СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ДІТЕЙ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЛИ В ЗОНІ ЗБРОЙНОГО КОНФЛІКТУ

Автор(и)

  • Ольга Мальцева ДВНЗ Приазовський державний технічний університет "ПДТУ", Україна https://orcid.org/0000-0002-1497-4098
  • Олександр Заїка ДВНЗ Приазовський державний технічний університет "ПДТУ", Україна

DOI:

https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320429

Ключові слова:

воєнний конфлікт, діти з травмою, соціально-психологічний супровід, стрес, соціальна допомога

Анотація

У статті досліджено проблеми соціально-психологічного супроводу дітей, які постраждали внаслідок військового конфлікту в Україні. Окреслено два етапи конфлікту: перший, що тривав на Сході України до 2022 року, та другий, що розпочався з повномасштабної агресії Росії, яка триває і досі. В матеріалі особливо зосереджено увагу на психологічних наслідках для дітей, таких як розвиток посттравматичного стресового розладу та інші порушення психоемоційного стану, спричинені травматичними переживаннями, зокрема втратою близьких, страхом та відчуттям небезпеки. Розкрито важливість комплексного підходу до соціального супроводу дітей, що включає надання індивідуальної та групової психологічної допомоги, підтримку родин, просвітницьку роботу з педагогічним колективом та забезпечення умов для реабілітації. Визначено, що ефективна система соціально-психологічного супроводу має спиратися на тісну взаємодію школи, соціальних служб та медичних установ. Сформульовано три етапи супроводу: діагностико-аналітичний, діяльнісний та контрольно-аналітичний. Встановлено, що довгостроковий соціально-психологічний супровід з урахуванням індивідуальних потреб дитини дозволяє стабілізувати емоційний стан, знижує ризик розвитку ПТСР та сприяє адаптації до нових життєвих умов. Окрім того, важливим аспектом є залучення батьків до процесу реабілітації та створення підтримуючого середовища, що підвищує ефективність допомоги. Запропоновано подальші напрями дослідження вивчення методик психосоціальної підтримки, їх адаптацію до сучасних умов, а також аналіз ефективності міжсекторальної взаємодії для забезпечення комплексної підтримки дітей у кризових ситуаціях.

Біографії авторів

Ольга Мальцева, ДВНЗ Приазовський державний технічний університет "ПДТУ"

доктор філософських наук, доцент кафедри соціології та соціальної роботи ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро

Олександр Заїка, ДВНЗ Приазовський державний технічний університет "ПДТУ"

здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10