Методичні підходи до визначення споживчої мотивації дітей щодо харчування у закладах освіти

Автор(и)

  • Анастасія Сергіївна Коноваленко Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Д. Моторного, Україна https://orcid.org/0000-0001-9061-5989

DOI:

https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(74-75).2020.174-188

Ключові слова:

маркетинг, поведінка споживача, харчування дітей, мотивація, мотиваційне поле споживача, гедонізм, ринок продуктів та послуг харчування, споживча соціалізація

Анотація

У статті розглянуто підходи до аналізу мотивації споживача як чинника, який впливає на модель споживчої поведінки. Використано загальнонаукові методи пізнання та спеціальні методи: аналізу, сінтезу, порівняння, узагальнення, групування, метод опитування для збору первинних даних, методи статистичного аналізу отриманих результатів, графічний метод для наочного представлення отриманих результатів, матричний метод оцінки джерела та орієнтиру мотивації. Описано запропонований методичний підхід до визначення мотивації споживача як внутрішнього чинника споживчої поведінки, який передбачає: визначення значущості окремих чинників мотивації на основі зазначення респондентами їх пріоритетності; характеристику зазначених мотивів з огляду на джерело виникнення (зовнішній стимул/внутрішні мотиви) та орієнтир мотивації (побоювання/прагнення досягнення); групування чинників мотивації за приналежністю до джерела мотивації та її орієнтиру у вигляді матриці «Джерело-орієнтир мотивації», яка передбачає визначення сумарного значення частоти згадування; побудову мотиваційного поля споживача на основі матриці «Джерело-орієнтир мотивації», яке характеризує ключовий вектор мотивації споживача та слугує орієнтиром для суб’єктів господарювання для розробки стратегії маркетингової діяльності у ринковому сегменті. На основі запропонованого підходу здійснено аналіз мотивації дітей шкільного віку на ринку продуктів та послуг харчування за результатами проведеного опитування. Доведено зміну мотивації дитини у процесі її дорослішання. На основі отриманих результатів доведено, що діти зважують прагнення отримати задоволення від їжі із іншими цінностями, часто не розуміючи, що вони можуть протиставити власному прагненню отримувати задоволення від їжі. Пріоритетним вектором спрямованості психологічної мотивації дітей є орієнтир на внутрішні побоювання та власне прагнення досягнень. За результатами проведеного дослідження споживчої поведінки дітей на ринку продуктів та послуг харчування у закладах освіти обґрунтовано методику визначення ключових характеристик мотивації споживача на ринку споживчих товарів шляхом здійснення оцінки джерела та орієнтиру мотивації і побудови мотиваційного поля. Запропонований методичний підхід доцільно застосовувати для характеристики мотивації окремих сегментів споживачів на ринку споживчих товарів з метою подальшого планування маркетингової діяльності суб’єктів господарювання.

Біографія автора

Анастасія Сергіївна Коноваленко, Таврійський державний агротехнологічний університет ім. Д. Моторного

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу

Посилання

Legeza, D. G., Brunner, T., Kerimova, Y. K., Kulish, T. V. & Konovalenko, A. S. (2019). A model of consumer buying behavior in relation to eco-intelligent products in catering. Innovative Marketing, Vol. 15, Issue 1, pp. 54–65. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/im.15(1).2019.05.

Oklander, M. A., Yashkina, O. I., Chukurna, O. P. & Kirnosova, M. V. (2012). Marketing technologies of economic growth: monograph [Marketynhovi tekhnolohii ekonomichnoho zrostannia: monohrafiia], Astroprynt, Odessa, 376 s. [in Ukrainian]

Derkach, T. (2020). Generalized purchasing behavior of consumers of trade services [Uzahalnena kupivelna povedinka spozhyvachiv torhivelnykh posluh], Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia, Vol. 19, No. 2 (45), s. 32–47. DOI: http://dx.doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201420 [in Ukrainian]

Lialiuk, A. (2017). The model of consumer buying behavior as a prerequisite for marketing strategy of consumer loyalty forming [Model kupivelnoi povedinky pokuptsia yak peredumova marketynhovoi stratehii formuvannia spozhyvchoi loialnosti], Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, Vol. 4, No. 12, s. 67–72 [in Ukrainian]

Duchynska, N. I. (2018). Development of methods for studying of utility theory [Rozvytok metodiv doslidzhennia teorii korysnosti], Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, Vyp. 5 (115), s. 51–54 [in Ukrainian]

Kochkina, N. (2013). Research of teenage audience motivation of Ukrainian consumers [Doslidzhennia motyvatsii pidlitkovoi audytorii ukrainskykh spozhyvachiv], Marketynh v Ukraini, No. 1, s. 34–43 [in Ukrainian]

Konovalenko, A. S. (2020). The interaction between the subjects in marketing mechanism [Vzaiemodiia subiektiv marketynhovoho mekhanizmu], Ekonomichnyi chasopys Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, Vol. 1, No. 21, s. 129–136. DOI: https://doi.org/10.29038/2411-4014-2020-01-129-136 [in Ukrainian]

Nabrusko, I. Yu. (2010). Styles of consumption and status inequality in the conditions of modern Ukraine [Styli spozhyvannia ta statusna nerivnist v umovakh suchasnoi Ukrainy], Metodologija, teorija ta praktyka sociologichnogo analizu suchasnogo suspil'stva, Vyp. 16, s. 373–376 [in Ukrainian]

Raievnieva, O. V. (ed.) (2011). Statistics [Statistika], VD «INSHEK», Kharkiv, 504 s. [in Ukrainian]

Yanenko, Ya. V. (2010). Hedonistic values in advertising [Hedonisticheskie tsennosti v reklame], Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky, Astroprynt, Odessa, Vyp. 46-47, s. 74–79 [in Russian-Ukrainian]

Shkvyria, N. O. & Sokil, Ya. S. (2015). Marketing research of consumer behavior in juice market [Marketynhove doslidzhennia povedinky spozhyvachiv na rynku sokiv], Marketynhova osvita v Ukraini: zbirnyk materialiv III Mizhnarodnoi nauk.-prakt. konf., 12-13 kvitnia 2015 r., Kyiv, s. 341–349 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-27

Номер

Розділ

МАРКЕТИНГ, ПІДПРИЄМНИЦТВО, ТОРГІВЛЯ ТА БІРЖОВА ДІЯЛЬНІСТЬ