Ефективна політика в галузі заробітної плати як складова стратегії держави

Автор(и)

  • Сергій Степанович Пирога Карпатського університету імені Августина Волошина, Україна https://orcid.org/0000-0002-7093-3207

DOI:

https://doi.org/10.15587/2523-4153.2023.294285

Ключові слова:

обмінний курс, податки, прогресивні ставки, продуктивність праці, прибуток

Анотація

Неефективний розподіл доходів у суспільстві породжує низку проблем, основні з яких наступні: затверджені соціальні стандарти принаймні у два рази нижчі за фактичну вартість мінімального споживчого кошика, половина доходів Пенсійного фонду формується за рахунок дотацій, а половина домогосподарств країни потребує дотацій на оплату житлово-комунальних послуг. Як наслідок – на ринку відсутній платоспроможний попит на товари та послуги, що гальмує соціально-економічний розвиток держави. Необхідність радикального удосконалення принципів розподілу доходів у суспільстві визначає актуальність теми дослідження. Ставиться завдання визначити правові засоби ефективного розподілу доходів з метою прискорення соціально-економічного розвитку держави. Проаналізовано драйвери економічного зростання на основі заробітної плати і/або прибутків підприємств. Однак жодна з можливостей не буде реалізована за відсутності стабільного або принаймні прогнозованого обмінного курсу гривні, прогресивної системи оподаткування доходів і прибутків та справедливих ринкових цін. Соціалістична ідеологія зв’язку заробітної плати з продуктивністю праці, яку ототожнюють з інтенсивністю праці, не дозволяє запровадити оптимальний розподіл доходів і стримує соціально-економічний розвиток держави. Продуктивність праці визначається рівнем техніки і технології виробництва, прогресивністю технологічних процесів, використанням інноваційних матеріалів, упровадженням патентів і know-have тощо, що передбачає вищу кваліфікацію кадрів і вищу оплату праці та визначає напрямок використання одержаних прибутків та залучення інвестицій. Регулятором використання прибутків є податкова система і прогресивні ставки оподаткування. Розподіл доходів у суспільстві має визначатися прийнятними соціальними стандартами і забезпечуватися застосуванням прогресивних ставок оподаткування доходів фізичних осіб. Запропоновано зміни до Податкового кодексу України, які забезпечать вирішення поставлених завдань

Біографія автора

Сергій Степанович Пирога, Карпатського університету імені Августина Волошина

Кандидат юридичних наук, доцент

Кафедра правознавства та канонічного права

Посилання

  1. Blecker, R. A., Setterfield, M. H. (2019). Macroeconomics: Models of Demand, Distribution and Growth. New York: Edward Elgar Publishing.
  2. Keynes, J. M. (2007). The General Theory of Employment, Interest and Money. London: Palgrave Macmillan.
  3. Rossi, P., Gonçalves, R., Ping, Z. (2022). Progressivity and distributive impacts of personal income tax: the case of China and Brazil. Brazilian Journal of Political Economy, 42 (4), 998–1013. https://doi.org/10.1590/0101-31572022-3323
  4. Oreiro, J., Araujo, E. (2013). Exchange rate misalignment, capital accumulation and income distribution: Theory and evidence from the case of Brazil. Panoeconomicus, 60 (3), 381–396. https://doi.org/10.2298/pan1303381o
  5. Holovnov, S. (2022). Syrovynna ekonomika Shcho kupuvala i prodavala Ukraina v 2021 rotsi. Biznes tsenzor. Available at: https://biz.censor.net/resonance/3310713/syrovynna_ekonomika_scho_kupuvala_i_prodavala_ukrayina_v_2021_rotsi
  6. Podatkovyi kodeks Ukrainy 2755-VI. 02.12.2010. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#Text
  7. Pyroha, I. S., Pyroha, S. S. (2012). Derzhavne rehuliuvannia ekonomiky: vid protyvah do konsensusu. Lutsk: «Vezha», 206.
  8. Feital, T. A. (2021). Tax regressivity as indirect discrimination: An analysis of the Brazilian tax system in light of the principle of non-discrimination. Revista De Informação Legislativa, 58 (230), 219–243.
  9. Konventsiia Mizhnarodnoi orhanizatsii pratsi N 131 pro vstanovlennia minimalnoi zarobitnoi platy z osoblyvym urakhuvanniam krain, shcho rozvyvaiutsia (1970). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_149#Text
  10. Pro oplatu pratsi (1995). Zakon Ukrainy No. 108/95-VR. 24.03.1995. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/108/95-%D0%B2%D1%80
  11. Pyroha, I. S. (2018). Minimum consumer budget: legal definition. Aktualni problemy pravoznavstva, 2 (14), 59–64.
  12. Pro Derzhavnyi biudzhet Ukrainy na 2021 rik (2020). Zakon Ukrainy No. 1082-IX. 15.12.2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1082-20#Text
  13. Prozhytkovyi minimum u tsinakh veresnia 2021 roku (2021). Profspilka pratsivnykiv osvity i nauky. Available at: https://pon.org.ua/novyny/9047-prozhytkovyi-minimum-u-cinakh-veresnia-2021-roku.html
  14. Konventsiia pro minimalni normy sotsialnoho zabezpechennia No. 993_11. 28.06.1952 (1952). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_011#Text
  15. Pyroha, I. S. (2018). Konstytutsiini harantii sotsialnykh standartiv ta spromozhnist ekonomiky. Visegrad Journal on Human Rights, 1, 149–154.
  16. Pro ratyfikatsiiu Yevropeiskoi sotsialnoi khartii (perehlianutoi) (2006). Zakon Ukrainy No. 137-V. 14.09.2006. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/137-16#Text
  17. Pro zapobihannia koruptsii (2014). Zakon Ukrainy No. 1700-VII. 14.10.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1700-18#n2

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Пирога, С. С. (2023). Ефективна політика в галузі заробітної плати як складова стратегії держави. ScienceRise: Juridical Science, (4(26), 27–32. https://doi.org/10.15587/2523-4153.2023.294285

Номер

Розділ

Юридичні науки