ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ США

Автор(и)

  • Денис Ільницький Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, м. Київ., Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31498/2225-6407.12.2015.82058

Ключові слова:

інституціоналізм, освітній ринок, університет, конкуренція, економіка знань, автономія, суспільство, акредитація, глобалізація.

Анотація

Аналізується інституційний вимір моделі забезпечення якості вищої освіти (далі - ЯВО) в контексті перспектив адаптації кращого світового досвіду в інтересах розвитку системи вищої освіти в Україні на прикладі однієї з найбільш розвинених країн світу – США. Розкрито залучення університетів до всіх вимірів забезпечення якості соціально-економічного розвитку США. Сформована національна модель спирається на довгострокові історичні та теоретичні передумови. Активізація сучасного розвитку мотивується як внутрішнім прагненням університетів до досконалості, так і зовнішніми чинниками, серед яких ключовими є такі: 1) конкурентний тиск національних та іноземних компаній та університетів, 2) еволюція вимог суспільства щодо підвищення ефективності освітніх витрат; 3) усвідомлення глобальних можливостей та викликів освітнього ринку; 4) еволюція економічних поглядів щодо пріоритетності забезпечення довгострокових конкурентних переваг в економіці знань на основі ЯВО.

Поліінституційність американської моделі спирається на постулат, що важко примусити економічних суб’єктів надавати якісні послуги, але можна стимулювати поважаючи їх автономію. Університети самостійно обирають чи розробляють моделі забезпечення якості, реалізація яких враховує вимоги органів акредитації. Американська модель забезпечення ЯВО інституціонально спирається на взаємопов’язані рівні: персональної сертифікації, університету, громади штату, асоціацій коледжів та університетів, професійних об’єднань, органів акредитації, конкурсу премії Болдріджа та федеральний. Ідентифіковано групи органів акредитації, їх функції, принципи та циклічність діяльності. Запропонована візуалізація інституційної моделі та чинників забезпечення ЯВО в США. Запропонована типологія інституцій забезпечення ЯВО – органи акредитації, інституції забезпечення якості та пов‘язані інституції.

Біографія автора

Денис Ільницький, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, м. Київ.

кандидат економічних наук, доцент, докторант, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, м.Київ.

Посилання

Дослідницькі університети: світовий досвід та перспективи розвитку в Україні : монографія / [А. Ф. Павленко, Л. Л. Антонюк, Н. В. Василькова, Д. О. Ільницький та ін.] ; за заг. ред. А. Ф. Павленка та Л. Л. Антонюк. — К. : КНЕУ, 2014. — 550 c.

Розвиток системи забезпечення якості вищої освіти в Україні: інформаційно-аналітичний огляд / Добко Т., Золотарьова І., Калашнікова С., Ковтунець В., Курбатов С., Линьова І., Луговий В., Прохор І., Рашкевич Ю., Сікорська І., Таланова Ж., Фініков Т., Шаров С.; за заг. ред. С. Калашнікової та В. Лугового. – Київ : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2015. – 84 с.

Жигоцька Н. В. Моделювання, оцінка та менеджмент якості освітніх послуг : дис... к.е.н. : 08.03.02 / Жигоцька Н. В. ; Київ. нац. екон. ун-т. – К. : 2002. – 219 с.

Глобализация и системы обеспечения качества высшего образования / С.А.Запрягаев, Е.В.Караваева, И.Г.Карелина, А.М.Салецкий. – М.: МГУ, 2007. – 292 с.

Шевченко С. Проблеми та перспективи державно-громадського управління якістю вищої освіти в Україні / С. Шевченко // Державне управління та місцеве самоврядування. Збірник наукових праць ДРІДУ НАДУ при Президентові України. – 2010. – Вип. №3 (6). – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.dbuapa.dp.ua/vidavnictvo/2010/2010_03(6)/10ssovou.pdf.

Tornquist K.M. Out of the ivory tower: characteristics of institutions meeting the research needs of industry / K.M.Tornquist, L.A.Kallsen // Journal of Higher Education. – 1994. – № 65. – Pp. 523-539.

Thursby J. Growth and productive efficiency of university intellectual property licensing / Thursby J., Kemp S. // Research Policy. – 2002. – №31. – рр. 109–124.

Шаповал М.І. Менеджмент якості / М.І. Шаповал // Підручник. – 4-те вид., випр. і доп. – К.: Т-во «Знання», КОО, 2007. – 471с.

Панченко М. О. Проблеми впровадження концепції TQM в українських компаніях та шляхи їх подолання / М. О.Панченко, С. П. Голубенко // Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. – № 4. – Т. 2. – С. 162-166.

Гончаров В. Н. Механизм государственного управления качеством услуг высшего образования: международный опыт / В. Н.Гончаров, Т.Витковски, А. Е. Пожидаев // Вісник Хмельницького національного університету. – 2013. – №3. – Т. 2. – С. 282-285.

Головцова И.Г. Модели формирования стратегии управления качеством образовательной деятельности инновационного ВУЗа // Вестник Удмуртского университета: экономика и право. – 2014. – Вып. 1. – С.30-34.

Тезікова C. Вплив американських професійних асоціацій на якість педагогічної освіти / C. Тезікова // Порівняльно-педагогічні студії. –2013. – № 2-3 (16-17). – С. 120-125.

Мутанов Г.М. Управление качеством в высшем учебном заведении [Монография] / Г.М. Мутанов, А.К. Томилин, Ю.Е. Кукина и др. – Усть-Каменогорск: ВКГТУ, 2011. – 116 с.

Kalinina O. H. Higher Education Quality Assurance in Ukraine and the USA: Comparative Aspect // European Researcher. – 2013. – Vol.(64), № 12-1. – Pp. 2834-2840.

Kettunen J. Strategy and Quality Maps in Higher Education / J. Kettunen // US-China Education Review. – February 2011. – Vol. 8, No. 2. – Pp.149-156.

National Commission on Excellence in Education. A nation at risk: The imperative for educational reform. – 1983. – Washington, DC: U.S. Government Printing Office. 48 p. [Електронний ресурс]. Отримано 20-07-2015. Режим доступу: http://datacenter.spps.org/uploads/sotw_a_nation_at_risk_1983.

Shrivastava M. Political economy of higher education: comparing South Africa to trends in the world / M.Shrivastava, S. Shrivastava // Higher Education. – June 2014. – Volume 67, Issue 6. – Pp 809-822.

Number of educational institutions, by level and control of institution: Selected years, 1980-81 through 2010-2011. National Center for Education Statistics. U.S. Department of Education. December 2012. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: http://nces.ed.gov/programs/digest/d12/tables/dt12_005.asp.

Lifelong Learning Strategy - G20 meeting. / International Organisation of Employers and BIAC, and Industry advisory committee to the OECD. – March 2010. [Електронний ресурс]. Отримано 20-07-2015. Режим доступу: http://www.biac.org/statements/elsa/2010-03-IOE-Strategy-on-Lifelong-Learning.pdf.

Mandelman S.D. Intellectual giftedness: Economic, political, cultural, and psychological considerations / S. Mandelman, M.Tan, A.Aljughaiman, E. Grigorenko // Learning and Individual Differences. – 2010. – № 20. – Pp.287–297.

Качество в истории цивилизации. Эволюция, тенденции и перспективы управления качеством. В 3-х т. Т. 3 : Пер. с англ. / Дж. Джуран . – М. : РИА Стандарты и качество, 2004. – 208 с.

Nonaka I. A dynamic theory of organizational knowledge creation / I. Nonaka // Organization science. – Feb.1994. – vol.5, № 1. – Pp.14-37.

Luo X.R. Intellectual capital or signal? The effects of scientists on alliance formation in knowledge-intensive industries / X.R.Luo, K.W.Koput, W.W. Powell // Research Policy. – 2009. – № 38. – Pp.1313-1325.

Ankrah S. Universities-industry collaboration: A systematic review / S.Ankrah, O. AL-Tabbaa // Scandinavian Journal of Management. – 2015. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dx.doi.org/10.1016/j.scaman.2015.02.003.

Teece D. Profiting from technological innovation: implications for integration, collaboration, licensing, and public policy / D.Teece // Research Policy. – 1986. – № 15. – Pp. 285-305.

Bredillet C.N. The getting of wisdom: The future of PM university education in Australia / C.N.Bredillet, K.Conboy, P.Davidson & D. Walker // International Journal of Project Management. – 2013. – № 31. – Pp.1072-1088.

Christinidis G. Knowledge, Education, and Citizenship in a Pre- and Post-National Age / G.Christinidis, H. Ellis // Journal of Knowledge Economy. – 2013. – № 4. – Pp.63-82.

Fooladvand M. Designing and application of quality model in Iranian non-governmental university (A project in progress) / M.Fooladvand, M.Yarmohammadian, F.A.Abari, P.Najafi, B.Shahtalebi, S.Shahtalebi // Procedia - Social and Behavioral Sciences. – 2012. – № 46. – Pp. 2862-2868.

Dlouha J. Learning networks in higher education: universities in search of making effective regional impacts / J.Dlouhá, D. Huisingh, A. Barton // Journal of Cleaner Production. – 2013. – № 49. – Pp.5-10.

Militaru M. The prospects of implementing the principles of Total Quality Management (TQM) in education / M. Militaru, G. Ungureanu, A.S. Chenic // Procedia - Social and Behavioral Sciences. – 2013. - № 93. – pp. 1138 – 1141.

Todorut A. V. . The need of total quality management in higher education // Procedia-Social and Behavioral Sciences. – 2013. - №83. – рр. 1105-1110.

Вощевська, О. В. Акредитація вищих навчальних закладів США // Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. – 2014. – №199 (2). – С.55-59.

Eaton J.S. An Overview of U.S. Accreditation. Council for Higher Education Accreditation. August 2012. [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: www.chea.org/pdf/Overview%20of%20US%20Accreditation%202012.pdf.

Офіційний сайт Комісії з вищої освіти Середніх штатів [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: http://www.msche.org/?Nav1=ABOUT&Nav2=MISSION.

AQIP Pathway Systems Portfolio Structure. Офіційний сайт Higher Learning Commission. [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: https://www.hlcommission.org/Document-Library/publications-list.html.

The Principles of Accreditation: Foundations for Quality Enhancement. Southern Association of Colleges and Schools. Commission on Colleges. Fifth Edition. – 2012. – 50 p. [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: http://www.sacscoc.org/pdf/2012PrinciplesOfAcreditation.pdf.

Guide to evaluating & improving institutions. Accrediting Commission for Community and Junior Colleges. Western Association of Schools and Colleges. July 2015. [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: http://www.accjc.org/wp-content/uploads/2015/07/Guide_to_Evaluating_and_Improving_Institutions_July_2015.pdf

Standards for Accreditation. Commission on Institutions of Higher Education. New England Association of Schools and Colleges. Revisions Effective July 1, 2011. – 32 p. [Електронний ресурс]. Отримано 31.10.2015. Режим доступу: https://cihe.neasc.org/sites/cihe.neasc.org/files/downloads/Standards/Standards_for_Accreditation.pdf.

Панич О. Акредитація і перспективи університетського розвитку: зауваження до реформи вищої освіти в Україні. Програма академiчних обмiнiв iменi Фулбрайта в Українi. 19 вересня 2014. [Електронний ресурс]. Отримано 30.10.2015. Режим доступу: http://www.fulbright.org.ua/uk/news/187/Panych.html.

Tillema H. Assessing assessment quality: Criteria for quality assurance in design of (peer) assessment for learning–a review of research studies / H. Tillema, M. Leenknecht, M. Segers // Studies in Educational Evaluation. – 2011. – № 37(1). – рр. 25-34.

Characteristics of excellence in higher education. Requirements of affiliation and standards for accreditation. Middle States Commission on Higher Education. – 2006, Revised March 2011. [Електронний ресурс]. Отримано 29.10.2015. Режим доступу: https://www.msche.org/publications/CHX06_Aug08REVMarch09.pdf.

Standards for accreditation and requirements of affiliation. Middle States Commission on Higher Education. Thirteenth Edition. – 2015. [Електронний ресурс]. Отримано 29.10.2015. Режим доступу: http://www.msche.org/documents/RevisedStandardsFINAL.pdf.

Brink K.E. A Comparison of AACSP, ACBSP, and IACBE Accredited U.S. Business Programs: An Institutional Resource Perspective / K.E. Brink, C.A. Smith // Business Education & Accreditation. – 2012. – V.4 (2). - рр. 1-15.

Eligibility Procedures and Accreditation Standards for Business Accreditation. AACSB International. The Association to Advance Collegiate Schools of Business. – January 31, 2015. – 51 p. [Електронний ресурс]. Отримано 29.10.2015. Режим доступу: http://www.aacsb.edu/~/media/AACSB/Docs/Accreditation/Standards/2013-bus-standards-update-jan2015.ashx.

Standards and criteria for demonstrating excellence in baccalaureate/graduate degree business programs. Accreditation council for business schools and programs (ACBSP). – August 2015. – 74 p. [Електронний ресурс]. Отримано 29.10.2015. Режим доступу: http://www.acbsp.org/resource/collection/eb5f486d-441e-4156-9991-00d6c3a44ed1/ACBSP_Standards_and_Criteria_-_Bacc-Grad.pdf?hhSearchTerms=%22standard%22.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-12-03