ПРАКТИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ДОЗВІЛЛЯ ТА КУЛЬТУРНИХ ЗАХОДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ ВПО В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.13.2025.333744Ключові слова:
дозвілля, культурні заходи, діти ВПО, організація дозвілля, організація культурних заходівАнотація
У статті розглядається питання організації дозвіллєвої та культурної діяльності для дітей ВПО в Україні, що є важливим елементом їхньої адаптації до нових умов життя, соціалізації та психологічної підтримки. Аналізуються сучасні підходи до організації дозвілля, враховуючи соціально-економічні та воєнні виклики, а також досліджуються різні інституції, які відіграють ключову роль у створенні сприятливого середовища для розвитку дітей.
Підкреслено, що культурно-дозвіллєва діяльність не лише забезпечує дітям можливість активного відпочинку, а й сприяє їхній інтеграції в громаду та відновленню емоційної рівноваги. Особливу увагу приділено ролі клубів, бібліотек, музеїв, молодіжних центрів, театральних і спортивних закладів, а також готельної анімації у підтримці дітей ВПО. Окремий акцент зроблено на необхідності адаптації дозвіллєво-культурних програм відповідно до регіональних особливостей. Зокрема, в регіонах, які не зазнали значних руйнувань, такі заходи можуть проводитися у звичному форматі з певним редагуванням контенту, щоб уникнути травмуючих елементів. У деокупованих районах дозвіллєві заходи потребують обережного підходу та залучення психологів для підтримки дітей. У зонах активних бойових дій основний акцент має робитися на онлайн-заходах та наданні батькам інструкцій щодо організації сімейного дозвілля навіть в укриттях. Розглядається також проблема нестачі матеріально-технічної бази та необхідності забезпечення регіонів, що постраждали від війни, наборами для творчості, інтелектуальних ігор та канцелярії. Особливо підкреслюється роль волонтерів, які активно долучаються до організації дозвіллєвих заходів, а також соціальних ініціатив, спрямованих на підтримку дітей.
У статті також проаналізовано інноваційні підходи до організації дозвілля, серед яких популяризація музеїв-скансенів, що пропонують інтерактивні освітньо-культурні програми, розвиток спеціалізованих соціальних просторів для дітей ВПО, активне використання бібліотек як місць культурної взаємодії та саморозвитку. Окремо розглядається роль культурно-дозвіллєвих центрів, що поєднують традиційні та інноваційні методи роботи.