DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.40604

Model of professional competence formation of preschool education specialists at teacher training colleges

Рима Семеновна Аронова

Abstract


The article deals with the problem of professional competence formation of future preschool education specialists. The main requirements which are put to the modeling of this process are defined. The sense of the “modeling“ and model” is defined, the structure and the model components are characterized, the matter of each component is disclosed, as well as the necessary conditions of each component implementation, criteria and levels of professional competence formation of preschool education specialists are described. The graphic scheme of the model is presented


Keywords


modeling; model; preschool education; technology; professional competence; method; concept; component

References


Bashlakova, L. N. (1986). The influence of teacher’s communication with preschoolers on the relationships between children. Moscow, 24.

Belen’ka, G. V. (2011). The formation of professional competence of the modern preschool establishment specialist. Kyiv: universitet, 320.

Blauberg, I. V. (1972). Systematic approach in social cognition. Historical materialism as the theory of social cognition and activity. Moscow, 157–190

Zaharash, T. (2011). The modernization of the teacher’s training. Preschool education, 12, 74–76.

Kraevskiy, V. V. (2008). General bases of pedagogics. Moscow: “Academia”, 256.

Kraevskiy, V. V., Hutorskoi, A. V. (2007). The bases of education: didactics and methodology. Moscow: Academia, 352.

Kuz’mina, N. V. (1990). The professional level of the teacher and the master of education. Moscow, 119.

Markova, A. K. (1990). The psychological analysis of teacher’s professional competence. Soviet pedagogics, 8, 82–88.

Maslov, V. I. (2013). Methodology of modelling of pedagogical systems. The materials of interregional scientific-practical conference. The Resource approach in managing the educational establishments, Zhytomyr, 10.

Mitina, L. M. (2004). The psychology of work and professional development. Moscow: Academia, 320.

Okulova, L. P. (2012). The pedagogical conditions of implementation of ergonomical approach at educational establishments. The herald of SGUTKD, 2 (20), 152.

Shadrikov, V. D. (2002). Introduction to psychology: human abilities, Moscow, 160.

Shaehova, R. K. (2006). Preschool education: topicality, problems, strategy of development. Primary school plus, 7, 57.


GOST Style Citations


1. Башлакова, Л. Н. Влияние общения воспитателя с дошкольниками на взаимоотношения детей [Текст]: атореф. дис. канд. психол. наук / Л. Н. Башлакова. – M., 1986. – 24 с.

2. Бєлєнька, Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу [Текст]: монографія / Г. В. Бєлєнька. – К.: Університет, 2011. – 320 с.

3. Блауберг, И. В. Системный подход в социальном познании [Текст] / И. В. Блаубергю – Исторический материализм как теория социального познания и деятельности. М., 1972. – С. 157–190.

4. Захараш, Т. Современное обновление содержания подготовки воспитателя [Текст] / Т. Захараш // Дошкольное воспитание – 2011. – № 12. – С. 74.

5. Краевский, В. В. Общие основы педагогики [Текст]: учебник / В. В. Краевский. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 256 с.

6. Краевский, В. В. Основы обучения: Дидактика и методика [Текст]: уч. пос. / В. В. Краевский, А. В. Хуторской. – М.: Издательский центр «Академия», 2007. – 352 с.

7. Кузьмина, Н. В. Профессионализм деятельности преподавателя и мастера производственного обучения [Текст] / Н. В. Кузьмина. – М. : Высшая школа, 1990. – 119 с.

8. Маркова, А. К. Психологический анализ профессиональной компетентности учителя [Текст] / А. К. Маркова // Советская педагогика. – 1990. – № 8. – С. 82–88.

9. Маслов, В. І. Методологія моделювання педагогічних систем. Матеріали Міжрегіональної науково-практичної конференції. Ресурсний підхід і управлінні навчальними закладами [Текст] / В. І. Маслов. – Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2013. – 222с.

10. Митина, Л. М. Психология труда и профессионального развития учителя [Текст]: уч. пос. / Л. М. Митина. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 320 с.

11. Окулова, Л. П. Педагогические условия реализации эргономического подхода в учебных заведениях [Текст] / Л. П. Окулова // Вестник СГУТиКД. – 2012. – № 2 (20). – С. 150–152.

12. Шадриков, В. Д. Введение в психологию: способности человека [Текст] / В. Д. Шадриков. – М: Логос, 2002. – 160 с.

13. Шаехова, Р. К. Предшкольное образование: актуальность, проблемы, стратегия развития [Текст] / Р. К. Шаехова // Начальная школа плюс до и после. – 2006. – № 7. – С. 54–57.







Copyright (c) 2015 Рима Семеновна Аронова

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)