НАЦІОНАЛЬНИЙ ДОСВІД КЕЙС-МЕНЕДЖМЕНТУ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ
DOI:
https://doi.org/10.31498/2617-2038.2024.12.320586Ключові слова:
соціальна робота, кейс-менеджмент, досвід кейс-менеджменту, кейс-менеджерАнотація
У статті розглянуто розвиток кейс-менеджменту як індивідуалізованого підходу до надання соціальних послуг в Україні. Описано, що цей метод передбачає комплексну оцінку потреб клієнта, розробку індивідуального плану допомоги, координацію надання різноманітних послуг та постійний моніторинг результатів. Визначено, що кейс-менеджмент базується на поєднанні індивідуальних потреб клієнта з доступними ресурсами соціальної інфраструктури. З’ясовано, що його впровадження в Україні почалося з початку XXI століття і поступово охопило різні соціальні сфери, зокрема роботу благодійних організацій, таких як «Карітас», «СОС Дитячі містечка» та інших. Визначено основні віхи розвитку кейс-менеджменту в Україні, його напрямки, суб’єкти та об’єкти, зв’язок з розвитком надання соціальних послуг.
Встановлено, що значний розвиток кейс-менеджменту відбувся після початку конфлікту на Сході України у 2014 році. Новою важливою категорією клієнтів стали внутрішньо переміщені особи. На цьому етапі були розроблені спеціалізовані проєкти щодо ведення випадку внутрішньо переміщених осіб, ветеранів, військовослужбовців. Особливу увагу приділено інституту помічника ветеранів. Описано також початок застосування кейс-менеджменту в сфері зайнятості з 2018 року, що мало на меті індивідуалізовану допомогу безробітним у пошуку роботи, розглянуто перспективи впровадження кейс-менеджерів, їх переваги. Окремо досліджено впровадження електронного кейс-менеджменту з 24.02.2022 року. Встановлено його переваги, серед яких цифровізація процесів надання соціальних послуг і зручність для як клієнтів, так і соціальних працівників. Також охарактеризовано важливість міжвідомчої взаємодії для ефективного вирішення проблем клієнтів та важливість впровадження кейс-менеджменту в територіальних громадах.