ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОСТІ В МИСТЕЦТВОЗНАВСТВІ ТА ДИЗАЙНІ

Автор(и)

  • Natalia Vergunova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2020.222353

Ключові слова:

дизайн, мистецтвознавство, міждисциплінарність, структуралізм, поструктуралізм, системна методологія.

Анотація

Мета дослідження полягає в розгляді передумов виникнення міждисциплінарності в мистецтвознавстві та дизайні, виявленні основних напрямків, які сприяли формуванню міждисциплінарної методології XXI століття. Методологія дослідження полягає в застосуванні історико-порівняльного та хронологічного методів, а також методу термінологічного аналізу, що сприяло виявленню теорій у філософії, естетиці, культурології, орієнтованих на послідовну розробку системної методології, а також їх прояву в мистецтвознавстві та дизайні. Наукова новизна роботи полягає в розширенні уявлень про виникнення і формування міждисциплінарної методології в мистецтвознавстві та дизайні, виявленні тих напрямків, які сприяли синтезу знань. Висновки. Розглянуті в науковій статті напрямки в філософії, естетиці та культурології XX століття сприяли виникненню загальнонаукової міждисциплінарної методології, актуальною і до цього дня. Послідовна розробка системності відображена в структуралізмі і постструктуралізмі, характерних західноєвропейському мистецтвознавству. Важливе значення має і формування системної методології в СРСР. Це прагнення до інтеграції об'єднало концепції і методи різних наук, що стало базовим у формуванні синергетики з її спільною основою для опису механізмів виникнення будь-яких явищ в природі, техніці, суспільстві. Синергетика спрямована на вивчення процесів в складних, динамічних системах, що самоорганізуються. При цьому закони самоорганізації цих систем мають не приватний, а загальний характер переходу від нижчих форм до вищих, від одного порядку до іншого і тому застосовні для дослідження культури і мистецтва.

Посилання

Bazin, J. (1994). Art from Vasari to the present day. Moscow: Progress-kul'tura [in Russian].

Bart, R. (1989). Selected works: Semiotics: Poetics. (G. Kosikova, Trans). Moscow: Progress [in Russian].

Vlasov, V. (2012). Para-art and historical process. Architecton (Vol. 1). Retrieved from: http://archvuz.ru/2012_1/4

Vlasov, V. (2017). The theory of shaping in the fine arts. St. Petersburg: Izdatel'stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta [in Russian].

Gusserl, E. (2009). Ideas for a pure phenomenology and phenomenological philosophy. Moscow: Akademicheskij Proekt [in Russian].

Deleuze, J. (2011). The Logic of Sense. (Y. Svirsky, Trans). Moscow: Akademicheskij Proekt [in Russian].

Kagan, M. (1999). Aesthetics as a philosophical science. St. Petersburg: Petropolis [in Russian].

Meletinsky, E.M., & Neklyudov, S.Yu. (1985). Foreign research on the semiotics of folklore. Moscow: Nauka [in Russian].

Tarasov, A.N. (2008). Poststructuralism as a philosophical basis of the artistic culture of postmodernism. Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena, 74-1, 478-483 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-30

Номер

Розділ

Дизайн