DOI: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2016.64956

Innovations in the higher school language education

Наталія Вікторівна Гагіна, Валентина Володимирівна Борисенко

Abstract


The article deals with innovations in the higher school language education. Authors note that innovations result in intensification of the educational process, guarantee its flexibility, diversify the program of studying languages in HEI, favor the growth of motivation, the involvement of students in the research activity, the development of creativity, elaboration of intellectual products, the creation of the favorable atmosphere for the students’ independent work.

In the offered article was studied the essence of the notion “innovation” and the importance of innovative technologies in education and also grounded the expedience of using informational graphics (infographics) as the one of the most effective innovative methods of studying languages in HEI, analyzed the main tasks, advantages of the use and principles of creation of infopraphics, determined the levels of complication of informational graphics elaboration, cited the examples of on-line services that allow create the static and dynamic infographics

Keywords


innovative activity; innovative methods; language education; informative graphics; pedagogical innovations

References


Zagvjazinskij, V. I. (1990). Innovacionnye processy v obrazovanii i pedagogicheskaja nauka [Innovative processes in education and pedagogical science]. Innovative processes in education. Tjumen', 5–14.

Lazarev, V. S. (2002). Sistemnoe razvitie shkoly [System school development]. Moscow: Russian pedagogical Agency, 304.

Stepko, M. F., Boljubash, Ja. Ja., Shynkaruk, V. D., Grubinko, V. V., Babyn, I. I.; Kremen, V. H. (Ed.) (2004). Vyshcha osvita Ukrainy i Bolonskyi protses [Higher education of Ukraine and the Bologna process]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 384.

Dubaseniuk, O. A.; Dubasenjuk, O. A. (Ed.) (2014). Innovatsii v suchasnii osviti [Innovations in modern education]. Innovations in education: integration of science and practice. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 12–28.

Borysenko, V. V., Gagina, N. V. (2015). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii yak sposib udoskonalennia movnoi pidhotovky studentiv vyshchoi shkoly [Information and communication technologies as a means of improving language training in high school]. Continuing professional education: theory and practice, 4, 95–99.

Suchasnyi slovnyk inshomovnykh sliv [Modern dictionary of foreign words] (2006). Kyiv: Dovira, 789.

Dychkivska, I. M. (2012). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii [Innovative pedagogical technologies]. Kyiv: Akademvydav, 352.

Polman, J. L., Gebre, E. H. (2015). Towards critical appraisal of infographics as scientific inscriptions. Journal of Research in Science Teaching, 52 (6), 868–893. doi: 10.1002/tea.21225

Sydor, Ya. (2013). Zastosuvannia infohrafiky v drukovanykh ZMI [The use of infographics in print media]. Chep. ІІ. Youth: education, science, spirituality. Kyiv, 124–125.

Kontsevoj, M.; Iuchankava, V. I. (Ed.) (2012). Interaktivnaja zhurnalistskaja infografika: fenomen, tendencii, instrumentarij [Interactive journalistic infographics: the phenomenon, trends, instruments]. Zhytstsem i slovam prysiahaiuchy. Minsk: Adukatsyia i vykhavanne, 298–307.

Bondarev, M. G. (2012). Ispol'zovanie infografiki kak instrumenta vizualizacii uchebnogo teksta v ramkah kursa «Inostrannyj jazyk dlja special'nyh celej» [Infographics as an instrument of educational text visualization within the course «Language for specific purposes»]. Informatics, computing and engineering education, 3 (10), 1–6. Available at: http://digital-mag.tti.sfedu.ru/lib/10/7-2012-3(10).pdf

Frolova, M. A. (2014). Infografika: novoe ili horosho zabytoe staroe? [Infographics: new or well-forgotten old?]. Young scientist, 13 (72), 10–13.

Kondratenko, O. A. (2013). Infografika v shkole i vuze: na puti k razvitiju vizual'nogo myshlenija [Infographics in school and universities: underway towards visual thinking development]. Scientific dialogue, 9 (21), 92–99.


GOST Style Citations


1. Загвязинский, В. И. Инновационные процессы в образовании и педагогическая наука [Текст]: сб. науч. тр. / В. И. Загвязинский // Инновационные процессы в образовании. – Тюмень, 1990. – С. 5–14.

2. Лазарев, В. С. Системное развитие школы [Текст] / В. С. Лазарев. – М.: Российское педагогическое агентство, 2002. – 304 с.

3. Степко, М. Ф. Вища освіта України і Болонський процес [Текст]: навч. пос. / М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, В. Д. Шинкарук, В. В. Грубінко, І. І. Бабин; за ред. В. Г. Кременя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 384 с.

4. Дубасенюк, О. А. Інновації в сучасній освіті [Текст]: зб. наук.-метод. пр. / О. А. Дубасенюк; за заг. ред. О. А. Дубасенюк // Інновації в освіті: інтеграція науки і практики. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 12–28.

5. Борисенко, В. В. Інформаційно-комунікаційні технології як спосіб удосконалення мовної підготовки студентів вищої школи [Текст] / В. В. Борисенко, Н. В. Гагіна // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. – 2015. – Вип. 4. – С. 95–99.

6. Сучасний словник іншомовних слів [Текст]. – К.: Довіра, 2006. – 789 с.

7. Дичківська, І. М. Інноваційні педагогічні технології [Текст]: підручник / І. М. Дичківська. – 2-ге вид., допов. – Київ: Академвидав, 2012. – 352 с.

8. Polman, J. L. Towards critical appraisal of infographics as scientific inscriptions [Теxt] / J. L. Polman, E. H. Gebre // Journal of Research in Science Teaching. – 2015. – Vol. 52, Issue 6. – P. 868–893. doi: 10.1002/tea.21225

9. Сидор, Я. Застосування інфографіки в друкованих ЗМІ. Ч. ІІ [Текст]: наук. конф. / Я. Сидор // Молодь: освіта, наука, духовність. – К.: Університет «Україна», 2013. – С. 124–125.

10. Концевой, М. Интерактивная журналистская инфографика: феномен, тенденции, инструментарий [Текст]: зб. навук. пр. / М. Концевой; под ред. В. І. Іучанкава // Жыццем i словам прысягаючы. – Мінск: Адукацыя і выхаванне, 2012. – С. 298–307.

11. Бондарев, М. Г. Использование инфографики как инструмента визуализации учебного текста в рамках курса «Иностранный язык для специальных целей» [Текст] / М. Г. Бондарев // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. – 2012. – № 3 (10). – С. 1–6. – Режим доступа: http://digital-mag.tti.sfedu.ru/lib/10/7-2012-3(10).pdf

12. Фролова, М. А. Инфографика: новое или хорошо забытое старое? [Текст] / М. А. Фролова // Молодой ученый. – 2014. – № 13 (72). – С. 10–13.

13. Кондратенко, О. А. Инфографика в школе и вузе: на пути к развитию визуального мышления [Текст] / О. А. Кондратенко // Научный диалог. – 2013. – № 9 (21). – С. 92–99.







Copyright (c) 2016 Наталія Вікторівна Гагіна, Валентина Володимирівна Борисенко

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2313-8416 (Online), ISSN 2313-6286 (Print)