодексу України.

Доведено, що статистичне співвідношення між адміністративними правопорушеннями у сфері безпеки дорожнього руху та кримінальними правопорушення проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту суттєво щорічно зростало з 2015 р. по 2020 р. (від 71:1 до 344:1). Середнє співвідношення адміністративних правопорушень та кримінальних правопорушень в Україні за шість років (2015-2020 рр.) становило – 209:1, а за чотири роки (2017-2020 рр.) – 274:1. Отримані дані по Україні є цікавими з точку зору їх невідповідності загальним тенденціям співвідношення адміністративних правопорушень та кримінальних правопорушень. Адже, збільшення кількості виявлених адміністративних правопорушень повинно свідчити про покращення роботи патрульної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху та, в свою чергу, призводити до відповідного зменшення рівня кримінальних правопорушень у цій сфері. Натомість, в Україні статистично не відбулося суттєвого зменшення кількості кримінальних правопорушень. Крім того, лише у 2019 р. Україна вийшла на оптимальний науково доведений середній показник в 300:1. Середнє співвідношення між кількістю адміністративних правопорушень у сфері дорожнього руху та кількістю ДТП в середньому за чотири роки (2017-2020 рр.) складало 1540:100. Статистика показує, що незважаючи на збільшення співвідношення адміністративних правопорушень та ДТП з кожним наступним роком, не відбулося зменшення кількості ДТП. Крім того, в середньому за чотири роки (2017-2020 рр.) на одне ДТП з постраждалими припадало 95 адміністративних правопорушень, на одну загиблу особу в результаті таких ДТП – 716 адміністративних правопорушень, а на одну травмовану особу – 76 адміністративних правопорушень. Середньостатистичне співвідношення за чотири роки (2017-2020 рр.) між ДТП та ДТП з постраждалими складає 6,19:1. Іншими словами, кожне 6-7 ДТП було з постраждалими. Позитивною тенденцією є збільшення такого співвідношення в останні роки

Біографія автора

Олег Володимирович Новіков, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого; Науково-дослідний інститут вивчення проблем злочинності імені академіка В. В. Сташиса Національної академії правових наук України

Кандидат юридичних наук

Кафедра кримінології та кримінально-виконавчого права

Відділ кримінологічних досліджень

Посилання

  1. Kolb, O. G., Novosad, Iu. O. (2017). Concerning the content of some determinants which encounter and promote the crimes. Kelm: Knowledge, Education, Law, Management, 4 (20), 169–178. Available at: http://kelmczasopisma.com/viewpdf/3347
  2. Holovkin, B. (2020). About the Determination of Crime. Law Review of Kyiv University of Law, 1, 274–280. doi: http://doi.org/10.36695/2219-5521.1.2020.55
  3. Kvasha, O. O. (2017). Value philosophical category of causality in criminal law research: tradi-tion and modernity. Pravova derzhava, 28, 333–340. Available at: http://pravova-derzhava.org.ua/files/pravova-derjava.-vipusk-28-_2017_.pdf
  4. Golovkіn, B. M. (2020). Current and future criminology. Problems of Legality, 149, 168–184. doi: http://doi.org/10.21564/2414-990x.149.200724
  5. Antonian, Iu. M. (2004). Kriminologiia. Moscow: Logos, 448.
  6. Holovkin, B. M., Holina, V. V., Lysodied, O. V. et. al.; Holovkin, B. M. (Ed.) (2020). Kryminolohiia. Kharkiv: Pravo, 384.
  7. Luneev, V. V. (2005). Prestupnost XX veka: mirovye, regionalnye i rossiiskie tendentcii. Moscow: Volters Kluver, 912.
  8. Poltava, K. O. (2013). Kryminolohichna kharakterystyka ta zapobihannia avtotransportnym zlochynam, shcho pov’iazani iz zahybelliu liudei abo iz tiazhkym tilesnym ushkodzhenniam, v Ukraini. Kharkiv, 243.
  9. Kravtcov, A. Iu., Sirokhin, A. I., Skomorokhov, R. V., Shikhanov, V. N.; Luneev, V. V. (Ed.) (2011). Dorozhno-transportnaia prestupnost: zakonomernosti, prichiny, sotcialnyi kontrol. Saint Petersburg: Izd-vo "Iurid. tcentr Press", 474.
  10. Lawpoolsri, S., Li, J., Braver, E. R. (2007). Do Speeding Tickets Reduce the Likelihood of Receiving Subsequent Speeding Tickets? A Longitudinal Study of Speeding Violators in Maryland. Traffic Injury Prevention, 8 (1), 26–34. doi: http://doi.org/10.1080/15389580601009764
  11. Faílde-Garrido, J. M., Rodríguez-Castro, Y., González-Fernández, A., García-Rodríguez, M. A. (2021). Traffic Crimes and risky driving: The role of personality and driving anger. Current Psychology. doi: http://doi.org/10.1007/s12144-021-02634-2
  12. Jiang, Z.-H., Yang, X.-G., Sun, T., Wang, T., Yang, Z. (2021). Investigating the Relationship between Traffic Violations and Crashes at Signalized Intersections: An Empirical Study in China. Journal of Advanced Transportation, 2021, 1–8. doi: http://doi.org/10.1155/2021/4317214
  13. Novikov, O. (2019). Crimes against intellectual property: concept, types, current situation and development trends. Law Review of Kyiv University of Law, 3, 234–239. doi: http://doi.org/10.36695/2219-5521.3.2019.40
  14. Holovkin, B. M. (2021). Shchodo ob’iektyvnosti danykh pro stan bezpeky dorozhnoho rukhu v Ukraini. Protydiia zlochynnosti i koruptsii: mizhnarodni standarty ta dosvid Ukrainy. Kharkiv: Yurait, 12–19.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-31

Як цитувати

Новіков, О. В. (2022). Статистичне співвідношення між облікованими дорожньо-транспортними пригодами, адміністративними правопорушеннями у сфері дорожнього руху та кримінальними правопорушеннями проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту. ScienceRise: Juridical Science, (1(19), 57–63. https://doi.org/10.15587/2523-4153.2022.254297

Номер

Розділ

Юридичні науки