КОНФЛІКТИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ, ЩО НАДАЮТЬ СОЦІАЛЬНІ ПОСЛУГИ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320581Ключові слова:
конфлікт, організація надавач соціальних послуг, чинники конфлікту, конфліктна особа, причин конфлікту, види конфілктівАнотація
У статті досліджено проблему виникнення та розвитку конфліктів у організаціях, що надають соціальні послуги. Окреслено основні наукові підходи до розуміння поняття та природи конфліктів, зосереджено увагу на трьох ключових психологічних підходах: психодинамічному, ситуаційному та методі «принципових переговорів». Розкрито, що конфлікти є невід'ємною частиною соціального життя і можуть виконувати не лише деструктивну, але й конструктивну функцію. Проаналізовано сигнали про виникнення конфліктів. У статті також визначено чинники, що впливають на виникнення конфліктів у середовищі надавачів соціальних послуг, як зовнішні (політична ситуація, економічна криза), так і внутрішні (неадекватне управління, порушення трудових норм). Встановлено зв’язок конфліктів та співвідношення інтересів в організаціях, що надають соціальні послуги. Сформульовано поняття конфліктної особистості щодо отримувачів соціальних послуг, які зазвичай потрапляють у складні життєві обставини. Проаналізовано, як негативний емоційний фон і накопичений стрес у таких осіб сприяють формуванню конфліктної поведінки, що, у свою чергу, ускладнює взаємодію з працівниками соціальних служб. Виокремлено типи конфліктів, які можуть виникати в цих організаціях, зокрема міжособистісні, міжгрупові та «особа-група». Встановлено, що соціальна напруженість, яка є одним із головних сигналів про конфлікт, формується через усвідомлення порушення принципу соціальної справедливості. Досліджено роль посередників у вирішенні конфліктів, які покликані запобігати їхньому загостренню.