Про об’єктивність використання педагогічних інваріантів
DOI:
https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.41580Słowa kluczowe:
принцип симетрії, інваріант, група, аналітична модель, педагогічна система, формалізація, класифікаціяAbstrakt
Проведено аналіз поняття педагогічний інваріант. Обґрунтовано необхідність застосування симетрії при побудові математичних моделей педагогічних систем. Показано, що кожна педагогічна система обумовлюється своєрідним набором інваріантів. Запропоновано використовувати інваріантні складові з метою класифікації педагогічних систем. Пропонується переглянути головні педагогічні закони відносно часових та просторових трансляцій, дилатацій, а також принципів тотожності та взаємоперетворення
Bibliografia
Bekh, I. D. (2010). Vykhovni invarianty u rozvytku osobystosti [Educational invariants in personality development]. Extracurricular time, 3, 96–110.
Hapontseva, M. H., Fedorov, V. A., Hapontsev, V. L. (2010). Evoliutsyia struktury soderzhanyia obrazovanyiam [Evolution of the structure of the content entities]. Ekaterinburg, Russia: RGPPU, 155.
Lazariev, M. I. (2003). Polisystemne modeliuvannia zmistu tekhnolohij navchannia zahal'noinzhenernykh dystsyplin [Palestine modeling of the content of learning technologies General engineering disciplines]. Kharkov, Ukraine: NPhaU, 356.
Moyseev, N. N. (1987). Alhorytmy razvytyia [Algorithms development]. Moscow, Russia: Science, 302.
Semychenko, V. A. (1992). Kontseptsyia tselostnosty y ee realyzatsyia v profesyonal'noj podhotovke buduschykh uchytelej [The concept of integrity and its realization in the professional preparation of future teachers]. Kiev, 432.
Frene, S. (1990). Pedahohycheskye ynvaryanty [Pedagogical invariants]. Moscow: Progress, 265–302.
##submission.downloads##
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Copyright (c) 2015 Юрій Георгійович Подошвелев

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Our journal abides by the Creative Commons CC BY copyright rights and permissions for open access journals.
Authors, who are published in this journal, agree to the following conditions:
1. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons CC BY, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.