ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ АРТТЕРАПІЇ В РОБОТІ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА З ПОДОЛАННЯ НАСЛІДКІВ ТРАВМУЮЧОГО ВПЛИВУ ВОЄННИХ ДІЙ НА ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.13.2025.333751Ключові слова:
арттерапія, соціальна робота, воєнний конфлікт, емоційна регуляція, постконфліктна адаптаціяАнотація
Статтю присвячено дослідженню ролі арттерапії як ефективного інструменту психоемоційної реабілітації дітей, які пережили травмуючий вплив воєнних подій, та впровадженню цього підходу в практику соціальних працівників. У роботі розглядаються теоретичні засади арттерапії, її функції, що сприяють зниженню рівня стресу, депресивних симптомів і тривоги, формуванню позитивної самооцінки та соціальної адаптації. Значну увагу приділено опису методичних підходів. Розкрито вплив основних методів арттерапії на відновлення внутрішніх ресурсів дитини. Наголошено, що заняття арттерапією дозволяють через творчий процес відновити емоційний баланс та інтегрувати травматичний досвід без прямої вербальної реконструкції травми.
У статті підкреслено ключову роль соціального працівника, який, володіючи як традиційними, так і специфічними арттерапевтичними підходами, створює простір довіри та безпеки для роботи з дітьми. Презентовано емпіричні дані закордонних та українських досліджень, які свідчать про позитивний вплив арттерапії на зниження тривожності, покращення когнітивних процесів та соціальної інтеграції дітей. Однак зазначено і обмеження даного підходу, зокрема випадки, коли арттерапія може бути менш ефективною.
Результати аналізу підкреслюють необхідність впровадження міжсекторальних програм, які поєднують арттерапію з іншими методами психолого-педагогічної підтримки і спрямовані на комплексну реабілітацію дітей, що зазнали впливу війни. Стаття має стратегічне значення для розробки ефективних програм підтримки і профілактики психотравм, що дозволить сприяти гармонійному відновленню психічного здоров’я дітей і забезпеченню їх стабільної соціальної адаптації.