DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.41580

About the objectivity of the use of pedagogical invariants

Юрій Георгійович Подошвелев

Abstract


The analysis of pedagogical invariant concept is conducted. The necessity of application of symmetry is reasonable at the construction of mathematical models of the pedagogical systems. It is shown that every pedagogical system is stipulated by the original set of invariants. It offers to use invariant constituents with the aim of classification of the pedagogical systems. It is suggested to revise main pedagogical laws in relation to temporal and spatial translations, dilatations, and also principles of equality and interconversion


Keywords


principle of symmetry; invariant; group; analytical model; pedagogical system; formalization; classification

References


Bekh, I. D. (2010). Vykhovni invarianty u rozvytku osobystosti [Educational invariants in personality development]. Extracurricular time, 3, 96–110.

Hapontseva, M. H., Fedorov, V. A., Hapontsev, V. L. (2010). Evoliutsyia struktury soderzhanyia obrazovanyiam [Evolution of the structure of the content entities]. Ekaterinburg, Russia: RGPPU, 155.

Lazariev, M. I. (2003). Polisystemne modeliuvannia zmistu tekhnolohij navchannia zahal'noinzhenernykh dystsyplin [Palestine modeling of the content of learning technologies General engineering disciplines]. Kharkov, Ukraine: NPhaU, 356.

Moyseev, N. N. (1987). Alhorytmy razvytyia [Algorithms development]. Moscow, Russia: Science, 302.

Semychenko, V. A. (1992). Kontseptsyia tselostnosty y ee realyzatsyia v profesyonal'noj podhotovke buduschykh uchytelej [The concept of integrity and its realization in the professional preparation of future teachers]. Kiev, 432.

Frene, S. (1990). Pedahohycheskye ynvaryanty [Pedagogical invariants]. Moscow: Progress, 265–302.


GOST Style Citations


1. Бех, І. Д. Виховні інваріанти у розвитку особистості [Текст] / І. Д. Бех // Позакласний час. – 2010. – № 3. – С. 96–110.

2. Гапонцева, М. Г. Эволюция структуры содержания образованиям [Текст] / М. Г. Гапонцева, В. А. Федоров, В. Л. Гапонцев. – Екатеринбург : РГППУ, 2010. – 155 с.

3. Лазарєв, М. І. Полісистемне моделювання змісту технологій навчання загальноінженерних дисциплін : монографія [Текст] / М. І. Лазарєв. – Х. : Вид-во НФаУ, 2003. – 356 с.

4. Моисеев, Н. Н. Алгоритмы развития [Текст] / Н. Н. Моисеев; АН СССР. – М. : Наука, 1987. – 302, с.

5. Семиченко, В. А. Концепция целостности и ее реализация в професиональной подготовке будущих учителей [Текст] : дис…. докт. псих. наук / В. А. Семиченко. – К., 1992. – 432 с.

6. Френе, С. Педагогические инварианты [Текст] / C. Френе. – М.: Прогресс, 1990. – С. 265–302.







Copyright (c) 2015 Юрій Георгійович Подошвелев

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)