МЕДІАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ МЕНЕДЖМЕНТУ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА СВІТОВІ ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.11.312097Ключові слова:
медіація, медіаторні технології, соціальний менеджмент, управління, менеджмент соціальної роботи.Анотація
У статті розглянуто сутність, роль та значення медіації, як одного з інструментів менеджменту у соціальній роботі, зроблено спроби наукового пошуку українських та світових практик впровадження медіації на всіх рівнях управлінської діяльності. У професійній діяльності фахівця із соціальної роботи медіація займає одне з центральних місць серед визначених освітніми стандартами компетентностей. Очевидно, що у структурі управлінської ієрархії в інституціях, закладах і системах соціальної роботи керівні посади у більшості випадків обіймають, в першу чергу, саме професіонали, які здобули вищу освіту за фахом соціальної роботи та реалізували свої знання, уміння та навички на посадах виконавців. Тому менеджмент у соціальній роботі, як професійній галузі має тісний взаємозв’язок між соціальним управлінням та соціальною сферою. Компетентність соціальних працівників у використанні медіації та медіаторних технологій є важливим фактором для успішного надання послуг отримувачам та ефективного менеджменту в сфері соціальної роботи. Медіація – це процес, в якому незалежна третя сторона допомагає учасникам конфлікту вирішити ситуацію, шляхом обговорення, співпраці та пошуку спільних рішень. Ця технологія розв’язання конфліктів, спорів і інших суперечливих ситуацій започаткована в США та країнах Західної Європи, довела ефективність та значущість в економічних, соціальних та культурних аспектах життєдіяльності суспільства. Сьогодні Україна успішно імплементує позитивні медіаторні практики та активно розробляє, впроваджує практичний досвід.