ФОРТЕПІАННИЙ ЕТЮД ТА ТРАДИЦІЇ РОСІЙСЬКОГО МОДЕРНУ

Автор(и)

  • Diana Gultsova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-2180.38.2020.222100

Ключові слова:

етюд, фортепіанний етюд, модерн, російський модерн, російська фортепіанна музика.

Анотація

Мета роботи – виявлення поетико-інтонаційної і жанрової специфіки фортепіанного етюду рубежу XIX-XX ст. у контексті стильових пошуків російського модерну. Методологічну базу роботи становить інтонаційна концепція музики в ракурсі інтонаційно-стилістичного, етимологічного аналізу, успадкованого від Б. Асаф’єва та його послідовників. Суттєвими для цієї роботи виявилися також наступні підходи: аналітико-музикознавчий; жанрово-стильовий; міждисциплінарний, що дає можливість залучати концепції з інших областей пізнання – філософії, мистецтвознавства, культурології та ін.; історико-культурологічний, що дозволяє виокремити ті чинники, які сприяють виявленню духовно-смислової і стильової специфіки фортепіанного етюду як важливої складової європейського інструменталізму XIX–XX ст. Наукова новизна статті визначена її аналітичним ракурсом, що враховує не тільки виявлення жанрово-стильової специфіки фортепіанного етюду в російській музиці кінця XIX – першої половини ХХ ст., але й його вписаність в контекст жанрово-стильових шукань російського музичного модерну. Висновки. Стильові якості російського модерну, що народжувалися на рубежі століть, визначили поступовий жанрово-стильовий «поворот» фортепіанного етюду від «оркестрального» піанізму лістівського типу («Етюди-картини» С. Рахманінова) в напрямку відродження «клавірної» і «поліклавірної» його якості (етюди О. Скрябіна). «Токкатна» спрямованість модерного піанізму репрезентована етюдами С. Прокоф’єва (ор. 2), в той час як В. Ребіков в циклі «3 етюди» апелює до пошуків оновлення ладо-гармонічної мови цього жанру. Фортепіанна творчість О. Черепніна (зокрема, цикл етюдів ор. 52), що народжувалася на перетині відкриттів європейського модерну і музичної культури Китаю (з яким була пов’язана його творча біографія), являє зразок національного етюду, який заклав основи китайської фортепіанної музики та, водночас, реалізував в музичній творчості ідею «євразійської єдності».

Посилання

Androsova, D. V. (2014). Symbolism and polyclaviness in piano performance of the twentieth century: monograph. Odessa: Astroprint [in Ukrainian].

Aranovskiy, M. (1963). Etudes-paintings of Rachmaninov. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].

Blagoy, D. (1963). Etudes of Scriabin. Moscow: Gosudarstvennoye muzykal'noye izdatel'stvo [in Russian].

Bryantseva, V. (1966). Rachmaninov's Piano Pieces. Moscow: Muzyka [in Russian].

Gakkel’, L. (1990). Piano music of the twentieth century. Essays. Leningrad: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Del'son, V. (1973). Piano work and pianism of Prokofiev. Moscow: Sovetskiy kompozitor [in Russian].

Kashkadamova, N. (2014). Performing interpretation in twentieth-century piano art: A textbook. Lviv: KINPATRI LTD [in Ukrainian].

Krivitskaya, E. D. (2012). Music of France: twentieth century. Aesthetics, style, genre. Moscow, St. Petersburg: Tsentr GI [in Russian].

Krotov, V. G. (1995). Dictionary of paradoxical definitions. Moscow: KRON-PRESS [in Russian].

Levaya, T. (1991). Russian music of the early twentieth century in the artistic context of the era. Moscow: Muzyka [in Russian].

Ruban, N. L. (2017). Piano work of Alexander Cherepnin in the context of his artistic career. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhny Novgorod: Nizhegorodskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. M. I. Glinki [in Russian].

Sviridovskaya, N. D. (2010). The Musical-Critical Heritage of the Silver Age: Self-Interpretation of an Era. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].

Skvortsova, I. A. (2009). Signs of Art Nouveau in Russian music at the turn of the XIX – XX centuries. Muzykovedeniye. 11, 22–27 [in Russian].

Skvortsova, I. A. (2005). Art Nouveau style and Russian music of the turn of the XIX–XX centuries. Muzykal'naya akademiya. 4, 187–194 [in Russian].

Sukhomlinov, I. (2007). On the Problem of Interpretation of Rachmaninov's Etudes-Paintings. Kak ispolnyat' Rakhmaninova. Moscow: Izdatel'skiy dom «Klassika-XXI» [in Russian].

Tompakova, O. M. (1989). Vladimir Ivanovich Rebikov. Essays on life and work. Moscow: Muzyka [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-19

Номер

Розділ

Музичне мистецтво