ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТОК ТЕХНІКИ ВИКОНАННЯ НА ПУАНТАХ У КЛАСИЧНОМУ ТАНЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/149850Ключові слова:
танці на пуантах, пальцьова техніка в балеті, балет, класичний танець, хореографіяАнотація
Мета статті. Виявити основні етапи формування та розвитку техніки виконання на пуантах в класичному танці. Методологія. На основі аналізу наукової літератури, використання хронологічного підходу, методу систематизації стало можливим проведення науково-об'єктивного дослідження. Наукова новизна. Запропоновано періодизацію розвитку танцювальної техніки на пуантах як складової еволюції класичного танцю. Висновки. Досить умовно можна виокремити періоди у процесі еволюціонування пальцевої техніки класичного танцю. По-перше, витоки техніки танцю на пуантах сягають Античності (грецькі танцівниці) та Середньовіччя (танці жонглерів, персонажів комедії дель арте). По-друге, вирішальне значення для появи танцю на пальцях мала реформа театрального костюму другої половини ХVІІІ ст. Відлік історії танцювання на пальцях можна вести від першого зафіксованого випадку 1796 р. в Лондоні під час вистави Ш. Дідло «Зефір та Флора». По-третє, лише у добу романтизму з’явився художньо завершений танець на пальцях (М. Тальоні, 20-ті рр ХІХ ст). По-четверте, М. Петіпа наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. ускладнив техніку танцю на пуантах (зокрема, рухів, що вимагають апломбу – стійкості), та збільшив його кількість. Зміни конструктивних особливостей пуантів на початку ХХ ст. (носок став квадратним і твердішим) дозволили балерині вільніше танцювати на пальцях. По-п’яте, пальцева техніка еволюціонувала у неокласичному танці Дж. Баланчіна середини ХХ ст.: відмова від «пружинного» підйому петербурзької школи, введення підйому на пуанти «перекатом» або «витисканням», що розширило танцювальні можливості балерини. По-шосте, балетмейстери сучасної хореографії кінця ХХ – початку ХХІ ст. не відмовилися від пуантів, продовжують пошуки по розширенню художньо-виразних можливостей танцювання на пальцях. Дослідження не претендує на вичерпність, представлене в аспекті концептуалізації розвитку пальцевої техніки як складової еволюції класичного танцю.
Посилання
Балет: энциклопедия / [гл. ред. Ю. Григорович]. Москва: Советская энциклопедия, 1981. 623 с.
Бахрушин Ю. История русского балета. Москва: Просвещение, 1973. 255 с.
Березова Г. О. Класичний танець у дитячих хореографічних коллективах. Київ: Муз. Україна, 1990. 272 с.
Блок Л. Д. Классический танец: история и современность. Москва: Искусство, 1987. 556 с.
Ваганова А. Основы классического танца: учеб. пос. Лнинград – Москва: Искусство, 1963. 180 с.
Волынский А. Л. Книга ликований. Азбука классического танца. Санкт-Петербург: Лань, Планета музыки, 2008. 352 с.
Гаевский В. Дивертисмент. Судьбы классического балета. Москва: Искусство, 1981. 384 с.
Голанцева И. А. Московское хореографическое училище. Становление. Этапы развития: автореф. диссертации на соискание ученой степени кандидата искусствоведения: спец. 17.00.01 «Театральное искусство». Москва, 1990. 24 с.
Станішевський Ю. О. Балетний театр України: 225 років історії. Київ, 2003. 438 с.
Филановская Т. А. Динамика хореографического образования в художественной культуре России XVIII – ХХ веков: автореф. диссертации на соискание ученой степени доктора культурологии: спец. 24.00.01 «Теория и история культуры». Санкт-Петербург, 2011. 49 с.
Шорер С. Пальцевая техника у Баланчина. Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. Санкт-Петербург: АРБ им. А. Я. Вагановой. 2006. Вып.15. С. 28-32.
Grigorovich, Yu. (Ed.). (1981). Balet: entsiklopediya. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya [in Russian].
Bahrushin, Ju. (1973). History of Russian Ballet. Moscow: Prosveshhenie [in Russian].
Berezova, H. О. (1990). Classical dance in children's choreographic collectives. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Blok, L. D. (1987). Classical dance: history and modernity. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Vaganova, A. (1963). Basics of classical dance: a tutorial. Leningrad – Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Volynskii, A. L. (2008). Book of rejoicing. The ABC of classical dance. St. Petersburg: Lan', Planeta muzyki [in Russian].
Gaevskij, V. (1981). Divertissement. Fate of the classical ballet. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Голанцева И. А. Moscow Choreography School. Becoming. Stages of development. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow [in Russian].
Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. Kiev [in Ukrainian].
Filanovskaja, T. A. (2011). Dynamics of choreographic education in the artistic culture of Russia of the XVIII – XX centuries. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian].
Shorer, S. (2006). Balanchine's technique. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ja. Vaganovoj. St. Petersburg: ARB im. A. Ja. Vaganovoj, 15, 28-32 [in Russian].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Hanna Perova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.