Корпоративна культура як складова конкурентних переваг підприємства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.1(69).2019.189-198

Ключові слова:

корпоративна культура, стратегічний фактор, конкурентоспроможність, конкурентна перевага, культурна адаптація, безперервне навчання, кар’єрне просування, імідж

Анотація

У статті досліджено роль організаційної культури в процесі формування конкурентних переваг підприємства. Проаналізовано основні наукові праці з питань сутності організаційної культури та її ролі в процесі формування конкурентних переваг. Наведено основні точки зору щодо впливу корпоративної культури на конкурентоспроможність підприємства. Визначено, що конкурентна перевага є запорукою міцної конкурентної позиції підприємства й визначає характер його конкурентної стратегії. Доведено, що здібності організації реалізуються через дві складові, які є носіями формалізованого та неформалізованого знання, а саме: технологію виконання процесів та компетенції персоналу. Виокремлено думку про те, що неформалізоване знання відбиває якість корпоративної культури, тобто духовність бізнесу, а отже робить неможливим її копіювання конкурентами. Визначено, що неформальні норми відбивають глибинний рівень корпоративної культури, на якому цінності сприймаються автоматично на підсвідомості і вважаються істинними, незамінними, такими, що не потребують узаконення і не можуть бути копійованими. Доведено, що чинниками впливу, які характеризують стан корпоративної культури підприємства є: стиль керівництва; рівень централізації влади; ступінь ефективності систем мотивації; професійна підготовка керівників системи кар’єрного просування; рівень компетентності керівників; ступінь залучення робітників до прийняття рішень та імідж лідера. На основі вивчення досвіду провідних підприємств м. Одеси доведено, що запорукою їхніх конкурентних переваг стало впровадження системи стратегічних принципів корпоративної культури. Обґрунтовано систему заходів культурної адаптації, а саме: забезпечення прозорості та своєчасності інформації; усвідомлення значущості культурних і моральних цінностей працівниками; зростання ролі менеджменту і особисто головного керівника (лідера), що ініціює і очолює організаційні зміни; залучення працівників до прийняття управлінських рішень; формування системи заохочення ротації, безперервного навчання, кар’єрного просування; формування позитивного іміджу (репутації) заохочення творчої, інноваційної діяльності.

Біографії авторів

Valeriy Nikiforenko, Одеський національний економічний університет

Валерій Григорович НИКИФОРЕНКО

доктор економічних наук, професор, завідувач кафедри управління персоналом та економіки праці

Vera Kravchenko, Одеський національний економічний університет

Віра Олексіївна КРАВЧЕНКО

кандидат економічних наук, професор кафедри менеджменту

Посилання

Semykina, M., Maslenko, O. (2007). Management of enterprise’s innovation process on the basis of a positive innovation culture forming [Upravlinnia innovatsiinym protsesom pidpryiemstva na zasadakh formuvannia pozytyvnoi innovatsiinoi kultury], Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska Politekhnika», Problemy ekonomiky ta upravlinnia, s. 549‒554 [in Ukrainian]

Nazarova, G. V., Gavkalova, N. L., Markova, N. S. (2006). Human capital of corporate enterprises formation and development [Formuvannia ta rozvytok liudskoho kapitalu korporatyvnykh pidpryiemstv], Vydavnytstvo KHNEU, Kharkiv, 240 s. [in Ukrainian]

Schein, E. (2002). Organizational culture and leadership. Trans. from Eng. V. A. Spivak [Organizatsionnaya kultura i liderstvo; per. s angl. pod red. V. A. Spivaka], Piter, Sankt-Peterburg, 336 s. [in Russian]

Cameron, K., Quinn, R. (2001). Diagnosis and change in organizational culture. Trans. from Eng. I. V. Andreeva [Diagnostika i izmenenie organizatsionnoy kultury; per. s angl. I. V. Andreevoy], Piter, Sankt-Peterburg, 320 s. [in Russian]

Khayet, G. L., Medvedeva, O. A. (2001). Corporate culture and values of humanity [Korporativnaya kultura i tsennosti chelovechestva], Donbasskaya gosudarstvennaya mashynostroitelnaya akademiya,

Kramatorsk, 268 s. [in Russian]

Daniuk, V. M., Chernushkina, O. O. (2010). Modern understanding of corporate culture [Suchasne rozuminnia korporatyvnoi kultury], Spetsialnyi vypusk u 3 tomakh, Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia i praktyka, KNEU, Kyiv, Tom 1, 549 s. [in Ukrainian]

Millner, B. Z., Rumyantseva, Z. P., Smirnova, V. G., Blinnikova, A. V. (2006). Knowledge management in corporations. Ed. by B. Z. Millner [Upravlenie znaniyami v korporatsiyakh; pod red. B. Z. Milnera], Delo, Moskva, 599 s. [in Russian]

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2003). The company is a creator of knowledge. Innovations origin and development in Japanese firms. Trans from Eng. A. Traktinskiy [Kompaniya – sozdatel znaniya. Zarozhdenie i razvitie innovatsiy v yaponskikh firmakh; per. s angl. A. Traktinskogo], Olimp Biznes, Moskva, 384 s. [in Russian]

Kuznetsova, I. O. (2009). Monitoring as a component of bakery enterprise’s management process: theory and methodology: monograph [Monitorynh yak skladova protsesu upravlinnya pidpryiemstvom hliboproduktiv: teoriia ta metodolohiia: monohrafiia], Drukarskyi dim, Odesa, 228 s. [in Ukrainian]

Voronkova, A. E., Babyak, M. M., Korenev, E. N., Mazhura, I. V. (2006). Corporations: management and culture: monograph. Ed. by A. E. Voronkova [Korporatsii: upravlinnia ta kultura: monohrafiia; za red. A. E. Voronkovoi], Vymir, Drohobych, 376 s. [in Ukrainian]

Ivanov, Yu. B., Kyzym, M. O., Tyshchenko, O. M., Ivanova, O. Yu., Revenko, O. V., Chechetova-Terashvili, T. M. (2010). Management of enterprise’s competitiveness [Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva], INZhEK, Kharkiv, 319 s. [in Ukrainian]

Karlof, B. (1991). Business strategy: concept, content, symbols. Trans. from Eng. O. D. Gorin [Delovaya strategiya: kontseptsiya, soderzhanie, simvoly; per. s angl. O. D. Gorina], Ekonomika, Moskva, 239 s. [in Russian]

Markova, V. D., Kuznetsova, S. A. (2000). Strategic management [Strategicheskiy mendzhment], INFRA-M, Moskva; Sibirskoe soglashenie, Novosibirsk, 288 s. [in Russian]

Porter, M. (2005). Competitive strategy: techniques for analyzing industries and competitors. Trans. from Eng. I. Minervin [Konkurentnaya strategiya: metodika analiza otrasley i konkurentov; per. s angl. I. Minervina], Alpina Bizines Buks, Moskva, 454 s. [in Russian]

Lambin, J.-J. (2007). Market-driven management. Trans. from Eng. V. B. Kolchanov [Menedzhment, orientirovannyy na rynok; per. s angl. V. B. Kolchanova], Piter, Sankt-Peterburg, 800 s. [in Russian]

Fatkhutdinov, R. A. (2000). Competitiveness: economics, strategy, management [Konkurentosposobnost: ekonomika, strategiya, upravlenie], INFRA-M, Moskva, 312 s. [in Russian]

Shevchenko, L. S. (2004). Competitive management [Konkurentnoe upravlenie], Espada, Kharkov, 520 s. [in Russian]

Nikiforenko, V. G., Kravchenko, V. O. (2012). Assessment of organizational culture impact on the enterprise efficiency and competitiveness [Otsinka vplyvu orhanizatsiinoi kultury na efektyvnist ta konkurentospromozhnist pidpryiemstva], Biznes Inform, No. 10, s. 260‒263 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-26

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ