СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЕЛЕМЕНТІВ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33987/vsed.3-4(78-79).2021.30-53Ключові слова:
заклади вищої освіти, зовнішнє середовище організацій, зовнішнє середовище закладу вищої освіти, мікросередовище, макросередовище, мезосередовище, мегасередовище, систематизація, специфікаціяАнотація
У статті досліджено існуючі науково-методологічні підходи до структурування факторів зовнішнього середовища організацій, у тому числі закладів вищої освіти. На основі системно-структурного аналізу й узагальнення запропонованих у науковій літературі підходів до формування систем елементів зовнішнього середовища створено чотири специфікації для кожного з виділених рівнів (мікро-, макро-, мезо- і мегасередовища). Усі вони розроблені стосовно закладів вищої освіти. До кожної із специфікацій включено максимально можливу сукупність упорядкованих елементів, які на рівні мікросередовища представлені суб’єктами, об’єднаними в однорідні групи, а на усіх інших рівнях – факторами. На кожному рівні зовнішнього середовища фактори розподілені між сімома сферами (нормативно-правова, економічна, демографічна, науково-технічна, політична, соціокультурна, природно-екологічна). Обґрунтовано необхідність виділення в окрему сферу нормативно-правових та демографічних факторів, що пов’язано з їх великим впливом на заклади вищої освіти. Уточнено склад та запропоновано групування науково-технічних факторів. Сформовані специфікації розглядаються як референтні, які виконують роль базової (еталонної) системи для практичної роботи з визначення основних елементів. Із них кожний заклад вищої освіти відповідно до розв’язуваних завдань та особливостей свого функціонування і стану може обрати необхідні для себе елементи. При цьому елементи зовнішнього середовища на будь-якому рівні можуть бути деталізовані, інтегровані та перегруповані. На усіх рівнях зовнішнього середовища в рамках кожної сфери фактори розташовано за єдиним принципом, внаслідок чого усі специфікації в кожній сфері містять ідентичні фактори
Посилання
Lomonosova, O. E. (2020). Typologization of approaches to determining the external environment of organization [Typolohizatsiia pidkhodiv do vyznachennia zovnishnioho seredovyshcha orhanizatsii], Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho, Seriia: Ekonomika i upravlinnia, Vol. 31 (70), No. 5, s. 1–15 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-5-1
Petsoldt, K., Sutyrin, S. F., Yelkina, A. S. (2007). University competitiveness in the conditions of higher education of internationalization [Konkurentosposobnost vuza v usloviyakh internatsionalizatsii vysshego obrazovaniya], Problemy sovremennoy ekonomiki, No. 1 (21), s. 277‒281. Retrieved from: http://www.m-economy.ru/art.php?nArtId=1276 [in Russian]
Lomonosova, O. E. (2020). Modern views about the hierarchical structure of the external environment of the organization [Suchasni uiavlennia pro iierarkhichnu budovu zovnishnioho seredovyshcha orhanizatsii], Problemy systemnoho pidkhodu v ekonomitsi, Vyp. 5 (79), s. 7–20 [in Ukrainian] 10.32782/2520-2200/2020-5-1
Veretennikova, O. B., Drantusova, N. V., Klyuev, A. K. et al. (2007). Strategy development for an educational institution. Ed. by E. A. Knyazev, A. K. Klyuev [Razrabotka strategii obrazovatelnogo uchrezhdeniya; pod red. E. A. Knyazeva, A. K. Klyueva], Izdatelstvo Uralskogo universiteta, Ekaterinburg, 408 s. [in Russian]
Ekshikeev, T. K. (2009). Stakeholders of the educational services market [Steykkholdery rynka obrazovatelnykh uslug], Sibirskiy torgovo-ekonomicheskiy zhurnal, No. 9, s. 106‒109 [in Russian]
Meskon, M. H., Albert, M., Hedouri, F. (1998). Fundamentals of management [Osnovy menedzhmenta; per. s angl.], Delo, Moskva, 704 s. [in Russian]
Golik, A. (2007). The system of external factors of university competitiveness [Sistema vneshnikh faktorov konkurentosposobnosti vuza], Vysshee obrazovanie v Rossii, No. 7, s. 131‒135 [in Russian]
Zinchenko, V. O. (2008). Influence of the external environment on the activity of higher educational institutions of Luhansk region [Vplyv zovnishnoho seredovyshcha na diialnist vyshchykh navchalnykh zakladiv Luhanskoi oblasti], Ekonomichnyi visnyk Donbasu, No. 4 (14), s. 30‒33 [in Ukrainian]
Olenev, A. A., Shishkin, A. V. (2014). The essence and content of positioning the educational services of the university [Sushchnost i soderzhanie pozitsionirovaniya obrazovatelnykh uslug vuza], Problemy sovremennoy ekonomiki, No. 1 (49), s. 244‒246 [in Russian]
Pirus, V. O. (2017). External and internal factors influencing the innovative development of higher education institutions in Ukraine [Zovnishni ta vnutrishni faktory vplyvu na innovatsiinyi rozvytok vyshchykh navchalnykh zakladiv v Ukraini], Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, Vyp. 12 (2), s. 90‒93 [in Ukrainian]
Mishustina, T. S., Tovkun, K. V. (2019). Analysis of the macroenvironment of higher education institutions [Analiz makroseredovyshcha zakladu vyshchoi osvity], Sfery naukovoi dumky: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf., 30 hrudnia 2017 r. – 07 sichnia 2018 r., Vyp. 1, No. 657 (2019): spetsialnyi vypusk, 657, XV. Retrieved from: http://www.rusnauka.сom/pdf/276999.pdf [in Ukrainian]
Kuzmina, E. E. (2014). Marketing of educational services [Marketing obrazovatelnykh uslug], Yurayt, Moskva, 330 s. [in Russian]
Pliashko, O. S., Lybak, I. A. (2019). The influence of environmental factors on the higher education institutions activities [Vplyv faktoriv zovnishnoho seredovyshcha na diialnist zakladiv vyshchoi osvity], Biznes Inform, No. 6, s. 108‒114 [in Ukrainian]
Prizhigalinskaya, T. N., Osykov, A. A. (2013). Increasing the competitiveness of the university based on the improvement of performance management [Povyshenie konkurentosposobnosti vuza na osnove sovershenstvovaniya upravleniya effektivnostyu deyatelnosti], Vestnik Belgorodskogo universiteta kooperatsii, ekonomiki i prava, No. 4, s. 56‒61 [in Russian]
Malanicheva, N. V. (2011). Formation of a mechanism for the development of entrepreneurial activity in higher educational institutions of the Russian Federation: dissertation abstract [Formirovanie mekhanizma razvitiya predprinimatelskoy deyatelnosti v vysshikh uchebnykh zavedeniyakh Rossiyskoy Federatsii: avtoref. diss. ... kand. ekon. nauk], Moskva, 22 s. [in Russian]
Dmytriiev, V. Yu. (2012). Components of the marketing environment of the university [Komponenty marketynhovoho seredovyshcha vyshu], zbirnyk materialiv I Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii «Znannia. Osvita. Osvichenist», 25-27 veresnia 2012 r., VNTU, Vinnytsia, s. 26‒28 [in Ukrainian]
Astafyeva, E. S. (2014). Influence of university environmental factors on the characteristics of the budgeting process [Vliyanie faktorov vneshney sredy vuza na kharakteristiki protsessa byudzhetirovaniya], Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz, No. 3 (91), s. 91‒102 [in Russian]
Egorshin, A. P. (ed.) et al. (2001). Management, marketing and economics of education. 2nd ed. [Menedzhment, marketing i ekonomika obrazovaniya; pod red. A. P. Egorshina, 2-e izd.], NIMB, N. Novgorod, 624 s. [in Russian]
Bazavluckaya, L. M., Korneev, D. N., Korneeva, N. Yu. (2019). Management of educational systems [Upravlenie obrazovatelnymi sistemami], Izdatelstvo ZAO «Biblioteka A. Millera», Chelyabinsk, 127 s. [in Russian]
Volivach, A. P., Khimicheva, H. I. (2018). Application of the PEST-analysis method to determine the influence of risk factors on the educational activities university [Zastosuvannia metodu PEST-analizu dlia vyznachennia vplyvu faktoriv ryzykiv na osvitniu diialnist ZVO], Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, No. 59, s. 74‒82 [in Ukrainian] DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2018-59-74-82
Glushchenko, A. V., Egorova, E. M. (2013). Accounting and management problems of higher education and ways of their solution [Uchetno-upravlencheskie problemy vysshey shkoly i puti ikh resheniya], Mezhdunarodnyy bukhgalterskiy uchet, No. 16, s. 10‒15 [in Russian]
Kondur, O. S. (2017). The role of strategic educational management for higher education development [Rol stratehichnoho osvitnioho menedzhmentu dlia rozvytku vyshchoho navchalnoho zakladu], Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, Vyp. 2, s. 27‒32 [in Ukrainian]
Malykhina, Ya. A. (2015). Theoretical and methodological principles of managing the interaction of higher education with the external environment: dissertation abstract [Teoretychni i metodychni zasady upravlinnia vzaiemodiieiu vyshchoho navchalnoho zakladu iz zovnishnim seredovyshchem: avtoref. dys. ... d-ra ped. nauk], Starobilsk, 40 s. [in Ukrainian]
Mushketova, N. S. (2010). Multilevel marketing environment: essence and content [Mnogourovnevaya marketingovaya sreda: sushchnost i soderzhanie], Vestnik Volgogradskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 3: Ekonomika. Ekologiya, No. 2 (17), s. 124‒129 [in Russian]
Novikova, I. I. (2008). Risk management in higher educational institutions activities of the Russian Federation: dissertation abstract [Upravlenie riskami v deyatelnosti vyshchykh uchebnykh zavedeniy Rossiyskoy Federatsii: avtoref. diss. ... kand. ekon. nauk], Moskva, 24 s. [in Russian]
Sidorin, A. V., Sidorin, V. V. (2014). University strategy development based on PEST-analysis [Razrabotka strategii vuza na osnove PEST-analiza], Sovremennye naukoemkie tekhnologii, No. 11, s. 31‒37 [in Russian]
Belash, O. Yu., Ryzhov, N. G., Olekhova, N. I., Fomina, N. N. (2012). [Monitoring marketingovoj sredy universiteta], Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya, No. 6. Retrieved from: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=7664 [in Russian]
Natroshvili, S. H. (2015). Strategic management of higher education: theory, methodology, practice: monograph [Stratehichne upravlinnia vyshchym navchalnym zakladom: teoriia, metodolohiia, praktyka: monohrafiia], KNUTD, Kyiv, 320 s. [in Ukrainian]
Kudryavtseva, N. B. (2007). Business communication skills development of among university students: dissertation abstract [Razvitie umeniy delovoy kommunikatsii u studentov vuzov: avtoref. diss. ... kand. ped. nauk], Ekaterinburg, 26 s. [in Russian]
Fokina, V. V. (2014). Internationalization of higher education as a factor of competitiveness of modern higher education institutions [Internatsionalizatsiya vysshego obrazovaniya kak faktor konkurentosposobnosti sovremennykh vysshikh uchebnykh zavedeniy], Upravlencheskoe konsultirovanie, No. 11 (71), s. 108‒112 [in Russian]
Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). К.: CS Ltd., 2015. 32 p. Retrieved from: https://www.britishcouncil.org.ua/ sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_ in_the_ehea_2015.pdf.
Documents of the European Higher Education Area (EHEA) [Dokumenty yevropeiskoho prostoru vyshchoi osvity (YePVO)]. Retrieved from: https://erasmusplus.org.ua/erasmus/ka3-pidtrymka-reform/materialy-here-team/1904-dokumenty-yevropeiskoho-prostoru-vyshchoi-osvity-yepvo.html [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вісник соціально-економічних досліджень
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.