Сучасні підходи до формування конкурентної стратегії підприємства

Автор(и)

  • Інна Олексіївна Кузнецова Одеський національний економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-3017-6165
  • Валентина Вікторівна Горбатюк Одеський національний економічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-4476-2616

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(74-75).2020.109-120

Ключові слова:

стратегія, конкурентна перевага, сучасна конкурентна стратегія, лідирування за витратами

Анотація

У статті розглянуто підходи до формування конкурентної стратегії. Метою статті є систематизація існуючих підходів до формування конкурентної стратегії та виділення сучасних конкурентних стратегій. Розглянуто сутність понять «стратегія» та «конкурентна стратегія». На основі критичного аналізу сутності поняття «конкурентна стратегія» виділено три підходи щодо його трактування різними дослідниками: направлена на створення стійкої позиції на ринку, передбачає створення стійкої конкурентної переваги, направлена на досягнення переваги над конкурентами. За результатами систематизації трактувань та аналізу сутності поняття «стратегія» запропоновано власне визначення конкурентної стратегії як напрямку формування конкурентної переваги для створення унікальної цінності продукту. Проаналізовано процес вибору конкурентної стратегії за М. Портером та встановлено, що після її розробки необхідне подальше постійне удосконалення. Досліджено основні підходи щодо формування конкурентної стратегії, що враховують сучасні тенденції бізнесу: галузевого позиціонування, конкурентного співробітництва, ціннісних дисциплін, еволюційна теорія, ключових компетенцій. Уточнено сутність розглянутих концепцій, їх переваги, недоліки та виокремлено два типи конкуренції, що притаманні зазначеним концепціям: жорстка конкуренція; конкуренція та співробітництво. Досліджено низку конкурентних стратегій, що враховують специфіку сучасних підприємств та виділено сутність, необхідні ресурси, вихідні характеристики та тип конкуренції за кожною з них. Обгрунтовано, що в кожній з досліджуваних стратегій реалізується одна із базових конкурентних стратегій: лідирування за витратами або фокусування. Запропоновано використання стратегії лідирування за витратами на вітчизняних підприємствах, яка є найбільш прийнятною для сучасних реалій функціонування та розвитку бізнесу.

Біографії авторів

Інна Олексіївна Кузнецова, Одеський національний економічний університет

доктор економічних наук, професор, завідувачка кафедри менеджменту організацій

Валентина Вікторівна Горбатюк, Одеський національний економічний університет

аспірантка кафедри менеджменту організацій

Посилання

Kuznetsova, I. O., Kublikova, T. B. (2017). Modern concepts of enterprises competitive strategies formation [Suchasni kontseptsii formuvannia konkurentnykh stratehii pidpryiemstv], Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, No. 5 (247), s. 95–105 [in Ukrainian]

Shulhina, L. M., Yukhymenko, V. V. (2011). Modern concepts of strategic management of enterprise innovative development [Suchasni kontseptsii stratehichnoho upravlinnia innovatsiinym rozvytkom pidpryiemstva], Marketynh i menedzhment innovatsii, No. 3 (2), s. 79–84 [in Ukrainian]

Porter, M. (2005). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Trans. from Eng. [Konkurentnaya strategiya: Metodika analiza otrasley i konkurentov; per. s angl.], Alpina Biznes Buks, Moskva, 454 s. [in Russian]

Brandenburger, A. & Nalebuff, B. (2012). Coopetition. Competitive cooperation in business. Trans. from Eng. [Coopetition. Konkurentnoe sotrudnichestvo v biznese; per. s angl.], Omega-L, Moskva, 352 s. [in Russian]

Treacy, M., Wiersema, F. (2007). The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate Your Market. Trans. from Eng. S. A. Davydova [Marketing vedushchikh kompaniy: Vyberi potrebitelya, opredeli fokus, dominiruy na rynke; per. s angl. S. A. Davydovoy], Vilyams, Moskva, 304 s. [in Russian]

Nelson, R. R., Winter, S. G. (2002). An evolutionary theory of economic change. Trans. from Eng. [Evolyutsionnaya teoriya ekonomicheskikh izmeneniy; per. s angl.], Delo, Moskva, 536 s. [in Russian]

Prahalad, C. K., Ramaswamy, V. (2005). The future of competition: Co-creating unique value with customers. Trans. from Eng. M. Stavytskyy [Maibutnie konkurentsii. Tvorennia unikalnoi tsinnosti spilno z kliientamy; per. z anhl. M. Stavytskoho], Knyzhkove vydavnytstvo Oleksiia Kapusty, Kyiv, 258 s. [in Ukrainian]

Azoev, G. L., Chelenkov, A. P. (2000). Competitive advantages of the company [Konkurentnye preimushchestva firmy], Novosti, Moskva, 255 s. [in Russian]

Voychak, A. V., Kamyshnikov, R. V. (2005). Competitive advantages of the enterprise: essence and classification [Konkurentni perevahy pidpryiemstva: sutnist i klasyfikatsiia], Marketynh v Ukraini, No. 2, s. 50–53 [in Ukrainian]

Ivanov, Yu. B., Orlov, P. A., Ivanova, O. Yu. (2008). Competitive advantages of the enterprise: assessment, formation and development: monograph [Konkurentni perevahy pidpryiemstva: otsinka, formuvannia ta rozvytok: monohrafiia], VD «INZHEK», Kharkiv, 352 s. [in Ukrainian]

Kuznetsova, I. O. (2011). Formation of consumer value as a basis of steady competitive advantages of the enterprise [Formuvannia spozhyvchoi tsinnosti yak zasnovok stiikykh konkurentnykh perevah pidpryiemstva], Vìsnik socìal’no-ekonomìčnih doslìdžen’, Vyp. 3 (43), s. 234–239 [in Ukrainian]

Bohatyryov, A. M., Butenko, A. I., Kuznetsova, I. O. (2003). Planning of food industry enterprises activity in market conditions: monograph [Planuvannia diialnosti pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti v umovakh rynku: monohrafiia], Instytut problem rynku ta ekonomiko-ekolohichnykh doslidzhen NAN Ukrainy, Odesa, 274 s. [in Ukrainian]

Ivanov, Yu. B. (ed.) et al. (2006). Theoretical foundations of enterprise competitive strategy: monograph [Teoretychni osnovy konkurentnoi stratehii pidpryiemstva: monohrafiia], VD «INZHEK», Kharkiv, 383 s. [in Ukrainian]

Sukha, I. V. (2008). Choice of strategies to ensure the competitiveness of dairy industry enterprises: dissertation abstract [Vybir stratehii dlia zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv molochnoi promyslovosti: avtoreferat dys... kand. ekon. nauk], Kyiv, 20 s. [in Ukrainian]

Nikolaieva, A. M. (2008). Forming a strategy for achieving competitive advantages of meat industry enterprises: dissertation abstract [Formuvannia stratehii dosiahnennia konkurentnykh perevah pidpryiemstv miasnoi promyslovosti: avtoreferat dys... kand. ekon. nauk], Ternopil, 20 s. [in Ukrainian]

Bozhydai, I. (2016). Definition of the concept of «competitive strategy» and its place in the management hierarchy of strategies [Definitsiia poniattia «konkurentna stratehiia» ta yii mistse v upravlinskii iierarkhii stratehii], Traektoriya nauky, No. 1 (6), s. 158–161 [in Ukrainian]

Karloff, B. (1991). Business strategy. Trans. from Eng. Ed. by V. A. Pripisnov [Delovaya strategiya; per. s angl., pod red. V. A. Pripisnova], Ekonomika, Moskva, 239 s. [in Russian]

Luzhynska, K. A. (2013). Competitive strategy: essence and main characteristics [Konkurentna stratehiia: sutnist i osnovni kharakterystyky], Upravlinnia rozvytkom, No. 20, s. 158–161 [in Ukrainian]

Porter, M. (2001). Competitive advantage: How to achieve a high result and ensure its sustainability. Trans. from Eng. [Konkurentnoe preimushchestvo: Kak dostich vysokogo rezultata i obespechit ego ustoychivost; per. s angl.], Alpina Biznes Buks, Moskva, 715 s. [in Russian]

Beltyukov, E. A., Nekrasova, L. A. (2014). Competitive strategy of the enterprise: essence and formation based on the assessment of competitiveness level [Konkurentna stratehiia pidpryiemstva: sutnist ta formuvannia na osnovi otsinky rivnia konkurentospromozhnosti], Ekonomika: realii chasu, No. 2 (12), s. 6–13 [in Ukrainian]

Porter, M. (2005). Competition. Trans. from Eng. A. L. Pelyavskiy [Konkurentsiya; per. s angl. A. L. Pelyavskogo], Vilyams, Moskva, 608 s. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-27

Номер

Розділ

МЕНЕДЖМЕНТ ТА БІЗНЕС-АДМІНІСТРУВАННЯ