МІЖ ЕСТЕТИКОЮ ТА ІДЕОЛОГІЄЮ: ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОЦІНКИ МУЗИЧНИХ ПРОЦЕСІВ «КАПІТАЛІСТИЧНОГО СВІТУ» У ПРАЦЯХ Т. ЧЕРЕДНИЧЕНКО

Автор(и)

  • Nazar Skrypnyk

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.1.2019.181095

Ключові слова:

радянське музикознавство, тандем «E-Musik/U-Musik», Т. Чередниченко, музичний аванґард, музична естетика

Анотація

Мета роботи – дослідити соціально-політичні та філософсько-естетичні підходи радянського музико- знавства до антиномії «E-Musik/U-Musik» на прикладі праць музикознавця Т. Чередниченко, опублікованих до і в часи перебудови, а також після розпаду СРСР. Методологія дослідження. Для досягнення відповідного нау- кового результату у статті використані такі методи, як метод індукції (на основі праць Т. Чередниченко різних періодів визначена парадигма її музикознавчої оцінки нової музики «капіталістичного» світу), компаративний (для порівняння праць Т. Чередниченко різних періодів) і комплексний (для узагальнення чинників та аспектів досліджуваного явища, зокрема, визначення ролі ідеології у формуванні наукової позиції музикознавиці в різні періоди). Наукова новизна. У статті вперше зроблено спробу дослідити рецепцію радянським музикознавст- вом післявоєнної музичної культури за залізною завісою загалом (аванґард, масова культура, а також їхня вза- ємодія та співіснування). За допомогою порівняння методів аналізу, якими послуговувалась радянський музикознавець Т. Чередниченко у своїх працях, опублікованих до і під час періоду перебудови, а також після розпаду СРСР, виділені фактори, які впливали на позицію науковця щодо нових музичних тенденцій на Заході. Висновки. Зміни напрямку мислення Т. Чередниченко наприкінці 1980-х років з ідеологічно залежного до по- зитивістського, які підтвердилися в її пізніших, пострадянських працях, відобразилися й у рефлексіях над анти- номією «E-Musik/U-Musik». Парадокси, пов‘язані зі співіснуванням «елітарної» і «масової» музичної культури, досі залишаються актуальними для дослідників музичної естетики. У контексті праць Т. Чередниченко поміт- ний зв‘язок заанґажованого ідеологічного мислення з логічними помилками, зробленими музикознавцем при оцінці перспективи цієї антиномії для «капіталістичного» суспільства. Мова йде про ототожнення «кризи сус- пільства» і «кризи мистецтва» - тезу, поширену в радянському мистецтвознавстві аж до рівня самоцілі для дос- лідників. Метою типового радянського критика було «викриття» якомога більшої кількості логічних, на перший погляд, зв‘язків, які б свідчили про ефемерність і кризовий характер культурних і соціальних процесів за «залі- зною завісою».

Біографія автора

Nazar Skrypnyk

аспірант кафедри  композиції теоретико-композиторського факультету Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка

Посилання

Давыдов Ю. Новые тенденции в музыкальной естетике ФРГ. Кризис буржуазной культуры и музи- ка: сборник статей. Москва, 1972. С. 175-244.

Кукаркин А. Буржуазная массовая культура: Теории. Идеи. Разновидности. Образцы . Москва: По- литиздат, 1978. 350 с.

Можнягун С. Кризис буржуазной массовой культуры. Київ, 1981. 151 с.

Раку М. Музыкальная классика в мифотворчестве советской епохи. Москва: Новое литературное обозрение, 2014. 720 с.

Павлишин С. Про деякі тенденції розвитку сучасної зарубіжної музики. Київ: Музична Україна, 1976. 68 с.

Павлишин С. Зарубежная музика ХХ века. Пути развития.

Тенденции. Київ: Музична Україна, 1980.

с.

Чередниченко Т. В режиме музыкального времени. Новый мир, 2001. ғ 5. URL:

http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2001/8/cher.html (дата звернення: 8.05. 2019).

Чередниченко Т. Кризис общества – кризис искусства. Музыкальный авангард и поп-музыка в сис- теме буржуазной идеологии. Монография. Москва: Музыка, 1985. 191 с. (2-е изд. – 1987).

Чередниченко Т. Саундтреки. Новый мир, 2002. ғ 5. URL: http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2002/5/cher.html (дата звернення: 8.05. 2019).

Чередниченко Т. Тенденции современной западной музыкальной эстетики. Монография. Москва: Музыка, 1989. 222 с.

Шнеерсон Г. О музыке живой и мѐртвой. Москва: Музыка, 1964. 429 с.

Cherednichenko T. (1985). The Crisis of Society is the Crisis of Art: Musical Avant-garde and Pop Music in the System of Bourgeois Ideology. Monography. Moskva: Muzyka. [in Russian].

Cherednichenko T. (2002). Soundtracks. In Novyy mir, ғ 5. Retrieved from http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2002/5/cher.html [in Russian].

Cherednichenko T. (1989). Trends in Contemporary Western Musical Aesthetics. Monografiya. Moskva: Muzyka. [in Russian].

Cherednichenko T. (2001). In the Mode of Music Time. In Novyy mir, ғ5. Retrieved from http://magazines.russ.ru/novyi_mi/2001/8/cher.html [in Russian].

Davydov, Iu. (1972). New Trends in the Musical Aesthetic of the West Germany. In Krizis burzhuaznoy kultury i muzyka: sbornik statey. Moskva. – pp. 175-244 [in Russian].

Kukarkin A. (1978). Bourgeois mass culture: Theories. Ideas. Varieties. Examples. Moskva: Politizdat. [in Russian].

Mozhniagun, S. (1981). Crisis of Bourgeois Mass Culture. Kiev. [in Russian].

Raku M. (2014). Musical Classic in the Myth-Making of the Soviet Era. Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie. [in Russian].

Pavlishin S. (1980). Foreign Music of the XX century. Ways of Development, Trends. Kyiv: Muzychna Ukraina. [in Russian].

Pavlyshyn S. (1978). About some Trends of the Contemporary Foreign Music Development. Kyiv: Muzychna Ukraina. [in Ukrainian]

Shneierson G. (1964). About Music Alive and Dead. Moskva: Muzyka. [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-21

Номер

Розділ

Статті